Томислав Дончев направи за смях кабинета на Петков: 4-5 моста над Дунава? Това прилича на приказка "без водомер". Явно не знаят, че само Дунав Мост 2 отне на държавата 10 години
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Бившият вицепремиер и настоящ депутат от ГЕРБ Томислав Дончев разби на пух и прах химерните планове на кабинета "Просто Киро" да вдигне няколко моста над Дунав и да прокопае три тунела под Стара планина до края на мандата си.
Заявка за подобна грандоманщина не е предоставяло нито едно управление на България досега, но пришълците от Харвард откъде да знаят тези подробности?!?
В публикация във Фейсбук, Томислав Дончев подробно и ясно обясни защо инфраструктурната разработка на кабинета е невъзможно да се осъществи.
Без редакторска намеса публикуваме становището му по въпроса, което е повече от компетентно след толкова години в политическия живот в страната като министър по европейските фондове и икономическата политика, заместник министър-председател, министър по управление на средствата от Европейския съюз, народен представител и член на Европейския парламент от групата на Европейска народна партия:
"До края на мандата да бъдат построени нови 4-5 моста над река Дунав, 3 тунела под Стара планина и още куп важни проекти".
Ако трябва да сме любезни, това е свръхамбициозна политическа заявка, ако не трябва да сме толкова любезни, прилича на приказки "без водомер" (както казваше един хижар на х. "Тъжа").
Не е нито едно от двете.
Един голям инфраструктурен обект не може да се осъществи за 4 години. В най-добрия случай, той може да се подготви за толкова и евентуално да се построи за още толкова.
Преди да започне да се строи, трябва да се извърви дълъг път: да се избере трасе, процедури по ЗУТ, процедури, свързани с опазване на околната среда, трябва да се отчуждят имоти (голям проект не е само радост, пътят минава през ниви, села, градове, улици, дворове, къщи), трябва да се избере проектант, той трябва да изготви проект, което също не се случва за няколко месеца, чак след това трябва да се избере изпълнител за строителството и чак след това, той ще започне да строи. Тук изобщо не коментирам проект, който трябва да свързва две държави, какъвто е случаят с мостовете, където всичко е по-сложно и дълго.
За пример - Дунав Мост 2 - от избора на консултант по проекта, до откриването му са изминали 10 години, като самото строителство отнема 6 години.
Още един пример - само процедурата по избор на изпълнител за тунела под вр. Шипка тече от края на 2019 година.... и още няма избран изпълнител.
И всички процедури не са бюрократични детайли, всяка от тях гарантира, че правата на собствениците на имоти по трасето са гарантирани, че няма да вреди върху биоразнообразието и околната среда и т.н. Изобщо не коментираме трафик - анализи, изобщо не коментираме процедурите свързани с осигуряването на финансирането, което е отделна тема.
И затова, "4-5 моста над река Дунав, 3 тунела под Стара планина" или са приказки на хора, коите не знаят какво правят или са "игра с публиката". И това е, когато искаме да бъдем любезни".


