НОВА КАША: Държавата готова да пусне такситата в бус лентите, хората на Васко Ухото и Мис Бони против
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Такситата са все по-близо до мечтата си да бъдат допуснати да ползват бус лентите. Това е станало ясно на среща на бранша с представители на държавата в лицето на транспортното министерство, където редом с други въпроси е бил обсъждан и достъпът до бус лентата.
Прогнозите за ефекта от такситата в бус лентите значително се различават. Таксиджиите са получили принципна подкрепа за идеята си, за осъществяването на която трябват промени в Закона за движението по пътищата и подкрепата на транспортното ведомство е ключова. Дали тя ще е достатъчна, предстои да се разбере, пише "Телеграф“.
Таксиметровият бранш от години настоява да може легално да кара в лентите за градския транспорт. В миналото желанието им бе за постоянен достъп, но сега искането е ограничено само за случаите, в които таксито е с включен режим “Заето“, личащ по запаления червен светлинен индикатор на предното стъкло.
Това обаче не означава, че в автомобила има клиент, тъй като черешката е червена и при пътуване към адрес по поръчка на клиент. От бранша обаче посочват, че биха били доволни и ако разрешението за ползване на бус лентата важи само с клиент в автомобила.
Според таксиджиите промяната ще доведе до изцяло положителни промени и вреди от нея няма.
“Предимствата са много. На първо място ще стигаме по-бързо до адрес както при повикване, така и при возене. Това е добре за клиентите. На второ място хората ще плащат по-малко, защото ще престояват много по-малко в задръствания. Това пак е добре за тях. На трето място ще има положителен ефект за движението в столицата и големите градове, защото жълтите коли ще излязат от активните ленти и ще намалят задръстванията“, аргументира се Кирил Ризов, председател на една от големите формации в бранша “Съюз Такси“.
Той дава за пример редица европейски градове, където такситата имат право да ползват лентите на градския транспорт. От бранша настояват и поправката в закона да е императивна, а не пожелателна – общините да нямат право на избор дали да допускат такситата в бус лентата.
Идеята обаче среща отпор сред ключови фактори в общината, където промяната би имала най-сериозен ефект – Столична.
Според Гергин Борисов, общински съветник от “Спаси София“, партията, от която е и зам.-кметът по транспорта на града Илиян Василев, допускането на такситата в бус лентите ще има негативен ефект върху точността и средната скорост на автомобилите на масовия градския транспорт.
“Вярно е, че в много европейски градове е така, но нека видим колко таксита и колко автобуса има там. Едно е да имаш 600 таксита и 2000 автобуса, а съвсем друго е в София – 3000 таксита, 600 автобуса и 120 тролея“, коментира Борисов.
Според него бус лентите са замислени за ускоряване на градския транспорт и допускането на такситата в тях буквално би ги обезсмислило. “Вярно е, че такситата също са обществен транспорт, но в тях се возят средно по 1,5 пътници. Т.е., ако има шест таксита на кръстовище с бус лента, то 100 пътници в автобус са приравнени с 9 пътници в такси. Няма логика“, допълни Борисов.
Според Марио Евстатиев, транспортен експерт от “Столичен автотранспорт“, допускането на такситата в бус лентата би довело до разтоварване на трафика в града като цяло.
По негови данни от 3000 действащи таксита в София реално на терен денем са не повече от 1000, което не е голяма бройка и няма да се отрази пагубно в бус лентите.
“Допускането на такситата в бус лентите ще ги стимулира да ползват големите булеварди, които те сега масово заобикалят, за да избегнат задръстванията. Това ще има положителен ефект за движението по малки и квартални улици“, каза Евстатиев.