САМО В ПИК! Експертът по туризъм Бранимир Ботев пред медията ни: Летният сезон е неспасяем. Грозят ни наказателни процедури заради концесиите

Икономика

САМО В ПИК! Експертът по туризъм Бранимир Ботев пред медията ни: Летният сезон е неспасяем. Грозят ни наказателни процедури заради концесиите

195377
на 02.07.2019
САМО В ПИК! Експертът по туризъм Бранимир Ботев пред медията ни: Летният сезон е неспасяем. Грозят ни наказателни процедури заради концесиите
Автор:   Асен Рашков

Последвайте ни в Google News Showcase

Само преди 6 години България беше на 59-о място в Световната класация по развитие на туризма. Последната класация показва, че сме изпаднали до 77-о място. Изпреварени сме на Балканите дори от Албания и Македония. Освен всичко това един чуждестранен турист оставя у нас по-малко пари, отколкото в Африка. И на трето място - преди туризмът заемаше 13,8% от БВП, сега е спаднал до 10,2%. Това заяви в ексклузивно интервю за агенция ПИК бившият зам.-министър на туризма Бранимир Ботев по повод отлива на туристи по Черноморието ни и високите цени в курортите. Ето какво още заяви експертът пред медията ни:

WINBET – най-голямото разнообразие от игри и джакпоти! (18+)

препоръчано

Интервю на Асен РАШКОВ

- Г-н Ботев, какво се случва с летния туризъм у нас. Свидетели сме на отлив на туристи по Черноморието?

- За съжаление, това, което се случва, е процес, а не е моментен акт или събитие, отнасящо се за само за това лято. Този процес можеше да се предвиди от години и всички, които имаме отношение към индустрията туризъм, го предвиждаме отдавна. Изглежда само на Министерството на туризма и на министър Ангелкова й идва неочаквано, като гръм от ясно небе.

Морският туризъм е възможно най-конкурентният вид туризъм. България отвсякъде е оградена от страни, които развиват основно този вид туризъм и като природни дадености, като слънцегреене и като дължина на морската ивица, са с по-големи възможности от нас. Ние можеше да компенсираме преимуществата, които имат Гърция, Турция, Хърватия и набиращата нови сили Албания, с добър продукт, с добро планиране, с добра стратегия. И точно тук беше ролята на институцията Министерство на туризма, която правителството на България създаде. За съжаление, тази роля не беше изпълнена и съответната институция и съответният министър нямат капацитета да я изпълнят.

- Твърдите, че случващото се с летния туризъм у нас е процес. Към какво води този процес?

- Тенденцията е уловена от години. Ще припомня само един факт, който съзнателно се неглижира от министъра на туризма. Още през 2014 г. правителството прие дългосрочна стратегия за устойчивото развитие на туризма у нас. Тя вече е част от правния мир на България. Това е нормативен документ, на базата на който министърът на туризма, който и да е той, трябва да основава своите по-нататъшни действия. До този момент такова нещо не съм видял.

- Какво е записано в Стратегията за развитие на туризма?

- Там беше предвидено, че ние ще имаме проблеми с морския туризъм и че той е достигнал своя максимален таван на насищане като развитие, че ще има проблеми с работната ръка, че има проблеми със замърсеността и липсата на пречиствателни станции. Давам само един пример - пречиствателната станция на Слънчев бряг е планирана за максимум 40 000 души потребители. В момента Слънчев бряг и прилежащите курорти - Свети Влас, Елените, Слънчев бряг-Север и всички незаконни хотели наоколо, е с капацитет 650 000 легла. В същото време, ако отворите сайта на Министерството на туризма, ще видите, че в цяла България леглата се водят едва 350 000. Това е поредният тотален гаф, заради който не могат да се планират неща и не може да се направят реални изводи. Над 50% от сектора е не в сивата част, а в черната част на икономиката. И когато няма реални данни какво се случва, не можеш нито да планираш, нито да провеждаш реална стратегия.

- Отливът на туристи на тези проблеми, за които споменахте, ли се дължи?

- Има един закон на диалектиката, че количествените натрупвания водят до качествени изменения и че по някой път една капка прелива чашата. Арогантно е поведението на администрацията, която точно по време на сезона тръгва да прави стотици проверки и изсипва всички проверяващи в средата на курортите. Министърката не се спря да ходи по проверки - то не беше по ресторанти и хотели и къде ли не. Очевидно нейното амплоа е да отговаря за чистотата и реда по плажовете.

Никъде в Европа няма такова нещо. Проверките се правят превантивно - до сезона, за да не се пуснат обектите, които не отговарят на изискванията. Правят се и след сезона, за да може да се нанесат съответните корекции. По време на сезона никой не прави проверки, защото това съсипва имиджа на собствената му държава. Как биха се чувствали туристите, когато вместо да си лежат спокойно на плажа, идва една сурия проверяващи и изисква всякакви документи. Администрацията се побърква и вместо да предлага добри услуги на туристите, тя се е превърнала в изпълнител на административни изисквания и на свърхконтрола, който се налага.

За 4 години Министерството на туризма променя за 12-и път Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК). Това е безумие. Хората не могат да научат броя на промените, камо ли разпоредбите в тях, за да започнат да ги прилагат. И в тези условия ние искаме от българските хотелиери да работят. Е, няма как.

