ПИК TV ПРЕДСТАВЯ: Мегапроектът на българското правителство - ще караме ли по "Хемус" до Варна 50 години след старта на строителството (ЕКСКЛУЗИВЕН ФИЛМ)

Икономика

ПИК TV ПРЕДСТАВЯ: Мегапроектът на българското правителство - ще караме ли по "Хемус" до Варна 50 години след старта на строителството (ЕКСКЛУЗИВЕН ФИЛМ)

389051
на 27.11.2020
ПИК TV ПРЕДСТАВЯ: Мегапроектът на българското правителство - ще караме ли по Хемус до Варна 50 години след старта на строителството (ЕКСКЛУЗИВЕН ФИЛМ)
Автор:   ПИК

Ще караме ли по магистрала "Хемус" от София до Варна след 4 години, или половин век след старта на строителството й?

препоръчано

Това провери екип на ПИК TV ексклузивно на мястото на новоизграждащите се отсечки. За пръв път медиен екип снима отблизо историческият строеж, който е безспорно мегапроектът на българското правителство, а и на целия настоящ мандат на кабинета на Бойко Борисов.

На място са мобилизирани огромен брой машини, невиждани на друг строеж у нас - 69 верижни, 23 комбинирани и 7 колесни багера, 33 булдозера, 14 бетоновоза, 5 бетонпомпи, 31 валяка, 13 влекача, 6 грейдера, 18 водоноски, 11 дъмпера, 2 кулокрана, 12 крана, 2 камиона с кран, 3 телескопични товарача, 21 фадроми, 3 трошачки, 257 самосвала, 2 рециклатора и 5 пилотни машини.

Ще успеят ли те и хиляди работници да завършат до 2024 г. "Хемус"?

Бялата лястовица за Северна България. Така наричат хората от Ловеч до Варна строящата се в момента магистрала Хемус. 

Гледката е впечатляваща и дори камерата е безсилна да предаде атмосферата, рядко срещана по нашите земи – километрични изкопи по над 40 метра в пропастта се редуват с разбити страховити скали, надвиснали са огромните колони на десетки виадукти, звуците от всевъзможни машини се сливат в безспирен упорит такт.

Само за три месеца цялото трасе на магистралата е преобразено. Навсякъде гъмжи от техника, а работата започва и завършва по тъмно. Изкопават се хиляди кубици земя и се наливат хиляди тонове чакъл, а бетонът не спира да тече.
Инжинерите са десетки, строителите са стотици, огромните машини също. Много тях са уникални и са правени специално за мега строежа. За да вдъхнат 46 години по-късно живот на мечтата за по-добър път към бъдещето.

Малцина знаят, че „Хемус“ е кръстена на древното име на Стара планина, но ако знаеха, нямаше и да се учудят. Защото историята на магистралата се прехвърля вече от век на век и само бързото темпо на строителство в последните месеци дава надежди на живеещите по продължението й, че някога тази лястовица ще полети и ще им донесе просперитет, повече работни места, а и най-важните човешки радости – да могат по-често да си идват децата им от големите градове. 

Няколко поколения българи са изживели своята история, откакто е стартирала тази на магистралата.

На 4 октомври 1974 г. започва официално строежът й, а първа копка прави тогавашният държавен и партиен ръководител Тодор Живков.
Чак на 5 декември 1999 г. е открита отсечката, заобикаляща родния му Правец.
Днес вече знаем, че тази отсечка на няколко места дори не е автомагистрала, тъй като не отговаря на стандартите.

Но за щастие историята на „Хемус“ не свършва дотук. 

Възражда я макар и едва през 2010 г. първия кабинет на Бойко Борисов и още оттогава „Хемус“ се превръща в една от емблемите на неговото управление.
Борисов не пести сили да се бори и политически, и за финансовото обезпечаване на проекта, убеден твърдо в нуждата на хората от Северна България да имат тази бяла лястовица.
За нула време са изградени нови 7 km от магистралата от Шумен до Белокопитово, построява се и участъкът от Околовръстен път на София до гара Яна, както и от Каспичан до Панайот Волово.

