ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Вкусът на бирата много зависи от това на каква музика се пие, дали изобщо звучи, или не музика. Такива са изводите от необичаен научен експеримент, резултатите от който са публикувани в сп. Frontiers in Psychology. "Хората изпитват по-голямо удоволствие когато пият бира на музиката, която съответства на характера на тази напитка. Тези, които са чули песента, която използвахме в експеримента, не само смятат, че пиенето на бира е по-приятно, но също така че самата напитка е по-вкусна. Изглежда, че удоволствието от слушането на песента се е просмукало във вкусовите им усещания", казва Фелипе Кавальо от Свободния университет в Брюксел (Белгия). Кавальо и неговите колеги провели експеримента със съдействието на британската рок група Editors, станала популярна в началото на този век във Великобритания и в Европа. Членовете на тази група решили да създадат своя собствена марка бира и им хрумнала идеята да проверят дали тя ще се съчетае с тяхната музика. Групата на Кавальо, към когото бандата се обърнала с тази идея, събрала двеста любители на бирата и музиката, като ги приканили да опитат "безименна" бира, или бира с етикет на Editors, в бар, където понякога звучи музика, а понякога цари тишина. След всяка дегустация учените се интересували дали бирата се е харесала на участниците в експеримента, или не, и дали са знаели каква музика е звучала, когато са били включвани тонколоните на бара. Експериментите показали, че хората, които пият "безименна" бира и бирата на Editors на музика, намират напитката по-вкусна и интересна, отколкото при пиенето на същата напитка при тишина.
Удоволствието се увеличавало, когато хората знаели за съществуването на групата и са слушали песните й, а също когато видят етикета с имената им на бутилката. Учените смятат, че този ефект е резултат от съчетаване на удоволствието от слушане на музика и пиенето на бира в тяхното съзнание. Това, според Кавальо, кара хората да смятат, че бирата е по-вкусна, отколкото при пиенето й на тишина. Психолозите смятат скоро да проверят дали този ефект ще е работещ и при други продукти и вещи.
Ако е така, те предлагат да се използват такива психологически трикове за насърчаване на консумирането на здравословни хранителни продукти, които на хората обикновено изглеждат неприятни или безинтересни.