Трабант лимузина с телевизор и трабант комби 600 обраха овациите на тазгодишния фест
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
65 трабанта опушиха Велико Търново по време на традиционния "Трабант фест". Старите соцколи, които пристигат от цялата страна, по традиция се превръщат в атракция точно преди празника на Велико Търново. Тази година имаше участници от Германия и Румъния.
Лимузини, комбита, кабриолети, пикапи, детски играчки – всичките от марката траби, се събраха първо в парк „Марно поле” в старата столица, за да се запишат в историята на феста. След това всички автомобили и шофьорите им гордо се подредиха пред обкината, където повече от час търновци и гости на града оглеждаха автомобилите, задаваха на собствениците им всякакви въпроси, снимаха се до колите, снимаха дори и вътре в колите, отваряха капаците, за да запечатат с телефоните си частите под капака. Някои се осмелиха дори да седнат зад волана и да си пофантазират, че летят със 100 км в час.
„Абе, да ти кажа, чак със 100 не може. Аз с моя трабант повече от 85 не съм вдигал. Но това е засега, защото все още разработвам двигателя. Догодина, като се видим пак тук, ще ти кажа докъде съм стигнал с километрите”, усмихва се Илиян Кунчев от Плевен. Тази година той е една от големите атракции на феста, защото е пристигнал във Велико Търново с трабант 600 комби.
„Всички други трабанти са 601, моят е 600. Уникат е вече, защото навремето такива като него са били бутикови, ограничена серия. Произведен е през 1965 г. и номерът му е 1965. Специално съм го избирал. Иначе всичко друго е автентично – цветът, дамаската, кожата, всяка една част с изключение на двигателя”, представя бижуто си Илиян. След това обяснява, че си купил колата преди две години и толкова време му отнело, за да я реставрира. Първо я разглобил на всичките й съставни части, до последното болтче, след това започнал отново да събира частите. И успял да сглоби уникалната си кола, с която се движи по пътищата.
„О, голяма съм атракция. Когато ме настигнат, намаляват скоростта, задминават ме бавно и докато ме изпреварват, си правят селфи с трабанта. Ако не друго, поне ги карам да се усмихват, като ме видят”, казва Илиян. След това потупва трабанта по покрива и обяснява, че за разлика от другите коли, които са с дуропласт, неговият е с метален покрив.
С трабант лимузина е Тоньо Желязков от Стара Загора. Той идва за първи път точно с тази кола, затова и гордо крачи около нея и разказва с удоволствие историята й. „Два трабанта и половина, че даже и близо три, има в тази лимузина. Четири месеца я сглобявах от най-зле изглеждащите трабанти. Сега е кола мечта. Четириместна е, оборудвал съм я с маса, телевизор, а всеки момент ще й сложа и минибар. Купил съм малко хладилниче, но не ми остана време да го монтирам”, казва г-н Желязков.
Той бил елтехник цял живот и също толкова дълго време си пада по стари автомобили и мотори. Притежава 42 стари коли и 46 мотора. Има 7 трабанта и всичките са в движение. „Тоест всички биха могли да се движат, но аз повечето съм ги прибрал на един специално обособен паркинг, защото не мога да им намеря части. Ако реша да реставрирам стара кола, ми трябват от 9 месеца до година време, за да й събера частите, като най-често се налага да ги поръчвам от чужбина, да чакам, а и никак не е евтино”, обяснява г-н Желязков, който в Стара Загора е председател на автомобилния „Ретро клуб”.
За да го грабне някоя кола, тя трябва да е поне на 30 г. и да е комплектована с части. Така в колекцията си той е успял да се снабди дори с експонати, за които хората вече нищо не знаят. Един такъв „Фиат Пирин” от 1967 г. събира очите на съгражданите му, когато го изведе на разходка. Въпросният фиат е произвеждан у нас за кратко по договор с италианския автомобилен концерн. „Обаче Съветският съюз тогава нещо не беше много щастлив от този факт и договорът е бил прекратен много бързо. Всъщност са произведени не повече от 70 автомобила, затова и този фиат сега е колекционерска рядкост”, допълва гостът.
Явор Чочев от Пловдив привлече погледите, особено женските. Явор дойде на феста с трабант, боядисан в червено. Колата е от 1971 г., но реално изглежда като извънземна. „От дете съм запален по марката, а този трабант го имам от 8 г. Шест години съм си го правил, за да изглежда така. Купих го за 350 лв., ама съм инвестира около 12 000 лв. Има оригинален двигател, вътре съм си постлал ламиниран паркет, а седалките са мицубиши”, представя трабанта си Явор. После казва, че има още четири коли, има си и едно нисанче „Микра”, но най-обича да се разхожда с червения звяр, защото, когато е на пътя, другите шофьори много му се радват и това му осигурява предимство по сложните кръстовища.
Своя атракция си има и Петьо Попов от Козлодуй, който единствен участва във феста с два трабанта – един за големи и един за малки шофьори. Малкото траби не е просто минимодел, а истинска детска играчка и тя гордо заема мястото си пред големия трабант. „И той е в движение, даже няколко катастрофи има, ама всеки път го поправям. Но не тръгвам без трабантчето бебе”, категоричен е Петьо. Зевзекът признава още, че има общо 36 трабанта – 8 регистрирани и в движение и 28… счупени. С последните е също толкова горд, колкото и със здравите.
Освен с достолепната си възраст, трабитата се фукат с това, че си имат имена, изрисувани са или пък са спомогнали да бъде създадена най-малката клетка на обществото, някога наричана семейство. Такава е историята на Христо Узунов, който е рокер. Ходи на рокаджийски събирания вече 20 г., но когато за първи път решил да се включи, нямал още мотор. Появил се с трабанта си и не останал незабелязан. Тогава срещнал любовта на живота си, която след това му станала съпруга и двамата още са семейство.
Трабант на име Владо, друг, наречен Трепач N 1, се отличават в колоната от 65 автомобила, защото вместо номер си имат име. Гвоздеят обаче е трабантката Марийка. Колата е наречена на собственичката си – Марийка Вачкова от Велико Търново, която е била кранистка навремето. Сега е просто собственик на трабант и е категорична, че не заменя колата си за нищо. Двете Марийки са заедно от 30 трабита.
И докато тя хвали трабанта си, покрай нея профучава трабант от ледената епоха. Колата предизвиква възторга на малчуганите, които веднага разпознават по вратите героите от филма „Ледена епоха” и се строяват за снимка. Колата е на Ангел Пеев, който е пристигнал от Варна. У дома си той има още четири трабанта, но избрал точно този, защото си знае, че с него е атракция. Рисунките са дело на варненски художник, а трабантът придобил този фейс в чест на абитуриентския бал на сина на Ангел.
След традиционния парад в центъра на Велико Търново участниците направиха почетна обиколка на града, преди да си спретнат състезание по майсторско шофиране.
Традиционният трабантфест се организира за седма поредна година от „Трабант клуб” – Велико Търново, и Община Велико Търново. Всички участници получават грамоти и рекламни фланелки, така остават в историята на най-голямото изложение на трабанти в България, обяснява един от организаторите доц. Милен Михов, който сигурно е единственият депутат у нас, който се вози на трабант. „Какво да ти кажа, усещам завистливите погледи на колегите, когато паркирам трабанта пред Парламента. Първия път решиха, че нещо се майтапя, но вече свикнаха, даже ме молят да ги возя”, усмихва се доц. Михов, който организира феста заедно с Ивайло Антов, най-сериозния колекционер на трабанти у нас.