ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
С изкуствено повишаване на цените на горивата да ни откажат от автомобилите с двигатели с вътрешно горене е основната цел на редица промени, налагани от Европейската комисия. Сред тях е включването на автомобилния транспорт в схемата за търговия с квоти за вредни емисии. От началото на 2025 г. търговците на горива трябва да подават данни за емисиите вредни газове, които отделят продаваните от тях автомобилни горива, а от януари 2027 г. шофьорите ще трябва да плащат за тези вредни емисии. Промяната ще доведе до поскъпване с 50 до 80 стотинки на литър за различните видове горива, казва пред Труд Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
За да не се случи това, в понеделник Светослав Бенчев разпространи манифест до българските кандидати за членове на Европейския парламент, а едно от исканията е след изборите за европарламент да бъде преразгледана схемата за търговия с емисии в транспорта и сградите.
Директивата на Европейския съюз, която предвижда в цената на горивата, използвани за автомобилния транспорт и за отопление на сградите, да бъде включена допълнителна еко компонента, която да покрива цената на отделяните вредни емисии, вече е приета, но още не е приложена. Затова има теоретична възможност да бъде променена, ако новите евродепутати обединят усилията си в тази посока. Вестник “Труд news” вече представи проблема с предстоящото поскъпване на горивата пред обществото. Но гражданите в България засега не са изразили категорична позиция по въпроса, донякъде може би заради това, че поскъпването няма да е от утре, но когато промените влязат в сила ще бъде късно за изразяване на несъгласие, както вече се случва с ТЕЦ-овете. Брожения срещу прилагането на директивата има в страните от Западна Европа. Във Франция имаше протести, когато се опитаха да сложат екологична компонента в горивата. И в Германия земеделците протестираха за 3 цента поскъпване на горивата от екологични съображения.
Европейската комисия има твърда позиция, че схемата за търговия с квоти за вредни емисии трябва да бъде приложена за морския и въздушния транспорт. За автомобилния транспорт има шанс схемата да бъде отменена, но само, ако след изборите новите евродепутати се обединят и имат ясна и твърда позиция по въпроса.
Затова с манифеста си Светослав Бенчев призовава в рамките на кампанията за нов състав на Европейския парламент да бъдат обсъдени важни теми от областта на енергийния преход в транспорта. На срещи с кандидатите за европейски депутати от БПГА смятат да поставят въпроси от областта на европейското законодателство, които пряко касаят развитието на петролния бранш у нас, както и цените на горивата за крайните потребители.
“България като една средно голяма държава в Европа трябва да поеме своята отговорност и да има ясна представа накъде иска да се развива българската и европейска енергетика, особено в сферата на транспорта”, пише в манифеста. “През следващите 5 години се очаква една част от приетите европейски нормативни актове, касаещи този сектор, да влязат в сила с всички позитивни и негативни последици от това. Очакваме други актове на европейското законодателство да се доразработят или отхвърлят. Задълженията за компаниите в петролния бранш ще се увеличат, предстои влизането в сила на търговията с емисии в транспорта и сградите, което неминуемо ще оскъпи сериозно горивата за гражданите и бизнеса.
Все повече ще има натиск единствено за електрификация на превозните средства, което е скъпо и неефективно. Пред нас имаме примера на въглищните централи, чието бъдеще е неясно, а хората, заети в сектора, нямат сигурност за работните си места. Ние, компаниите от индустрията, доставящи енергия за транспорта, не можем да позволим подобна ситуация и в нашия бранш”, посочва Светослав Бенчев. “Част от технологиите и горивата с по-ниски емисии вече са и на нашите обекти - пропан-бутан, биогорива, електрически зарядни станции. От следващата година ще започнем и производство и блендиране на авиогорива с биокомпонент. Ние ще продължим да развиваме инфраструктурата си, за да предлагаме все повече зелена енергия и ще продължим да бъдем иновативни. Обръщаме се към българските и европейските политици с апел, когато вземат решения, да имат предвид икономическата обосновка и да подхождат с реализъм. Не са продуктивни мерки, приети, само защото се предлагат от някого и изглеждат изпълними само на хартия.
Всяка една мярка, която оскъпява продуктите, затруднява индустрията и бизнеса, води единствено до загуба на конкурентоспособност. От това имат интерес само страните извън ЕС. В крайна сметка, енергийният преход трябва да се извърши заради благото на хората и индустрията, а не въпреки тях, както през последните години”, пише в манифеста на председателя на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.