Николай Нанков с остър коментар: Над 2 милиарда са щетите за държавата в пътния сектор заради двете години бездействие
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Вече над две години работата по основни инфраструктурни проекти, като доизграждането на магистралите "Хемус" и "Струма", буксува заради спорове доколко са законни строежите и липсата на финансиране.
Има ли бързо решение на проблема, защо казусът виси вече над две години и колко ще струва това на българските данъкоплатци извън черната сметка, плащана с човешки животи и здравето на хората? На тези и други актуални въпроси отговори депутатът от ГЕРБ-СДС и бивш регионален министър Николай Нанков.
"Така нареченият проблем се използва само за очерняне от страна на политическите опоненти на една от силните политики на ГЕРБ - строителството и инвестиционния процес. Има елементарни решения, които са чисто административни и не е необходима законова промяна. Да не говорим за порочните и противоконституционни изменения в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които предложи министър Иван Шишков. Те нямаха нищо общо с казусите, за които уж се предлагаха и приемането им би довело до допълнително задълбочаване на проблемите.
Просто арх. Шишков се опита с това предложение да поправи редица негови пропуски и грешки, възникнали по времето, в което е бил главен архитект на район "Триадица" в Столична община. Убеден съм, че само в рамките на един месец следващ министър от редовен кабинет, който има желанието не просто да говори празни приказки и да саботира процеса, може да реши въпроса. И сега е записан редът как това може да се случи в параграф 16 на ЗУТ, в чл. 224 и още, и още. Има ред законови възможности, стига да има желание. Да не забравяме, че всяка заповед за незаконно строителство не е окончателна и подлежи на съдебен контрол. Така че може да се окаже, че уж незаконното строителство си е напълно законно и подобни заповеди, ако бъдат издадени, както се заканва служебният министър, да бъдат отменени от съда. Тогава Шишков ще стане за смях на цяла България - не само на гилдията си. А засегнатите страни може да предявят претенции за пропуснати ползи, за нанесени имуществени и неимуществени вреди, могат да осъдят държавата наедно с дължимите лихви. И това е напълно реалистичен сценарий", заяви Нанков пред "Труд".
Той припомни, че когато преди две години от ГЕРБ са предупредили, че блокирането на изграждането на магистрала "Хемус" и връщането в бюджета на заделените близо 1 млрд. лв. целево за този проект средства се прави, за да се оскъпи проектът.
"Това с днешна дата е факт! Оказва се, че цените, които бяхме договорили и платените по контрактите авансово бяха изключително изгодни и сега магистралата щеше да е почти изцяло изградена, ако се работеше по този план. При това значително по-евтино, отколкото ще ни струва в бъдеще заради забавянето. Тогава заподозряхме, че тупането на топката е с цел да се оскъпи проектът. И сега цената на автомагистрала „Хемус“ вече е минимум с 40 на сто по-висока. Тоест българските данъкоплатци ще платят за изграждането u близо 1 млрд. лв. повече. Минимум.
Но е необходимо и национално съфинансиране, защото реалното поскъпване е поне 30 на сто от първоначалната стойност на контрактите - само цената на материалите (ВиК тръбите например) се е увеличила средно с по 50 на сто от подписването им досега. Без индексация тези проекти са обречени на тотален крах. И след 3-4 месеца те ще се провалят, ако не се направи нещо", категоричен е Нанков.


