САМО В ПИК! Червени и сини олигарси обединено лапват парите за пътища под носа на Томислав Дончев
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Битката за сигурността по пътищата на България е на път да потъне в синьо-червената мъгла.
Червено-сини олигарси точат зъби за милиони левове от МВР и еврофондовете с намерение да пренасочват пари към политическите си проекти, като се намърдат чрез Института за пътна безопасност в обявената вчера от вицепремиера Томислав Дончев нова мегаструктура, която ще се занимава с качеството на пътищата и сигурността по тях.
Това съобщиха пред ПИК отлично информирани източници, свързани с пътните проблеми.
Вчерашната поява на един от учредителите на Института за пътна безопасност Богдан Милчев в обкръжението на Томислав Дончев, вътрешния министър Валентин Радев и министъра на регионалното развитие Николай Нанков на пресконференцията в Министерски съвет, където бе обявено създаването на мегаструктурата за пътна безопасност чрез обединяването на съответните структури от всички ведомства, е ясно доказателство за това.
Именно Милчев е предложил на Томислав Дончев шеф на новата структура да стане Анастас Тодоров, който гравитира около триото Милчев - Димитър Ганев - Кънчо Димитров от Института за пътна безопасност. Тодоров е по-известен като Наско Хамъра, тъй като паркирал жълтия си хамър в двора на ДАИ. Името му се разчу, след като депутатът от ГЕРБ Красимир Велчев получи сигнали за замесени в продажбата на шофьорски книжки шефове на ДАИ на неграмотни цигани и кюрди, които живеят предимно в страни от Европейския съюз и най-вече в Германия.
В резултат на този сигнал и разследването на органите през 2011 г. от ДАИ си отидоха Анастас Тодоров и Симеон Арнаудов, като Тодоров впоследствие оглави "Софийски имоти", а Арнаудов - Градска мобилност в София. Заради корупционния скандал и подхванатото от Европейската комисия разследване поста си напусна и тогавашният министър Александър Цветков, наследен от Ивайло Московски.
Московски на два пъти е уволнявал и един от учредителите и експертите на т.н. Институт за пътна безопасност - Димитър Ганев, който е бивш шеф на ДАИ и близък на червения депутат и бизнесмен Петър Кънев. Синът на Ганев - Павел, е съветник на изпълнителния директор на "Демакс", която пък е собственост на Кънев.
За 14 години въпросният Ганев е уволняван 3 пъти и 3 години е разследван от прокуратурата за престъпната схема за продажба на шофьорски книжки, разследвана и от ЕК. Последният път, когато отново е върнат в Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", по-известна като ДАИ, е след ареста на бившия ѝ шеф Цветелин Цветанов и натиска на депутатите от Реформаторския блок през май 2016 г., когато Ганев е на 66 години. Когато научава за назначението му, Московски не само отново го уволнява, но и подава сигнал до правоохранителните органи за данни за корупционни схеми в ДАИ.
Членът на Управителният съвет на Института за пътна безопасност Богдан Милчев, който е и гръб на предлагания за шеф на мегаструктурата Анастас Тодоров, пък беше съветник на реформатора Настимир Ананиев, тогава от партията на Меглена Кунева Движение "България на гражданите", докато Ананиев беше шеф на парламентарната транспортна комисия. Именно Настимир Ананиев е двигателят за създаването на Института за пътна безопасност, където сред учредителите е и общинският съветник в София Симеон Славчев от партията на бившата депутатка от БСП и сегашна приближена на банкера беглец Цветан Василев - Татяна Дончева.
Освен че е бил съветник на Ананиев, Богдан Милчев си има за кум и още едно високопоставено политическо лице - Кирил Добрев, който обаче е от червения спектър като зам.-председател на БСП. От друга страна той е свързан със соросоидното учебно заведение Нов български университет, където е защитил доктурантура.
В Института за пътна безопасност има и още една червена нишка. Сред неговите учредители е журналистката Ана Заркова, чиито син - Крум Зарков, сега е депутат от социалистическата партия. Това обаче не пречи на един от най-ревностните привърженици на Иван Костов - Гроздан Караджов, да се води експерт към Института за пътна безопасност. Такъв там е и Кънчо Димитров, който освен към групата на бившите шефове на ДАИ, спада и към реформаторите.
Запознати с гражданските организации, свързани с проблемите по пътищата, разкриха пред ПИК, че всъщност битката на Института за пътна безопасност е да измести от терена Асоциацията на пострадалите от катастрофи, която има дълга и ползотворна дейност по посока на пътната безопасност, и да обсеби новата мегаструктура, протягайки ръце към близо 60 милиона лева, събрани от Фонд "Пътна безопасност" в МВР, както и към предвижданите средства в единния фонд за пътна безопасност от Европейската комисия за следващия програмен период, от който България се кани да поиска 1,5 милиарда евро.
Запознатите с маниерите на действие на бившите шефове на ДАИ и порочните им политически и финансови обвързаности смятат, че част от тези пари, до които ще имат достъп, ако овладеят новата мегаагенция, представена от Томислав Дончев именно в присъствието на Богдан Милчев, ще се насочат и за политически дейности на нови партии, създадени от напусналите Реформаторския блок, каквато например е партията ВОЛТ на Настимир Ананиев и по-стари структури, като ДСБ, чиито привърженик е Гроздан Караджов.
Не е тайна, че приближен към кръга на бившите реформатори е и самият вицепремиер Томислав Дончев.