Следват обаче нови тежки години на десетки обществени поръчки, обжалванията, отмяна, търсене на средства, но мечтата за бялата лястовица на Северна България, в която вече почти никой не вярва, не е забравена от Борисов. В крайна сметка благодарение на събрания от правителството излишък и възможността държавната компания „Автомагистрали“ да строи без тежки процедури връщат този блян в реалността през 2017 г.

Първата огромна радост от много време на „Хемус“ не закъснява - на 11 октомври 2019 г. е открита отсечката от 9,3 km между пътен възел „Ябланица“ и временно изграденото кръгово преди пътен възел „Боаза“. Стотици хиляди шофьори си отдъхват от серията от много остри завои с огромен наклон, на които до скоро са пъплили по-бавно отколкото в градските задръствания. 

Много скоро с нов път ще се зарадват и жителите на Варна и Търговище, тъй като отсечката между двата града ще бъде пусната в края на ноември.

Планът за довършване на автомагистралата от Ябланица до Шумен е оставащото трасе да се възлага за строителство на 10 обособени отсечки (лотове), като цялото разстояние на автомагистралата от София до Варна ще бъде общо 425 km. 

Само след 4 години те ще са факт, а някои се откриват и предварително.

Малцина ще подозират, карайки по удобната магистрала колко милиони часове човешки труд и километри документация стоят зад този проект. Но и общата вяра на политици, инженери, технически специалисти, шофьори , строители и понасящи неудобства от затварянето на този или онзи път граждани, че има смисъл в него и той ще възроди една нова Северна България.

Съборазени са условности, които изморяват дори със самото си изброяване, но експертите от Агенция пътна инфраструктура и правителството са извършили – хиляди квадратни километри отчуждени земи, заобикаляне на защитените зони по Натура 2000, ОВОС, съгласувания с басейнови дирекции и общини, стотици екологичните норми, десетки археологически разкопки, които забавят с месеци строителите, безбройни европейски стандарти за магистрален път.

Десетки са пътните възли, виадуктите, мостовете, подлезите и надлезите, площадките за отдих, селскостопанските подлези...

Екипът на ПИК TV посети на място 52 километра от мегастроежа - и на всеки километър кипи усилен труд. 

Официално работата е започнала през лятото и само за три месеца заварихме вече изградени стотици километри инженерни пътища, по които се движат машините и строителите, за да се обслужват обектите и рядко хората си дават сметка, че те също отнемат и време, и пари.

На Лот 1, който е от 15,26 km и 87-я и 103-я километър пътен възел „Боаза“ до пътен възел „Дерманци“ , ни посреща впечатляващо мостово съоръжение, колоните за което вече стърчат с десетки метри над земята. В началото на отсечката магистрала „Хемус“ пресича на три места река Вит. 

Строежът е стартирал през лятото, а днес всяка от исполинските колони вече е вкопана на 20 метра под земята и се отливат високо нагоре със стотици тонове желязо за арматура. Самата процедура е доста тежка и се ползват специални куфражни скоби. За човек изглежда почти невероятно, че е нужен толкова труд, но въпреки това колоните наоколо растат като гъби.
Инженерите на място са категорични, че опитът, натрупан от родните експерти покрай усиленото пътно строителство също си казва думата.
В участъка се изграждат два виадукта с близо километър обща дължина, четири моста над река Вит, 6 селскостопански подлеза и надлеза, 6 подлеза и надлеза при пресичането с републикански и общински пътища и площадка за отдих. Вече се работи и по реконструкция на мрежа, както и на водопровод за село Торос. Завършена е реконструкции на два електропровода.

Участък 2 е 19,2 км - от края на пътен възел „Дерманци“ до връзката с третокласния път Радювене - Катунец, включително пътен възел „Каленик“ и е на територията на област Ловеч. В този участък ще бъде изграден тунел с две тръби за движение с дължина 387 м. 

