ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Препоръката на транспортна комисия със 100% консенсус ми даде основание да разговарям отново с министъра на финансите. Той каза, че при положение, че така или иначе, средствата са блокирани и нотификация от Брюксел няма, е склонен да ги развърже и да ги прехвърли към субсидията. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски в предаването „Тази сутрин” на бТВ, пише „Фокус”.
„Краткосрочно това решение за връщане на влаковете ще намали напрежението най-вече от социалните групи, предполагам, че и от синдикатите, но дългосрочно това нищо не подобрява. По думите му, до средата на февруари ще бъде разработена нова стратегия, по която се работи от НКЖИ и БДЖ „Холдинг”.
„Ще предоставим на парламента в средносрочен хоризонт стратегия, за която парламентът да вземе решение и без значение кое правителство е на власт в следващите 7-10 години да спазват тази стратегия. Тя ще включва в себе си вероятно и оптимизация, но от другата страна ще има компенсаторни механизми, ще има инвестиции, ще има нов подвижен състав”, уточни Московски.
Относно връщането на влаковете министърът подчерта: „Връщаме ги, защото нямаме друга алтернатива, нямам какво да сложа на мястото на тези влакове. На практика, ако имах от бусовете, които сте показали или съгласувана алтернативна схема с автомобилен транспорт да се извозват хората, тогава щях да ги спра и нямаше да ги връщам”.
„В момента нито имам готовност и в началото точно това беше нашият дебат. Каквато и да е оптимизация има нужда от преходен период, за да създадем алтернатива. В момента няма никаква друга алтернатива, освен губещите влакове”, посочи той.
Министър Ивайло Московски допълни, че е спрял влаковете без да бъде подготвен, тъй като е ограничен от бюджета, в който трябва да се побере.
Технически, доколкото е възможно, ще върнем част от спрените влакове. Разбрали сме се с колегите от ръководството на железниците да се анализира влак по влак всяко едно отделно разписание, добави Московски.
„Един от редките случаи е да се постигне консенсус в транспортната комисия, какъвто се постигна миналата седмица. Абсолютно всички партии на 100 % гласуваха препоръките, които трябваше да извършат, което е добър сигнал за железницата”, заяви Московски.
„Нека да не разбираме под думата реформи само рязане, съкращаване и оптимизиране. Думата реформа се осмисля с паралелни действия от другата страна, инвестиции, развитие, обновяване, така че когато постигна съгласие на ниво и правителство, и парламент да се правят паралелно тези две действия, съм склонен да направя всякакви реформи, било то и непопулярни”, подчерта транспортният министър. На въпрос как се е стигнало до решението да бъдат спрени част от влаковете на БДЖ Московски отговори:
„Самата рамка на бюджета беше конструирана така и аз информирах транспортната комисия на 10 декември, още преди да влезе за обсъждане бюджетът, че така конструирана рамката ще създаде това напрежение, което създава и в момента. Парите общо не са по-малко, а са с 9 млн. лева повече, но конструкцията, така направена, на практика намалява субсидията”.
„Целеви капиталов трансфер от 40 млн. лева стои блокиран и към днешна дата не може да се ползва, защото няма нотификация, тоест одобряване на държавна помощ от страна на Брюксел”, уточни министърът.


