Помощник машинистът от дерайлиралия влак е в шок, не говори! Камери запечатали ужасния инцидент!
Христо Теляшев се върнал в Пътнически превози преди две седмици
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Ден след катастрофата с бързия влак София – Варна причините тънат в мистерия. Единственият човек, който може да разкаже какво се е случило - помощник-машинистът Христо Теляшев, е в шок и мълчи, пише „Труд”. Установено е, че той е карал влака.
Камери в държавното предприятие “Транспортно строителство и възстановяване” край гара Калояновец са запечатали ужасния инцидент. “Ясно се вижда как помощник-машинистът слиза от страната на машиниста. Записът показва и как тялото на машиниста е на мястото на помощника.” Това разказа охранителят на базата Петьо Мишов, който видял кадрите лично. Записите са предадени в прокуратурата.
Установено е, че машинистът Венко Тодоров е починал от раните си, а не преди инцидента. “Непростимо е да обвиняват Венко и Христо, че са виновни. Те са отговорни хора, професионалисти, много добре подготвени и здрави.” Това разказаха техни близки и колеги от Локомотивното депо в Пловдив. Двамата имат над 15 години стаж в железниците.
Венко е работил почти само в пътническите превози, а Христо и в товарните. Преди две седмици Теляшев се върнал в пътническите и имал право да кара влака. Колегите им от депото са в шок. “Изключваме на двамата да им е станало лошо. Всяка година минаваме през сериозни прегледи”, казват машинистите.
Те не искат да си съобщават имената, защото са предупредени от шефовете да не коментират случая. Настояват за детайлна проверка на причините и най-вече дали е имало правилна сигнализация при навлизането на композицията на гара Калояновец. “Големият въпрос е за къде е бил нареден маршрутът - за главен коловоз или за отклонителен, и имало ли е разминаване между сигнализацията и стрелките", питат колегите.
“Нямаме информация какво се е случило. Не можем да повярваме. Венко бе най-добрият човек, винаги усмихнат. Мечтата му беше да кара влак”, казаха през сълзи тъстовете на машиниста Пенка и Тодор Славчеви. Тодоров има две деца на 5 и 8 г. Теляшев има дъщеря.
“Голи циганчета газеха стъклата и помагаха на възрастни хора и деца да излязат от обърнатите вагони. Нищо не липсва от разпиления багаж на хората.” Това разказа Петьо Мишов, очевидец на трагедията край Калояновец. Сред ужасените пътници се оказаха и 12 деца, преживели потопа в кв. “Аспарухово”. Те се прибирали от почивка, където били пратени да се успокоят.
“Помощник-машинистът пръв излезе през предното стъкло, беше в шок, наряза се целия докато се промушваше”, разказаха свидетели на ужаса. Теляшев е най-тежко пострадал от петимата ранени, които още са в болница.
Една от тях е 77-годишната Мария Ценова от Костенец. “Като се обърнахме, отвсякъде се викаше за помощ. Чу се ужасен трясък, но Бог реши да живеем. Половин час стоях свита на топка, докато ме спасят, но аз никога не се разстройвам психически. Благодарна съм на момчетата от малцинството, помагаха на всички да се измъкнем”, казва бабата. Други пътници твърдят, че преди инцидента влакът не се е движел бързо и е нямало нищо необичайно.
Докато се търсеха причините за катастрофата, товарен влак дерайлира край Сливен, няма пострадали.
ВЕРСИИТЕ
НКЖИ: Машинистите са виновни за катастрофата, защото не са намалили скоростта въпреки предупрежденията. Според железниците всички сигнални системи са били наред и са подали информация достатъчно рано. В пълна изправност са били релсите и стрелката, която отклонява композицията. Възможно е помощник-машинистът да не е успял да овладее скоростта поради неопитност.
Колегите на машинистите: Подаден им е грешен сигнал. Машинистите са се движили с висока скорост в този участък, защото обичайно преминаването към втория релсов път става след гара Калояновец, а не преди нея, както е станало в събота. Ако сигнализацията не е работела, машинистите не са направили грешка, защото в този участък могат да се движат със 100 км/ч.
Експертите на БДЖ, говорили с разследващите: В часа на инцидента слънцето е светело точно в семафора и затова не са видели сигнала.
Разследващите: Цялата сигнализация може да не е била наред, защото семафорът не е единствен, преди него трябва има и други предупреждения за промяна на скоростта и посоката. Възможно е отклоняващата стрелка да е заяла и да не се е преместила изцяло. Възможно е да е имало разхлабени връзки по релсите. Възможно е сигнализацията да е била изправна, но стрелката да е насочила влака в грешна посока.