Ще има и два пътни възела, общо 9 виадукта и 1 мост на р. „Каменица“. Най-дългият виадукт е с дължина 1193,2 м и максимална височина на стълбовете 42 м. Подлезите и надлезите са общо 7 броя, както и площадка за отдих. КЪм момента на място текат усилени изкопни работи и вече има изградени траншеи.

Участък 3 ще започва от края на пътен възел „Каленик“ при пресичането с пътя Радювене - Катунец до връзката с път Плевен – Ловеч - от 122 км до км 139 км.Общата дължина е 18, 08 км. и освен един пътен възел има цели 6 виадукта и 9 надлези и подлези. 

На тази част от трасето дори с просто око всеки може да се увери колко точно е равна е Дунавската равнина. Николко.

Защото дълбоки изкопи се редуват с високи насипи, сред които фигурите на строителите се губят и дори огромните машини изглеждат като лилипути. Инженерите обаче обясняват на наивните ни въпроси, че толкова тежка строителна работа се налага, тъй като магистралата не може да следва терена - има максимално допустимо отклонение, което тя може да следва и то е минимално – около 4%. Срещаме и доста модерни техники на строене – иновативни водостоци за водосбора , които да поемат водите от скатовете и снеготопенето и се изграждат със специални бетонови канали за корекции. Наричат се арманасипи и се прилагат за пестене на терена, защото се ползва минимално разширение от траншеята на магистралата. Така се намаляват нуждите от отчуждения на околните земи, а и се запазва горския фонд. На Лот 3 виждаме зрелищни армирани насипи от 50-60 метра, както и специални машини за взривяване, които значително ускоряват сложната задача в разбиване на твърдите скали под траншеята и помагат на сондите да пробият доста по-бързо. Те се редуват с над 40 метрови изкопи, а след това насипи с подобна височина.
Освен твърдите скали, които затрудняват работата, не липсват и археологически находки, които са най-сериозната причина строителството да буксува. На място обаче са открити доста подобни находки от желязната епоха и десетките строителни екипи се налага търпеливо да чакат археолозите, преди да продължат работата си, стремейки се да спазят сроковете на обекта. Гради се и път под магистралата между селата Николаево и Баховица, правят се и десетки земеделски подлези и такива за преминаване на животни, наречени прокъри.
Паралелно са изградени двойно по-дълги от самата магистрална отсечка инженерни пътища, по които се движат строителите и машините и за които малко хора знаят, че също отнемат време и средства.

„Хемус“ се ражда след 50 години през 2024 г.

Но каквото и да кажем за мащаба на строителството , усилията на всички, заети с проекта и отговорността на труда им, който ще остане за поколения, ще е малко. Кадрите от бъдещата магистрала „Хемус“ говорят повече, но и те са безсилни пред реалността на място, защото тук български мъже, а и жени, сред които и опитни инженерки, се трудят и в парещо слънце, и в смразяващ студ.
Отдадени са обаче на голямата идея бялата лястовица на Северна България да оживее след 46 години и сравняват работата си с раждането на дете, защото пред очите им и под ръцете им расте едно ново бъдеще за половин България. Бъдеще, което те не забравят, че освен просперитет ще спаси и хиляди човешки животи, защото сигурните пътища означават по-малко катастрофи и повече родители, които ще се приберат при децата си.

Бъдеще за България.

Сподели:
Бомба x
Задава се ретрограден Меркурий - как ще се отрази на всяка зодия Задава се ретрограден Меркурий - как ще се отрази на всяка зодия
ПИК TV x
ПЪРВО В ПИК: Борисов и правителството удължиха извънредната епидемична обстановка до 30 април! Досега са отпуснати 2 млрд. за запазване на заетостта и за подкрепа на бизнеса (ВИДЕО) ПЪРВО В ПИК: Борисов и правителството удължиха извънредната епидемична обстановка до 30 април! Досега са отпуснати 2 млрд. за запазване на заетостта и за подкрепа на бизнеса (ВИДЕО)
ново
Днес: 298
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК
Сега
-
четат това