ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
На 31 май 2003 г. свръхзвуковият пътнически самолет "Конкорд" на "Еър Франс" извършва последния си полет. Излита за първи път на 2 март 1969 г. Използван е от авиокомпаниите "Бритиш еъруейс" и "Еър Франс" от 1976 до 2003 г. Всяка от компаниите е имала по 7 самолета. За 27 години с редовни и чартърни полети са превозени над 3 милиона пътници, а самолетите са прелетели 243 845 часа.
Постиганата скорост е повече от 2 маха. Трансатлантическият полет е продължавал 3 часа и половина. Той е най-сигурният пътнически самолет до единствената му катастрофа през 2000 г., според броя на загинали пътници спрямо изминатото разстояние.
Най-забележителното преживяване с „Конкорд“ е, че той е „изпреварвал залеза“. По време на полети рано вечерта от Париж или Лондон до САЩ самолетът е излитал по тъмно и е настигал слънцето - виждало се е как слънцето изгрява от запад, разказва "Марица".
А ето как се стигна до трагедията, довела до окончателното приземяване на "Конкорд". При полет 4590 на "Еър Франс" от летище „Шарл де Гол“ в Париж до летище „Джон Ф. Кенеди“ в Ню Йорк на 25 юли 2000 г. лявото крило на самолета се запалва при излитане и той катастрофира. Загиват всички пътници и екипажът, а също и 4 души на земята.
Причината е, че на пистата е имало метално парче, отчупило се от DC-10 минути преди полета. При излитането си самолетът пука гума на това парче при висока скорост, от което се пробива резервоар на лявото крило и се получава теч на гориво. Самолетът губи двата си леви двигателя, без които не може да се издигне. Успява да излети, но се запалва и пада.
През април 2003 г. двете авиокомпании обявяват, че прекратяват полетите на Конкорд. Те посочват нерентабилността на „Конкорд“, по-малкото пътници след катастрофата от 2000 г. и след атаките на Световния търговски център в Ню Йорк през 2001 г.