ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Вчерашното заседание на СЕМ е протекло изцяло по темата за сигналите относно предаването “Оригиналът”, излъчено по ТВ7 на 06.04.2014 г., и авторекламата към него, която обявява, че лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов за първи път ще участва в предаването.
Въпреки дългото обсъждане и единодушието, че авторекламата и "интервюто" са заблуждаващи, регулаторът си изми ръцете и прехвърли отговорността за наказанието на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).
"СЕМ констатира, че авторекламата, чието съдържание по закон трябва да отговаря на изискванията за търговска реклама, въвежда зрителите в заблуждение, защото обявява, че в предаването ще присъства някой, който вече и нееднократно публично е заявил, че не приема поканата", се казва в съобщение на регулатора.
"СЕМ реши да се обърне към Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите, тъй като санкционирането на заблуждаващата реклама е от тяхната компетентност. Фалшивото интервю в предаването с лидера на ГЕРБ, в което към негови реплики по друг повод са монтирани въпроси, макар и да прекрачва етични стандарти на журналистиката, не попада пряко под санкцията на ЗРТ. Законодателят е оставил подобни медийни практики на грижата на саморегулацията", е решил СЕМ.
"Членовете на СЕМ обаче се чувстват длъжни да припомнят, че ако се сменя жанровата конвенция на предаването и фалшивото интервю се представя като политическа сатира или просто шега, както настоява водещият, зрителите трябва да знаят това, докато го гледат, а не да го научават едва на финала. Тъй като казусът се появява в навечерието на предизборната кампания, СЕМ взе решение да изготви и приеме декларация, в която да апелира за равнопоставеност и коректност при представянето на кандидатите и политическите субекти, за кампания, която да върне добрия тон в политическото говорене", завършва съобщението.


