САМО В ПИК: Проф. Георги Рачев с пълен анализ на промените в климата и мръсния въздух – ето как да се справим с вредните емисии
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Климатологът проф. Георги Рачев коментира ексклузивно пред агенция ПИК темата за климатичните промени и мръсния въздух. Пред медията ни той даде ценни съвети как да се справим с вредните емисии, за да забавим темпа на глобално затопляне и да дишаме по-чист въздух.
Интервю на Асен Рашков
- Проф. Рачев, какво се случва с климата в световен мащаб?
- Светът върви към затопляне. Искам да дам един много ярък пример, който моите колеги използват, за да се разбере за какво става дума. Всеки е виждал чаша вода или чаша уиски с бучка лед. Докато бучката е в течността, докато имаме лед в океаните и докато имаме на лед на континента Антарктида и Гренландия, всички знаят, че ледът поддържа температурата на течността в много тесни граници, тоест температурата е близка до 5-8 градуса. Това продължава, докато ледът е в течността. Когато обаче той се стопи, изведнъж температурата на уискито или водата взривно се увеличава. Това иска да покаже, че ако ние загубим този леден буфер, за който говорим, става дума за континенталния лед на Антарктида и Гренландия, то тогава ще стане взривно затопляне на океана и на сушата. Докато го има този лед, това затопляне ще протича сравнително бавно. Макар че сега е много бързо. Толкова бързо повишаване на температурата не се е наблюдавало може би през последните 15 млн. години. Става дума за това в един съзнателен живот на човек глобалната температура да се повиши с 1 градус. Това е ужасно много.
Така че докато го има леда, имаме шанс и време нещо да се направи. Стопи ли се обаче, буферът вече изчезва и температурите ще отскочат във високи стойности много бързо, буквално за няколко години.
- Има ли опасност да го загубим този лед, за който говорите?
- Според мен няма опасност. Антарктида много трудно ще се стопи. Тя е на полюса, не е възможно това да стане, но температурите се повишават. И то се повишават учудващо и притеснително бързо. Ние не знаем как ще реагира природната система, не сме имали такива случаи, защото тя се повишава с повече от половин-един градус. Това е много съществено, защото се случва за 30 години и последствията ще бъдат доста разнообразни. Макар че по-топлото време не води непременно към катастрофи.
И предишни периоди на Земята е било по-топло и животът е процъфтявал. Много дълбоко и ярко искам да подчертая, че светът никога не е бил толкова сит, хората никога не са яли толкова много. Никога гладът не е бил толкова малко. Никога детската и общата смъртност на хората не е била толкова малка. Никога хората не са живели толкова дълго. Ние се храним перфектно. Никога хората не са произвеждали толкова много зърно - вече става дума за 2,4 млрд. тона зърно годишно. Това никога не се е случвало по Земята. Темпът на изсичането на горите намаля. Светът стана по-зелен, колкото и куриозно да звучи.
Това са истините и едновременно с тях хората станаха страшно много. Хората завладяха практически всяка една територия от света и това води до един основен извод - сушите, наводненията, топлите вълни, тропичните циклони, цунамито, кално-каменните потоци, всички те ще водят до повече щети.
Погледнете какво става със свлачищата в България. Навремето е имало едно лозе край Варна, което свлачището го отнася в морето. Сега има 50 къщи, всяка една от които струва много пари. Същото става с всички земи по краищата на континентите. Материалните щети при една и съща честота на природните стихии ще стават все повече и повече, защото ние имаме по-голяма инфраструктура.
Както се увеличават материалните щети главоломно, така бързо и падат човешките жертви. Ние вече започнахме да се адаптираме, да се устройваме към тези неща, да взимаме превантивни мерки и броят на загиналите хора при едни и същи природни явления с всяка година пада и то много сериозно.
- Все повече обаче се говори за вредата от парниковите емисии. Съвсем скоро имаше Конференция на ООН за климата. Имаме и Парижко споразумение. Смятате ли, че мерките, които се предприемат срещу глобалното затопляне, имат ефект?
- Политиката, която провежда Европа, е неадекватна, особено през последните 5-6 години. В момента въглеродният диоксид е достигнал 409 части на милион. Тази зима, когато зелените растения в Северното полукълбо няма да произведат толкова голямо количество кислород, ние ще надминем 410 части на милион. През последните 15-25 години концентрацията на въглероден диоксид никога не е била толкова голяма.
Към това трябва да добавим и още по-бързото увеличаване на метана, който е 15 до 25 пъти по-силен парников газ от въглеродния диоксид. Там нещата са се увеличили в пъти, докато тук говорим за проценти. А хората ще продължат да се хранят и може би ще ни трябват около 1 млрд. говеда, за да могат да задоволят нарастващите нужди от телешко и говеждо месо. А това са нови парникови емисии, най-вече метан, огромно количество. Няма как да кажем на хората да престанат да се хранят, за да не затопляме природата. По-скоро трябва да приемем девиза на французите, оттам тръгна идеята, да не хвърляме храна.
