Топ експертът полк. Владимир Миленски размазващо пред ПИК за авиокатастрофата на "Граф Игнатиево": Лоша подготовка и слаба дисциплина доведоха до трагедията - Радев се прави на мачо и генералите му треперят

Акценти

Топ експертът полк. Владимир Миленски размазващо пред ПИК за авиокатастрофата на "Граф Игнатиево": Лоша подготовка и слаба дисциплина доведоха до трагедията - Радев се прави на мачо и генералите му треперят

130658
преди 4 часа
Топ експертът полк. Владимир Миленски размазващо пред ПИК за авиокатастрофата на Граф Игнатиево: Лоша подготовка и слаба дисциплина доведоха до трагедията - Радев се прави на мачо и генералите му треперят

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Военна прокуратура в Пловдив излезе на нож с министъра на отбраната Атанас Запрянов за разпространена в нарушение на закона информация и за опита му да стовари вината за катастрофата на загиналите пилоти край "Граф Игнатиево".

препоръчано

Данните от черната кутия обаче са разчетени и те говорят единствено за човешка грешка. 

Потърсихме за експертно мнение полк. Владимир Миленски, офицер от резерва, Сухопътни войски, експерт по отбранителна политика и национална сигурност, член на Атлантическия съвет.

Интервю на Соня КОЛТУКЛИЕВА

- За 3 г. трима военни пилоти загинаха. Какво говори това и какво показва, полк. Миленски?

- Това говори не толкова за техните евентуални грешки, колкото дали нещо системно не е сбъркано. Ние нямаме 10 хил. пилоти, че трима да са нищожна част. Напротив. Имаме малко пилоти, малко летателни апарати. На всички е добре известно, че пилотите ни летят далеч по-малко от необходимото количество летателни часове от изискваните 180 часа на година. Факт е, че имаме повтаряемост. Тези трима души с тези два самолета, но можем да включим и друг самолет, при който пилотът катапултира навреме, но пък изгубихме самолет. Трима пилота и три самолета за 3 г. Пилотът като бойна способност и капацитет се равнява на много повече хора в сравнение с тези в пехотата. Той не се брои като единична бройка човешко същество, а от гледна точка на неговите бойни способности. 

Проблемът е системен, а не човешката грешка. Това е огромна загуба - за 3 г. трима пилоти и три самолета.

- Къде се корени злото и ще излезе ли на бял свят? Мнозина около мен се съмняват и в обективността на Военната полиция, и в това, че Военната прокуратура ще бръкне в раната дълбоко.

- Военната полиция си е свършила работата перфектно. Защото тези хора проверяват техническите и организационните страни на провеждането на полета, при който се е случила катастрофата. Те проверят по така наречения чек лист и там няма какво да сгрешат. Вчера на пресконференцията полковникът, експерт по авиопроизшествия, докладваше резултатите от проверката и казваше нелицеприятни неща, които караха ген. Стойков и министър Запрянов да мърдат неудобно в столовете си. 

Военната полиция няма как да проверят каква е командно-организационната култура във ВВС, на това, че имаме пилоти които летят ужасно малко часове. От българската армия твърдят в своите доклади, че те могат да носят бойни дежурства. Аз твърдя, че не могат. Те загиват при тренировъчни полети, а не при бойни задачи. При тренировъчните полети всичко е предвидено, инструктирали са се всички хора, подписали са се и въпреки това тези двама човека загиват. В указанията за мерки на безопасност е казано, че минималната височина, от която се допуска започването на фигурата от висшия пилотаж, е 200 м. А тези двама човека я започват от 68 метра. 620 км/ч е минималната скорост, а те я започват от 455 км/ч. Единственият отговор е слаба дисциплина. А се оказва, че в техните досиета няма нито една информация за наказание за слаба дисциплина.

– Какъв е Вашият отговор?

- Културата, която е въведена в българската армия да се уйдисва и да се подмазват на политиците на власт, води до това, че офицерите започват да лъжат методично и системно. Представете си да отидете на аерогарата да летите за Брюксел, примерно, и да ви кажат: "Нашите пилоти не са тренирани, ама ще свършат работа". Или отивате в болница и ви казват: "Нашите доктори още не са завършили специалност, ама лягайте на операционната маса."

За да могат да си свършат работата, нашите висши офицери трябва да направят сериозни промени. Резултатът е, че български летци загиват във въздуха.

- Казвате, че връзката между политиката и армията е зловредна и корумпираща. Защо?

- Във всяка демократична държава, където имаме мнопартийна система, армията трябва да бъде гарантирано разделена от политиката. При нас не е гарантирано, а пожелателно казано. В резултат всеки политик може да подлъже и подмами офицерите. Те са човешки същества. Виждате ли, че сега има една омерта. Мълчат като комунист на разпит, както се казваше едно време. Никой генерал не си отваря устата да каже нещо. 

– Ген. Румен Радев говори...

- Той не е генерал, той е президент. Неговият голям грях е, че напусна военната служба и се впусна в политиката. Между 7 и 10 години е в развитите държави табуто за влизане в политиката. За Радев беше между 7 и 10 дена. Той флиртуваше във ВВС, защо веднъж не отиде във Военноморските сили. Казал, че никой командир не желае смъртта на своите подчинени. Аз съм сигурен, че е така. Но командирите със своето политическо подлизурство създават такива условия на работа и тренировка, че техните подчинени умират в мирно време. Гледаме на сайта на МО министърът на отбраната каза, че за него е важно животът на пилотите, след това да им даде необходимата подготовка и след това те да изпълняват задачи спрямо подготовката си. И по трите параметъра имат пълен провал. Загуби живота на пилотите, оказа се, че нямат необходимата подготовка, защото вземат некомпетентни решения, с които се самоубиват, и им се възлагат задачи, които далеч надвишават тяхната подготовка. Бойният пилот не е шоумен. Ние разчитаме на него, а не да демонстрира как да накара колегите преди авиошоуто да ахнат. 

