ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
В пандемия или не, това помещение рядко посреща посетители. Въпреки това кралският театър във Версай, построен за кралица Мария-Антоанета, продължава да бъде ремонтиран, съобщи АФП.
"Това прилича на историята за Спящата красавица", казва Рафаел Масон, главен куратор на наследството на двореца Версай пред АФП за това съкровище, скрито в градините на Малкия Трианон. Тук през лятото на 1785 г. кралицата, която обожава музиката и театъра, излиза за последен път на сцена в ролята на Розина от "Севилския бръснар" пред погледа на автора на пиесата Дьо Бомарше.
Построен от Ришар Мик, архитект на Мария-Антоанета, театърът, който единствен във Франция пази работещи сценичните машини от 18 век, е пощаден по време на Френската революция, защото е смятан за безполезен и почти не е бил използван през всичките 240 години от съществуването си, отбелязва БТА.
"Този театър е чудо на консервацията. През втората половина на осемнадесети век е имало същинска театромания и всеки голям финансист или принц е правел театър в дома си, но всички те са изчезнали", казва Масон пред АФП.
По време на пандемията, при която посещенията във Версай са невъзможни, куратори и артисти се заемат да възстановяват сценичната завеса, която е силно повредена.
Новата завеса е кобалтово синя със златен бордюр и пищна украса и е поставена в средата на декември. Оригиналната завеса е продадена след революцията и настоящата е нейно копие.
Друг проект е да се довърши възстановяването на декорите на този театър-музей. Залата, която по времето на Мария-Антоанета трябвало да побира до 250 души, има три основни декора - рустик, гора и храм на Минерва, които са най-старите пълни сценични декори в света, от 1754 г.
"Това е уникално свидетелството за виртуозността на декораторите от 18-ти век", казва Масон.
Кураторите се опитват да възстановят и четвърти репертоарен декор - площад, както и техниката, която позволява на дърво да се появи на сцената от кухина на пода.
Театралната зала е реставрирана през 2001 г., но частично. На всеки две години в нея се провежда концерт.
Масон казва, че театърът не може да функционира пълноценно, но служителите с нетърпение очакват края на пандемията, за да покажат резултатите от реставрацията и ремонтите на публиката.