Не трябва да изхвърляме храна, а да се опитаме да я използваме рационално. Но пък производството на храна представлява труда и парите на 1 млрд. души. Няма да им е приятно те да спрат да обработват земята си и да не изкарват пари оттам. Затова и проблемът е страшно сложен.
- Защо политиката на Европа е неадекватна с последните си решения?
- Защото реши допълнително да увеличи изискванията за намаляване на парниковите емисии. Тези решения влияят пряко върху икономиката на цялата общност. Французите не се интересуват, защото те имат ядрена енергетика и не се съобразяват с никого. При тях токът е сравнително евтин. Германците пък са втори по ток и по доставка на природен газ от Русия. И вместо да се изпълнява директивата на Европейския съюз за намаляване на зависимостта от внос на енергийни горива, Германия върви в обратната посока и става все по-зависима и по-зависима, защото икономически й е изгодно да внася от Русия евтин природен газ и да изнася преработени автомобили.
Едва ли може някой да каже вече, че Германия е флагманът за борба с по-малко природоползване и за борба с климатичните промени, след като гръмна „Дизелгейт”. Това е колосална измама на Германия спрямо целия свят. Лъжата е огромна – милиони автомобили се продадоха като сравнително екологично чисти, а накрая се оказа, че измамата е феноменална и практически обхваща всички производители в Германия. Това показва, че с тази измама са били наясно доста хора и тя е извършена целенасочено.
Това е най-ярката звезда от цялото съзвездие икономически проблеми, които ни натискат, ако ние решим да махнем фосилните горива. И трябва да подчертая нещо много важно – през последните години Европа не изпълнява собствените си критерии, които заложи в Парижкото споразумение. Европа увеличава въглеродните си емисии. И колкото и куриозно и смешно да звучи, защото Доналд Тръмп стана президент на САЩ и всички го обвиняваха, че си пада малко циркаджия, Америка през последните 3 години е държавата, която най-сериозно намалява въглеродните си емисии.
- Тоест Тръмп работи в правилната посока по този проблем?
- Политиката е такава – стъпка по стъпка се закриват въглищните мини, но в тези мини работят страшно много хора. В ТЕЦ-овете работят толкова много хора, че ако ги махнем изведнъж, ще стане революция. Виждате какво се случва във Франция – президентът на Петата република клекна пред жълтите жилетки. Той искаше да увеличи акциза на горивата, една от причините за замърсяването, но не сполучи. И обеща редица икономически привилегии и рестрикции за намаляване на акциза. Макар че Франция работи много сериозно по отношение на изчистване на въздуха в големите градове. Това се отнася и за Германия – тази страна е локомотивът, който тегли цяла Европа напред.
Трябва да сме наясно – колкото е по-развито едно общество, толкова по-чувствително ще бъде то по отношение на качеството си на живот, което означава чистота на въздуха, чистота на водата, чистота на храната и всички останали благинки, на които се радва съвременният европеец. Само че просперитетът на Европа, а и на целия свят, се дължи на изобилна и евтина енергия. Без такава енергия не можем да вървим напред. Въпросът е по какъв начин ние да я достигнем.
Веднага ще ви кажа, че намаляването на средните въглеродни емисии на новите автомобили се оказа един фалш. Намаляването на броя на личните автомобили и увеличаването на ползването на обществен транспорт в Европа също. Колите в Европа се увеличиха драстично, особено през последните 2 години. И те стават все по-големи и с по-мощни мотори. Ние това може да го видим и по българските булеварди и магистрали – нови автомобили, над 100-150 коня. Хубаво е, че потреблението рязко спадна и практически двойно повече коли замърсяват въздуха толкова, колкото преди време два пъти по-малко коли го замърсяваха.
И когато говорим за чистотата на въздуха, въобще не искам да сравнявам живота по социалистическо време със съвремието. По комунистическо време замърсяването беше колосално и тези, които си мислят, че по онова време въздухът е бил по-чист, са дълбоко объркани. Да не се връщам към Перник, който беше най-мръсният град в Европа и в който хората не дишаха въздух, а една много странна смес. На 5-6 пъти този град трябваше да бъде тотално евакуиран – имаше такива високи стойности на арсен, на олово, на сероводород.
- Това означава, че в днешно време дишаме по-чист въздух...
- Това е факт, но не означава, че ние трябва да лежим на тази информация и да казваме, че всичко е добре. Напротив – не е добре и трябва непрекъснато да се намаляват дните, в които концентрациите на фини прахови частици надвишават нормата.
