ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Предпроектното проучване за разширението на бул. „Цар Освободител“ до летището и изграждане на скоростен екологичен транспорт (леко метро) до Индустриална зона - Варна е готово.
Двата проекта са от ключово значение за морския град, защото гарантират облекчаване на трафика, осигуряване на бърз, модерен и ефективен транспорт и подобряване на качеството на въздуха. С решение на Общинския съвет процедурата бе задействана и проучването вече е готово, съобщи днес кметът на Варна, Иван Портних.
Проектите са предвидени в общите устройствени планове на Варна и на Аксаково, тъй като там е в процес на разработка Индустриална зона - Варна. Тя ще бъде на около 15 км, от морската столица и ще има нужда от развитие на подходящ транспорт за достъп. В проучването е направен и подробен анализ на трафика, на пътникопотока, както и индикативен разчет за новите работни места, които ще бъдат открити в промишлените зони и в Индустриална зона - Варна.
Проследена е взаимовръзката „цена - превозна способност - качество на обслужване“ за различните превозни системи. В разработката са посочени различни варианти за наземни и подземни участъци на лекото метро, които внимателно ще бъдат разгледани от различни експертни групи. Описани са 5 етапа за развитие на скоростния екологичен транспорт с обща дължина на трасето от 62,2 км.
Първият етап е от бул. „Цар Освободител“ през бул. „Христо Смирненски до Летище Варна – дължина 6,6 км. Вторият етап е от Летище Варна до Индустриална зона - Варна – 16, 6 км. Третият етап е от бул. „Цар Освободител“ през бул. „Христо Смирненски" до жп-гарата и Пристанище Варна Изток – 4, 4 км. Четвърти етап – от бул. „Цар Освободител“ през бул. „Христо Смирненски до Златни пясъци – 18 км. и пети етап – от Летище Варна – до Приселци (курорта Камчия) – с дължина 16,6 км.
В предпроектното проучване са представени общи сведения за леките градски железници в Европа и по света за градове, които са близки до Варна по население и натовареност на транспортната система от Германия, Белгия, Дания, Нидерландия, САЩ.
Изводът е, че поради относително високата превозна способност (около 20 хил. пътници в час), значително по-малкия размер на инвестициите и не на последно място, кратките срокове на строителство, леките градски железопътни системи от типа на леко метро, намират все по-широко приложение, твърдят авторите на проучването от „Спато“ ООД. Те са категорични, че развитието на алтернативен вид транспорт е силно препоръчителен за Варна.
„Приоритет на ЕС и на програмите, които се отварят в момента за следващия период, е стимулирането на нови екологични системи за транспорт в градски условия. Нашият проект е съобразен изцяло с тези изисквания, което ще ни даде възможност да кандидатстваме за европейски средства за изграждането на леко метро“, коментира кметът Иван Портних.
Предстои документът да бъде разгледан на експертно ниво, предвидено е и широко обществено обсъждане.

