ОФИЦИАЛНА ПОЗИЦИЯ: Посолството на Украйна: Жертва сме на руска военна агресия
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
На 25 ноември кораби на Военноморските Сили на Въоръжените Сили на Украйна в състав от два малки бронирани артилерийски катери «Бердянск» и «Никопол» и рейдов буксир «Яни Капу» са извършвали планов преход от пристанище Одеса до пристанище Маруупол в Азовско море, пише в изявление от посолството на Република Украйна в България.
За намерението им да извършат преход руската страна е била предварително информирана с цел осигуряване на безопасността на корабоплаването.
Пограничните катери тип «Собол», пскр «Дон», катерите тип «Мангуст», мпк «Суздалец» са извършили открито агресивни действия срещу корабите на ВМС на ВС на Украйна. Пограничният кораб «Дон» е извършил удар върху нашия рейдов буксир.
След започване на движението за излизане на корабната група на ВМС на ВС на Украйна от Керченския проток руските корабли и катери са започнали преследване и в ултимативна форма са изискали да спрат под заплаха от употреба на оръжие. Въпреки заплахите и провокациите, катерите на украинските ВМС са продължили изпълнението на поставената задача.
След излизането от зоната от 12 мили катерите на ПС на ФСС на РФ са открили огън по корабната група на Военноморските Сили на ВС на Украйна. Оръжието е било употребено за поразяване.
Малките бронирани артилерийски катери «Бердянск», «Никопол» са поразени от огъня на противника и са изгубили ход. Рейдовият буксир «Яни Капу» също е бил принуден да спре. Корабите са били завзети от спецназ на РФ, 6 украински военнослужещи са били ранени.
Действията на Руската Федерация са нагло нарушение на Статута на ООН и Конвенцията на ООН по морското право.
Атаките на Руската Федерация върху корабите на военноморските сили на Украйна, които са се движели към пристанище Бердянск отначало в Черно море, а после в района на Керченския проток, е пореден акт на въоръжена агресия срещу Украйна.
Във връзка с поредния акт на агресия на РФ срещу Украйна Президентът П.Порошенко свика военния кабинет, след което се състоя заседание на СНСО, на което е било прието решение да бъде предложено на Президента на Украйна да въведе военно положение за срок от 60 денонощия с цел отпор на въоръжената агресия и осигуряване на националната сигурност, премахване на заплахите за независимостта и териториалната цялостност на Украйна.
Президентът П.Порошенко призова международните партньори към координирани действия за защита на Украйна, в т.ч. се обърна към страните партньори по Будапещкия меморандум.
МВнР на Украйна във връзка с въоръжената агресия на РФ в Азовско море разработи комплекс от неотложни мерки. Украйна се обърна към председателството в Съвета за сигурност на ООН да бъде свикано в най-близко време заседание. Подобни обръщения бяха изпратени до всички международни площадки и се осъществява комуникация с международните партньори с цел извършване на натиск върху РФ с цел освобождаване на украинските моряци, кораби, засилване на натиска, в т.ч. на санкциите, и привличането на Русия към отговорност.
Позиция на Украйна
1. Изказваме категоричен протест към Руската Федерация във връзка с въоръженото нападение и завземането на украинските военни катери «Бердянск», «Никопол» и буксир «Яни Капу», а също така с раняването и задържането в плен на членовете на техните екипажи.
2. Действията на Руската Федерация са нагло нарушаване на Статута на ООН и на Конвенцията на ООН по морското право.
3. Съгласно член 2 от Статута на ООН всички нейни държави-участнички трябва да се въздържат от заплаха от употреба на сила срещу териториалната цялостност или политическата независимост на която и да е страна. Днешните атаки на Руската Федерация върху корабите на военноморските сили на Украйна, които са се движили към пристанище Бердянск отначало в Черно море, а после в района на Керченския проток представлява пореден факт на продължаваща агресия срещу Украйна.
4. Съгласно Резолюция на Генералната Асамблея на ООН 29/3314 от 14 декември 1974 година без да се взема предвид обявяване на война, акт на агресия е атаката на въоръжените сили на една страна по суша, море или във въздуха, или върху морски или въздушни войски на друга страна (Член 3(d))
5. Украйна изисква незабавно да бъде предоставено медицинска помощ на ранените военнослужещи, да бъде осигурено тяхното незабавно безопасно връщане в Родината, а също така да бъде върнато завзетото военно имущество и да бъдат компенсирани на украинската страна нанесените щети.
6. Цялата отговорност за по-нататъшното изостряне на ситуацията в региона на Азовско и Черно море и разрушаването на процеса за мирно урегулиране на руско-украинския въоръжен конфликт изцяло се дължи на РФ.
7. Обръщаме се към нашите съюзници и партнвьори да вземат всички необходими мерки за удържане на агресора, в това число чрез прилагане на нови и засилване на съществуващите санкции, а също така предоставяне на Украйна на военна помощ за защита на териториалната цялостност и суверенитета на Украйна в рамките на международно признатите граници.
8. Украйна има намерение да продължава да спазва всички международни задължения, включително по Минските договорености. По време на заседание на СНСО Президентът подчерта, че военно положение не означава обявяване на война. «Украйна с никого не планира да воюва. То се въвежда изключително за отбрана, защита на украинската земя, на нашата територия, териториалната цялостност, суверенитета и независимостта на страната. Военното положение се въвежда извънредно с цел засилване на отбраната на Украйна на фона на нарастващата агресивност и акта на неприкрита агресия съгласно международното право от страна на Руската Федерация. Военното положение не означава нашия отказ от политико-дипломатическото урегулиране на освобождение на украинската територия».
ПРАВЕН КОМЕНТАР ОТНОСНО СИТУАЦИЯТА С АГРЕСИВНИТЕ ДЕЙСТВИЯ НА РФ СРЕЩУ КОРАБИТЕ НА ВМС НА ВС НА УКРАЙНА.
Действията на Руската Федерация в Черно мори и около Керченския проток по отношение на украинските военни кораби е пореден трагичен пример за нарушаване от Руската Федерация на разпоредбите на Конвенцията на ООН по морското право.
Първо, Русия наруши правата на Украйна относно осигуряването на навигация в нейното собствено териториално море около Крим, след като атакува военен кораб. Подобни действия представляват нарушение на член 2 от Конвенцията на ООН по морското право, който определя суверенните права на държавата в собствените й териториални води, а също така на член 21 от Конвенцията чрез узурпирането на правата на Украйна за регулиране на навигацията в тях.
Второ, въпреки всички мирни протести на Украйна, Руската Федерация продължи нарушаването на правата й по-късно и около Керченския проток, където отначало атакува, после задържа и като резултат завзе украински кораби, при това дори като причини физическа щета на екипажа.
Керченският проток, който свързва териториалното море и изключителната морска икономическа зона в Черно и Азовско море, като предоставя с това възможност за преминаване от пристанищата на Мариупол, Бердянск, Ростов на Дону към всички останали води, е международен проток в смисъла на Конвенцията на ООН по морското право. Всякаква намеса за мирното и бързо преминаване през Керченския проток е строго забранена от международното право. Действията на Руската Федерация представляват нарушение на членове 38 и 44 от Конвенцията на ООН по морското право.
С тези свои действия Русия нанася щета и представлява заплаха за преминаването не само на украински кораби, но и на стотици кораби под знамената на други страни, които се движат през Керченския проток.