Скопие ще поиска парите за жп линията до България да бъдат пренасочени към тази за Гърция
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Правителството на Република Северна Македония ще поиска от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Eвропейската инвестиционна банка (ЕИБ) част от средствата за изграждането на жп линията до България да бъдат пренасочени за изграждане на високоскоростна железопътна линия по Коридор 10 и рехабилитация на съществуващата. Това са съобщили премиерът на РСМ Християн Мицкоски и министърът на транспорта и съобщенията Александър Николоски, предава Канал 5, цитиран от "Фокус".
"Този проект ще струва около 250 милиона евро, което е половината от сумата, необходима за изграждането на третата фаза на жп линията Йеленица до България, която, както е проектирана от предишното правителство, завършва в тунел, който няма край", е коментирал Николовски.
"Ако се построи железопътната линия от Крива Паланка до България, проектът трябва да бъде сериозно преразгледан и анализиран със съседите, тъй като според проекта на 24-километровата железница ще трябва да бъдат изградени 22 тунела, 20 семейства ще бъдат остана без дом, а 1 километър ще струва 24 милиона евро, което я прави най-скъпата железница в Европа", е допълнил той.
"Струва ли си да харчим 560 милиона евро от народните пари в бедна Македония, където сме благодарни за дарение от 14 милиона евро, за железопътна линия, която трябва да унищожи част от град Крива паланка, влакът да се движи с 60 км на час, теоретично да има 22 тунела и да свършва в тунел, който не води до никъде, тоест тази железница никога няма да бъде завършена, просто ще хвърлим парите и ще имаме ситуация, в която след 10 години пак ще сме говорим за незавършената железопътна линия", е заявил още Александър Николовски.
"Фокусът вече е върху Коридор 8. За 2 часа и половина след края на годината ще може да се стига от Скопие до София", е коментирал Коце Траяновски. "25-километровият път, който струва 93,7 милиона евро, е не само по-бърза комуникация със София, но и ще позволи по-бърз транспорт от Скопие през Куманово до Крива паланка", е допълнил Траяновски.
"Той е разделен на два лота, единият лот е от Страцин до Дълбочица-15,5 километра, вторият е Дълбочица до Крива паланка - 10 километра. Общата стойност на тази инвестиция е 93,7 милиона евро, първият лот е 43,2 милиона евро, вторият е на стойност 50,5 милиона евро. Работата започна през 2018 г. и очакваме да приключи до Нова година. Единият е завършен на 71 %, а другият е на около 91 %.", според Коце Траяновски.
Миналия месец обаче, след публикуването на одитния доклад за реализирането на капиталови инвестиции в страната, министър Николовски призова обществото да проучи работата на ДП "Пътна и железопътна инфраструктура“, като една от причините беше именно наблюдението на одиторите, че стойността на строителния проект по Коридор 8 на жп инфраструктурата на изток е скочила с 220 млн. евро.