Собствениците на земеделски земи продават парцели преди празниците
Данните на водещото дружество за управление на земеделски активи „Агрион“ сочат, че най-често средствата от продажба се ползват за покупка на друг имот или спешни разходи
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
С наближаването на коледните и новогодишните празници се увеличава броят на сделките със земеделски земи. Собствениците на парцели, които са подготвени за продажба, бързат да приключат сделките си преди края на годината, за да получат по-добра цена и за да не се налага да вадят нови документи през 2018 г. Традиционно пазарът през зимните месеци е по-слаб и цената на имотите по-ниска. От друга страна данъчната оценка на парцелите важи за една календарна година. Пропускането на сроковете ще доведе до необходимост от изкарване на нова от служба „Местни данъци и такси“ в съответната община. Заради празниците и натрупването на много почивни дни, нотариусите традиционно спират изповядването на сделки по-рано.
От компанията за професионално управление на земя „Агрион“ потвърдиха, че края на годината е традиционно силен период при сделките за земя и моментът за сделка е удачен.
Най-честата причина за продажба на земеделска земя от страна на собствениците и наследниците е нуждата от свежи пари, покупка на друг недвижим имот или спешни нужди. Земевладелци са предимно възрастни хора, които нямат възможност да обработват земите, или жители на столицата и другите големи градове, чиято земя е далече от дома им. Често тя е разпокъсана или обект на съдебни спорове, което води до невъзможност за развиване на модерно земеделие. Именно разпокъсаността на поземлените имоти е една от основните спирачки за навлизането на по-мащабни нови инвеститори в бранша, пък коментират в земеделските среди. По данни на „Агрион“ собствениците на земеделски парцели са предимно от по-възрастните поколения със средни за страната доходи. По-голямата част от тях притежават около 20 дка земя и живеят предимно в столицата или другите големи градове.
Според проучване на „Агрион“ броят на собствениците на земя, които посещават офис на компанията за за управление на поземлените активи се е увеличил двойно. „Агрион“ е най-разпознаваемият за частните собственици бранд, занимаващ се с управление на земеделски земи.