Министерството на туризма непрекъснато приема изменения в нормативни уредби и закони, които съсипват бизнеса, нещо повече - ЗУЧК, по начина по-който беше допълнително прекроен, противоречи както на българската конституция, така и на Директива 2014/23 на ЕС, заради която ЕК ни задължи да променим българския закон за концесиите. Сега министър Ангелкова, за да заобиколи Закона за концесиите, който е хармонизиран с европейското законодателство, се опитва да урежда материя за концесия на плажовете през ЗУЧК, с което директно изправя България пред опасността от стартиране на наказателни процедури. А в следващия ЕП зелените ще имат изключителна тежест и роля и ще бъдат част от управлението, което увеличава опасността от такива процедури срещу страната ни. Бяха нарушени европейските практики концесиите на плажовете да се дават на общините, които биха имали интерес да се грижат за тях и да ги поддържат.

В момента анализите показват, че 80% от активите на българското Черноморие са с тежка кредитна задлъжнялост, обременени са и са на тезгяха. Със съсипването на имиджа на България като туристическа дестинация през лятото, с лошия продукт, за чието създаване администрацията има активна роля, с отлива на туристи и с бягството на квалифицирани работни кадри, ние съсипваме активите в туризма, тоест ние докарваме в момента до фалит хората, които са имали неблагоразумието да инвестират милиони, за да създават имидж за България, за да създават поминък, за да създават работни места и да внасят данъци в държавата. Това е тъжната истина.

- На фона на всички проблеми, за които споменахте, на редица плажове по Черноморието чадърите и шезлонгите вървят по 40-50 лева. Това не гони ли допълнително туристите, които могат да ползват безплатно чадър и шезлонг в Гърция само срещу закупуването на една минерална вода?

- Вследствие на арогантните грешки и некадърността на Министерството на туризма ние влезнахме в една низходяща спирала. Раздавайки всичко на концесия и превръщайки някои хора в милионери за един ден, като им раздаваме плажове, ние утежняваме бизнеса за хората, които са инвестирали най-много в хотели. Това е така, защото туристическият продукт, който се продава, е комплексен. Когато някой си купува почивка за България, той не си купува само леглото и закуската, или ол инклузива, той иска плаж, услуги, слънце, вода, добро отношение. И когато за всяко нещо трябва да плаща на различни собственици, човекът изведнъж се изумява и разбира, че евтиното му излиза много скъпо и в същото време получава лош продукт.

От друга страна собствениците на хотели и капанчета, концесионерите, за да могат да избият своите разходи при липсата на туристи, трябва непрекъснато да повишават индивидуалната цена, за да могат да покрият масрафа за сезона - все по-малко туристи, от които ние искаме да взимаме все повече пари, а когато не им предлагаме достатъчно добри и разнообразни услуги, те няма как да ни ги дадат.

За съжаление, ние превърнахме България в имиджова дестинация за евтин туризъм, за непретенциозен туризъм. Тук хората, които идват, го правят, защото има евтин алкохол, защото евтино могат да прекарат приятно с лице от другия пол, защото няма ред, защото могат да правят, каквото си искат. Достатъчно е да говорим за модата, наречена "балконинг" и скачането на пияни чужденци от 5-ия етаж в малкото басейнче на двора.
Нещата са стигнали дъното и ние трудно ще се отлепим оттам. Най-притеснителното е, че когато сринахме цената на активите в туризма, сега много трудно ще се намерят нови инвеститори в инфраструктура, която ражда лош продукт. И да не забравяме, че когато нямаме туристи, ние обричаме на недоимък много други индустрии, които се реализират от туризма. 12 са индустриите, които се реализират през туризма.

- Какви спешни действия трябва да се предприемат, за да се спаси този летен сезон или поне да се предотврати провал на следващия?

- Сезонът е неспасяем. Това е тенденция от години. Първото, което трябва да направим, а то трябваше да се направи още през 2015 година, е да се въведе системата ЕСТИ (Единна система за туристическа информация). България е единствената държава в ЕС, която не е въвела тази информация. Така ние нямаме реална информация какви са финансовите потоци, които текат през туризма. Разминаването между отчетите на Световната организация и тези на Министерството е в много милиарди лева. Достатъчно е да кажем само, че министър Ангелкова твърди, че в България дошли 11 млн. чуждестранни туристи. Вие някъде видели ли сте ги? Защото според националната статистика в хотели са спали само 3,5 млн. туристи. Останалите къде спят? Очевидно, че това драстично разминаване е укриване на данни и скриване на огромните финансови потоци. И вместо да се внасят пари в българската хазна, отиват в нечии джобове.

Лошото е, че министърът ще си отиде, може би дори ще закрият министерството, но много тежките негативи върху туризма ще останат за много години. В туризма има една тенденция, че всяка лоша година се възстановява за минимум две. А в България лошите години вече следват няколко.

Морският ни туризъм е обречен, по начина по който се ръководи тази сфера. Ние превърнахме този сектор в свръхрегулиран и той няма бъдеще. За съжаление, Министерството загуби възможността трайно и целево да промотираме другите видове туризъм, за които имаме естествени предимства - балнеоложкия туризъм, планинския туризъм, еко туризма и градския туризъм.

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 25 април - успех във всички начинания за Телците, лични проблеми терзаят Скорпионите САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 25 април - успех във всички начинания за Телците, лични проблеми терзаят Скорпионите
ПИК TV x
СУПЕР ИНТРИГА! Радостин Василев шокира: Синът на Теменужка Петкова е енергиен бос и медиатор между жената и дъщерята на Нотариуса! Депутатката от ГЕРБ: Лъжи! Ще се видим в съда (ВИДЕО) СУПЕР ИНТРИГА! Радостин Василев шокира: "Синът на Теменужка Петкова е енергиен бос и медиатор между жената и дъщерята на Нотариуса!" Депутатката от ГЕРБ: Лъжи! Ще се видим в съда (ВИДЕО)
ново
Днес: 132
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК