Прогнозата на ПИК се сбъдва: Само ние предсказахме, че "Фолксваген" е на път да финтира България и Турция вкупом
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
ПИК отново е на път да разбие не само медийните конкуренти в България, но и да удари цялата плеяда български разузнавателни агенции в земята.
Описаният само от нас сценарий "Фолксваген" да се откаже от Турция, но да не избере България и да разшири съществуващите си заводи в Словакия или Унгария е на път да се осъществи, според водещото немско издание Automobilwoche.
Според източници на списанието концернът е на път трайно да се откаже от плановете да произвежда водещия си седан Passat и да разшири съществуващите си производствени мощности в Словакия. Проектът в Турция вече е замразен, следствие на мащабното нахлуване на силите на Президента Ердоган в Северна Сирия, което предизвика дипломатически и юридически хаос на международно ниво.
Министър-председателят на провинция Долна Саксония - Щефан Вейл, който е и член на Надзорния съвет на концерна, вече се обяви против изграждане на завода в Турция. Именно той представлява немската провинция като ключов акционер с 20% от дяловете на VW Group.
Агенция ПИК от няколко месеца „бие камбаната“, че българското правителство прекалено прибързано се задоволи със слуховете, че България е класирана на твърдото второ място. Предупредихме още, че т.н. „шорт-листа“ от двама кандидата може да бъде прегласувана по всяко време буквално за 24 часа от управителния и надзорния съвет на Фолксваген. Обърнахме внимание и на премиера Борисов, че уверенията как България е дала максималното възможно като държавна помощ от 130 милиона евро са наивни, т.к. буквално преди няколко месеца Унгария даде почти толкова помощ на BMW за много по-малък завод – а цялата бизнес общност знае, че „под масата“ на баварците е предоставена още толкова индиректна финансова помощ.
Американският консултант, с който работи ПИК по темата, разкрива отново за нас, че разширяването на производствените мощности в Словакия дава ясен сигнал на Турция и България:
1.Турция е на път да загуби спечелена сделка, тъй като я обвърза прекалено тясно с вътрешната и международната си политика – нещо, за което самите Volkswagen предупреждават да не се прави още от началото на конкурса, поради продължаващите щети от скандала Дизелгейт.
2. България бездейства и създава не само пропуснати ползи за себе си, но и проблеми за Фолксваген, защото те не могат да се откажат по икономически оправдан начин от Турция. Мижавата държавна помощ от 130 милиона евро е над 3 пъти по-малка от обещаното в Турция и то без да броим гарантираните поръчки за вътрешния пазар от Ердоган.
ПИК призовава Борисов да вдигне българската оферта до 300 милиона евро и да подпише директно сделката с Фолксваген.
Всичко друго, освен огромни икономически ползи, има потенциал да донесе и политически рискове, тъй като е лесно да обясниш защо Фолксваген отива в земята на беззаконието Турция (за пари и мръсно производство), но е предизвикателно да обясниш защо концернът отива в Словакия или Унгария... за пореден път и то при огромна конкуренция за работна ръка и високи заплати и в двете държави.