Да не забравяме и нещо друго – аерозолите са твърдите и течните примеси в атмосферата. Тези аерозоли може и да не съдържат само прах и сажди. Те могат да бъдат аерозоли на тежи метали, на редица химически съединения, могат да бъдат аерозоли на миниатюрни капчици на редица неметали, които влизат в нашия организъм. Тези показатели се измерват на малко места и обикновено ние получаваме резултатите с един месец закъснение. Тоест не са важни само тези прахови частици, а и тяхното качество – от какво са те – дали това е обикновен изгорял каучук от някоя стара гума, или представлява аерозол на оловото, на медта и други, защото това са тежки метали, които попадат в костите ни и няма освобождаване от тях.
Има още доста много работа, която трябва да се върши по отношение на чистотата на въздуха. Искам да кажа и нещо много интересно за читателите ви – например докъде докарахме българската енергетика. Трябва да се разбере, че колкото повече ток се използва и колкото повече природен газ се използва, толкова по-чист ще ни бъде въздухът. Токът се добива далеч от големите градове, добива се от вятъра и от слънцето, а пречистеният природен газ е възможно най-екологично чистото гориво, защото то представлява само наситени въглеводороди.
Проблемът е, че ние използваме най-скъпата газ в Европа, а по отношение на заплатите тя е направо диамантена.
- И затова прибягваме до използването на твърдо гориво?
- Естествено! Няма да седим на студено, разбира се. Ако се увеличат цените на газа и на електроенергията, естествено, че тези 60 000 домакинства в София, които се отопляват на твърдо гориво, няма да се откажат от него и ще продължат да си палят печките.
Погледнете какво е в „Симеоново”, какво е в „Драгалевци, в „Бояна”, където 4-етажни сгради се отопляват в добрия случай на пелети. Понякога има котлета, в които може да се гори дограма, пластмаса, старите маратонки горят убийствено добре. И отидете и се разходете в един студен ден, събота или неделя сутрин, ще установите, че там мирише по-зле, отколкото в центъра на София. И то мирише на изгоряло.
Твърдите ни горива – дърва и въглища, трябва да бъдат с високо качество. Днес трябва да отсечете дървесината, която трябва да се продава за догодина, за следващия отоплителен сезон, за да е изсъхнала тази дървесина. Въглищата трябва да бъдат поне кафяви и с високо качество. Няма как да горите лигнитни въглища, както се случва в повечето райони, и да очаквате да е чист въздухът.
Виждате, че тези високи изисквания, които се поставят от Европейския съюз, са абсолютно неадекватни спрямо Източна Европа. Най-мръсните градове са в Македония и Косово, защото 99% от тях са на твърдо гориво.
Държавата, вместо да хвърли 1,5 млрд. лева за да смъкне емисиите въглероден диоксид с 1% на Мариците, които и без това са над 90%, тези 1,5 млрд. лева могат да бъдат вложени, така че в градовете ни да има по-чисти горива, в градовете използването на климатика да стане по-ефективно и да стане предпочитано от хората и тогава нещата ще придобият друг характер.
В София има по-голяма вероятност да се справим с проблема с въздуха – все пак имаме метро, добър градски транспорт, който ще поеме една част от графика. В малките градчета, където няма обществен транспорт, какво правим. Човекът ще си кара 15-годишната кола, защото е евтина, може да я паркира навсякъде, без да се страхува, че някой ще му я одраска или открадне.
Няма нищо лошо в едно семейство да има два автомобила. Това не трябва да се заклеймява. Трябва да има мощна дългогодишна програма.
- Какво точно трябва да представлява тази програма, за да се справим с проблема с мръсния въздух?
- Тя трябва да е в две направления – отоплението и автомобилите. Ако ние знаем, че например от 2025 година няма да може да се внася на българския пазар автомобил, по-стар от 5 години, вие ще имате 6 години гратисен период, за да изберете какъв автомобил да си закупите. Ще имате икономическата визия и ще си правите сметка. А не да ви казват и да налагат такива ограничения от днес за утре. Това противоречи на пазарната логика по цял свят. Тук е ролята на обществото и на държавата. За съжаление, аз съм песимист. Смятам, че нищо няма да се случи през следващите 5 години с отоплението у нас. Не виждам и лъч надежда по отношение на автомобилите, защото общество и управляващи трябва да гледат в една посока, а те не го правят, даже точно обратното.
Трябва програма, която да се изпълнява стъпка по стъпка, за да знаем всички ние какво ни очаква догодина и да знаем какво да правим.
За съжаление, ще продължаваме през зимата да дишаме мръсен въздух, докато не се разбере, че това е срещу нас, срещу нашите деца и срещу следващите поколения.
Аз не съм виждал друга европейска столица освен София с толкова много джипове по центъра. Страшна работа е. В Холандия и в Дания карат колела или едни малки автомобили, колкото да се придвижват, а тук, ако си под 100 коня, на жълтите павета те гледат все едно си паднал от небето. Това е вътрешното разбиране и докато не го преодолеем, докато не видим как децата ни се задушават в астма, няма да се оправи този проблем.