- Дали не са били повлияни от това, че в ролята на шоумен влезе преди техния полет президентът Радев?

- Убеден съм. Ето тази перфидна, скрита партизация на офицерите. Само с появата на президента - що чини той предния ден там. Това е ден за подготовка, нали следващия ден е авиошоуто. Ама те са му казали, че са говорили с американските колеги да го повозят на задната седалка. А той пък обича да блесне като мачо и се чувства неограничен да флиртува с офицерския корпус. И той се подмамва от това, защото законът не го възпира. И те се поддават. Защо? Ако не го направят, не ги очаква приятна кариера. Всеки генерал зависи в своята кариерно развитие от едноличната воля на президента. С този президент имаме примери как своеволничи без да носи отговорност за това. 

Останах втрещен, като разбрах, че са изпълнявали по време на подготвилен ден тази фигура от висшия пилотаж с боеприпаси на борда. За какво са боеприпаси? Това е двойно по-опасно. Видяхме долу какво се случи, когато падна на земята. Интересно какво щяха да направят на следващия ден, когато долу имаше зрители. А защо трябваше да са двама?

С боеприпаси да правят фигури по време на авиошоу по-скоро ми напомня на Ануар Садат пред 1981 г., когато неговите собствени офицери го застреляха на един военен парад. 

Интересно е по време на парад, когато минават танкове и бронетранспортьори по площад "Батенберг", имат ли снаряди в тях, готови ли са да стрелят? 

- Вие чували ли сте слуховете, че един от българските пилоти, които се обучава за Ф-16 в Америка, е бил върнат заради непристойно поведение?

- Чувал съм този слух. Върнат е не заради непристойно поведение, а заради недсициплинирано поведение по време на полет. Разбирате какво искам да кажа и реалцията, която искам да направя към двамата пилоти, които загинаха, светла им памет. Не може да се определи другояче освен неспазване на полетна дисциплина, след като се знае, че минимум на 200 метра трябва да започне изпълнението на фигурата, а вие си казвате: "Сега ще им покажа колко велик пилот съм" и започвате да я правите от 68 метра.

- На мачовци ли са се правили?

 - За съжаление, вече не можем да ги попитаме. Но кажете ми за тези двама човека, за които се твърди, че са сред най-добрите, че са дисциплинирани, че предния ден са интервюирани за физическа и психическа годност и нормално предполетно състояние, как изведнъж те вместо от 200 метра започват фигурата от 68 метра. Това може да се забележи само от друг пилот. Но това се казва липса на дисциплина - да жертваш себе си и самолета си, за да се покажеш, друго обяснение нямам. Двама да направят такава грешка, как е възможно, та те са в постоянна комуникация?!

- А не са ли получили разнопосочни и неточни указания от командващия?

- Не знам. Не мога да кажа. Знам със сигурност, че те не са самоубийци, те с добри пилоти, които искат да покажат, че могат. И когато системата не им поставя ограничители и не им казва, че трябва да са много тренирали, преди да се покажат и че дори и тогава не трябва да правят фигурата преди 200 метра височина, тогава те решават, че могат да я направят и по-ниско. Това се казва липса на дисциплина. Това е резултатът от обвързаността на армията с политиците. Ако нашите висши военни авиатори си бяха на мястото, отдавна щяха да са казали на министъра, че няма да направят такова шоу, защото не разполагат с пилоти за него. Вместо това, те са предложили на министъра да направят такова шоу, да поканят и американците, и президента. Още февруари месец е планирало това шоу. И е планирано за края на юни. Тогава обаче им се е сторила политически неподходяща датата. Септември им се е сторила далеч по-подходяща, защото тогава наближават изборите и президентът Радев ще изведе по-големи политически дивиденти.

- Това би било голям политически цинизъм?

- То е цинизъм! Не може да излизат военно-въздушни генерали и да казват, че такова нещо се случва. Абсурдно. Ако някой генерал каже такова нещо, трябва да довърши изречението: "Случва се, защото съм некадърен." И да каже: "Дотук съм. Ето моята оставка, провалих се." Но на тях не им стиска, затова тръгнаха да се самопроверяват. Ген. Цанко Стойков, който от 4 години е зам.-началник на отбраната, а преди това е бил командир на ВВС, никога не е изпускал какво се случва във ВВС. Той знае прекрасно какво е положението, но сега цял месец ще прави проверка. Това е смехотворно. Каква проверка имаш да правиш, отвори доклада, виж колко часа летят....

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за 16 октомври: Пари за Лъва, секс за Близнаците и Рака САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за 16 октомври: Пари за Лъва, секс за Близнаците и Рака
ПИК TV x
ОТ ПОСЛЕДНИТЕ МИНУТИ! ППДБ и Спаси София провалиха извънредното заседание за задръстванията, общинските съветници на ГЕРБ са бесни (ВИДЕО) ОТ ПОСЛЕДНИТЕ МИНУТИ! ППДБ и "Спаси София" провалиха извънредното заседание за задръстванията, общинските съветници на ГЕРБ са бесни (ВИДЕО)
ново
Днес: 47
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК