НОВА ТЕСЛА ОТ КРЕМЪЛ: Русия отне лиценза на две авиоремонтни предприятия, в едното от които Петков обеща на Зеленски да му ремонтира военната техника
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
След като Владимир Путин спря руския газ за България, на дневен ред е втора сериозна санкция от Русия, която обяви страната ни за "неприятелска държава" след началото на войната с Украйна. Говорителят на руското външно министерство Мария Захарова обяви, че се прекратява действието на сертификатите, издадени на три авиоремонтни предприятия - две в България и едно в Чехия.
Става дума за българските "Терем - Летец" и "Авионамс", както и за чешкото "Лом Прага".
"Редица страни членки на НАТО и ЕС продължават да осъществяват доставки на военна техника за режима в Киев, а също така планират да извършват ремонт на такава техника в своите предприятия. Като ответна мярка руската страна взе решение да прекрати действието на сертификатите, издадени на "Лом Прага", "Терем - Летец" и "Авионамс", посочи Захарова.
Тези санкции идват три месеца след посещението на премиера в оставка Кирил Петков в Украйна, по време на което той се договори с Володимир Зеленски български фирми да ремонтират украйнска бойна техника.
ПИК припомня, че тогава Петков обясни, че има възможност сред ангажираните фирми да бъде "Авионамс" за самолети и вертолети - една от фирмите, посочени от Захарова.
По думите ѝ така ще се прекрати предоставянето на услуги по техническото обслужване и капиталния ремонт на хеликоптери "Ми", тяхното абонаментно обслужване, както и доставки на резервни части и окомплектоващи изделия.
"България не е уведомена официално от руските власти за отнемането на сертификатите на две авиоремонтни компании у нас", коментира военният министър в оставка Драгомир Заков на извънреден брифинг във ведомството.
"Доколкото знам става дума за ремонта на вертолетите. Това не е изненада, аз съм предупреждавал, като експерт по този въпрос, още през 2017 г., нищо неочаквано не се случи. Това, което стана с газа, сега се случи с лицензите за хеликоптерите. Това, което стана с лицензите за хеликоптерите днес, се е случвало и в началото на 90-те години с лицензите за малките оръжия, за автоматите Калашников", посочи той.
"Аз виждам една добра перспектива за нашите фирми, ако те успеят да нагласят своята работа така, че да не използват тези лицензи", допълни още министърът.
Той заяви още, че оттук нататък ще се търсят нови варианти: "Ние трябва да се научим, че руската страна не е надежден партньор по каквито и да е договори, затова ние винаги трябва да имаме алтернатива".


