ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) отчете, че през 2015 г. са премахнати общо 850 незаконни строежа.
Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред членовете на Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Отделно от това са наложени и над 500 глоби и имуществени санкции за установени нарушения на закона, от главни архитекти, които са издавали неправомерно разрешения за строеж, както и нарушенията на фирми, реализирали тези дейности. По думите на Павлова, в момента, ДНСК извършва предварителен контрол на всички издадени разрешения за строеж на общините.
От своя страна Милка Гечева, началник на ДНСК поясни, че общо за 2015 г. ДНСК е издала над 1000 заповеди, които не са били само за премахване на незаконни строежи, но и за забрана за ползване на строежи, спиране на строежи, осъществен контрол на издадените строителни книжа и съответно за отмяна или потвърждаването им. За 2016 г. ДНСК е заложила около 800 заповеди за премахване на незаконни строежи.
„Заповедите за премахване на незаконни строежи вече не са толкова много на брой, защото вече в закона е премахната възможността за узаконяване неа незаконни строежи. Изключително редки са случаите, когато някой строител си позволява да започне незаконен строеж”, поясни още Гечева.
Освен това регионалният министър даде информация и относно тунела на Шипка. Тя поясни, че има една голяма и дългосрочна инвестиция за тунел под Шипка, за която се търси финансиране и един по-малък тунел, който е част от довършващото се в момента трасе на обхода на Габрово. Той включва голям виадукт, чието изграждане още не е започнало, защото има обжалвания по отчуждаване на терените. Докато този проблем не бъде решен, няма как да се започне изграждането му.
„Паралелно с това самият тунел е във фаза 2 и е наш приоритет за изграждане след дългогодишни съдебни саги, вече сме на финалната права. Индикативната стойност на основния тунел е около 150 млн. евро, за който все още няма осигурен ресурс. Ще се разчита евентуално на средства по ОП „Транспорт” или чрез заем”, обясни Павлова.
Не на последно място Павлова поясни какво се случва с магистрала „Струма” и особено участъка на Кресненското дефиле и увери, че той е много важен приоритет, като за довършване оставали около 20 км в дефилето. „Проучванията показват, че изграждане на един-единствен тунел не е целесъобразен по технически, геоложки и екологични причини, тъй като крие своеобразни рискове. Индикативната му стойност е над 1 млрд. евро - сума, с която България не разполага. Затова е готов идеен проект за трасе, което да минава през дефилето, но да бъде комбинация от няколко тунела и виадукти”, уточни регионалният министър.