ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Свлачището на ГП Е-79 в Кресненското дефиле вече е кариера за добив на инертни материали, които се използват при строителството на ЛОТ-4 на АМ "Струма".
За "превъплъщението" на свлачището в кариера са запознати както шефът на Областното пътно управление, така и областният управител. Десният скат в началото на дефилето откъм Симитли се свлече на 5 март и затвори и двете пътни ленти. За щастие, между свлачището и река Струма има стар път, по който бе отбит трафикът по най-натоварената пътна артерия в югозапада. Така е вече 23 дни. Веднага започна почистването на свлачището, чрез прокарване на временни пътища от двете му страни.
Свалени бяха стотици кубични метра скална и земна маса. Това ставаше с непрекъсната работа на два багера, единият от които "чук". На 21 февруари лично премиерът Бойко Борисов и министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова инспектираха "зарязания" ЛОТ-4 от Сандански до ГКПП "Кулата-Промахон".
"Както го оставихме, така го и заварихме, даже и неразплатено", констатира тогава Борисов. Същия ден започна наново строителството на зарязания още през есента от гръцката фирма "Актор" участък от АМ "Струма". За да не бъдем съдени от гръцката фирма за прекратяване на договора й за строителството на ЛОТ-4, бе измислено "соломоновското" решение, той да бъде довършен от благоевградската фирма "Агромах".
Като доставчик на услуги, както каза Лиляна Павлова. Преди 34 дни премиерът и Методи Бачев, съсобственик на "Агромах" си обещаха тук среща на 1 август, за да режат лентата на готовия 15-километров участък. Свлеклият се на 5 март скат дойде "дюшеш" на "Агромах", тъй като за насипване на участъка, зарязан от гръцките им колеги, им бе необходим стотици хиляди кубични метри инертен материал.
Така започна терасирането на ската, при което за вече 23 дни бяха обрушени стотици кубични метри инертни материали. С товарни автомобили - "гондоли" на фирма "Агромах", те се транспортират за насипни работи в участъка от Сандански до Кулата. Скатът малко по-малко се топи, багерите навлизат все по-навътре и нагоре и скоро завоят на Е-79 там ще бъде изправен. Вече на всички е ясно, че свлачището е кариера.
Но в интерес на истината веднъж завинаги ще бъде решен проблемът с това свлачище, паднало няколко пъти през последните години. На ден гондолите правят по няколко курса от началото на дефилето до Петрич и Сандански. В началото на тези курсове кметът на Сандански Андон Тотев скочи срещу "Агромах" с обвинението, че тежките автомобили рушат както Е-79, така и второстепенните пътища на територията на общината. Впоследствие кметът даде заден ход, с думите, че по никакъв начин не е искал да саботира строителството на ЛОТ-4.
Освен фучащите по Е-79 гондоли, натоварени с пръст и камъни, неудобството е и за трафика, който заобикаля по стария път ската, който буквално е разпарчетосан от багерите. Скоростта също е ниска, тъй като старият път не е асфалтиран, но в интерес на истината става дума за участък от около 70-80 метра.
Често движението се спира, за да маневрират както верижната техника, така и тежките камиони, за да бъдат натоварени. Ситуацията със ската и ЛОТ-а е като в поговорката "трай моме за хубост".