Образователният министър Красимир Вълчев пред ПИК: Нулева година няма да има! Изпитите ще бъдат отложени
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Ще бъде ли обявена нулева година за учебните заведения, след като стана ясно, че извънредното положение ще бъде удължено до 13 май, какво ще се случи с изпитите и кандидатстването на ученици и студенти? Тези горещи въпроси зададе ПИК на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев.
С него разговаря Гергана Ингилизова
- Министър Вълчев, търсим ви във връзка с новината от днес, че правителството иска парламентът да гласува удължаване на извънредното положение до 13 май. Как ще се отрази това на образованието?
- Ще се наложи смяна на датите на изпитите и те ще бъдат отложени във времето. Допълнително ще уточним кога ще бъде това, след като съгласуваме с всички. В конферентна връзка съм с висшите училища и те вече имат подготовка за отлагане на кампаниите. Утре сутрин ще дадем специален брифинг, на който ще обявим всички подробности.
- Обмисляте ли все пак обявяване на нулева година?
- Не, не сме обсъждали този вариант.
- Имаме сигнали за проблеми с дистанционното обучение в много училища и ако при това положение децата не усвояват учебния материал, как ще продължат напред?
- Напълно няма как да се замести присъствената форма. Присъственият контакт с учителите е различен и не можем да очакваме, че всичко е перфектно. Ние стартирахме с онлайн обучението съвсем неочаквано и е нормално да няма пълна подготовка в цялата страна.
То има проблеми и при присъственото обучение. С не малка част от децата има проблеми и с ходенето на училище. И дори да присъстват, това не означава, че усвояват ефективно знания. Проблеми има и ще трябва да има компенсиране в края на годината. Това обаче е на малко места, така че компенсация ще се налага съвсем ограничено. На повечето места дистанционното обучение върви добре.
Смятаме, че до момента е преодоляно изоставането с някои упражнения и като цяло електронното обучение стартира добре. На повечето места вече започнаха и с усвояването на нов материал.
Да се говори общо, разбира се, не винаги е правилно. Но ние имаме в системата над 700 ученици, които и при присъствена форма имат проблеми.
- Особено е сериозно в провинцията, където и учители, и ученици често нямат интернет и техника, как се справят? Имаме сигнали, че се налага учители да ходят по домовете и лично да предават на родителите какъв материал трябва да се вземе през седмицата. Някои учители също нямат интернет.
- Не можем да осигурим интернет на всички. Учителите в момента не са проблем, тъй като малка част от тях нямат устройства или интернет и ние вече събрахме информация за тези, които нямат. На други са раздадени наличните в училищата, както и техника от министерството.
Проблемите са най-вече при учениците, особено в обособените квартали, които са от уязвими групи. Затова мобилните оператори започнаха изграждането на уайфай точки, за да може на места, където родителите имат мобилен интернет и им е свършил трафика, децата да имат достъп до интернет. Тези деца нямат компютри или таблети, но имат телефони. Затова препоръчахме на родителите да се ползва и асинхронна форма на обучение – да се възлагат задачи и проекти. Когато има възможност, разбира се, се прави синхронно обучение, в което всички участват.
- Платените платформи за обяснение на уроците бяха безплатни в първите седмици на извънредното обучение, но сега са отново платени. Има ли вариант министерството да проведе разговори, така че тя да е достъпна и да подпомага дистанционното обучение.
- Ние не можем да сключваме договори с тях. Има и други образователни ресурси. Много от тях са отворени, така че родителите могат да се насочат към тях. Когато става дума за частни субекти и големи суми, трябва да се минава през обществени поръчки и това на този етап не може да се случи.