ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
От тази есен второкласниците в Турция започват да изучават арабски език, като обучението ще продължи до 8-и клас, а министерството крие подробностите. Проектът е на главната дирекция по религиозното образование и се рекламира като обогатяване на ранното чуждоезиково обучение. За това сигнализира лидерът на Конфедерацията на работещите в образованието и науката Камуран Караджа, цитиран във в.“Джумхуриет“.
„Твърди се, че децата ще се ограмотяват с айети (стихове от Корана) и хадиси (изказвания на пророка Мохамед по верски въпроси, хадис е учението, което се занимава с тях, бел.авт.), като целта е те да изучават красивите думи и реч. Видно е обаче, че планът е религиозното образование да доминира над езиковото. И колкото да изглежда, че изборът да учат в средните духовни училища и в ислямските гимназии е напълно свободен, безспорно е, че това нововъведение е с цел натиск върху децата да се насочват именно към училищата за производство на духовници“, коментира Караджа.

Според него, при наличието на десетки важни проблеми в системата на образованието да се въвежда вероучението на арабски още в началното училище е ярка демонстрация на целите на управляващата ПСР да се ислямизира образованието изцяло. Освен всичко това се набива на очи и фактът, че уроците по арабски ще бъдат преподавани от 400 000 учители, които нямат необходимата квалификация и сертификати, а това е голямо беззаконие, подчертава синдикалният лидер.
В Министерството на образованието в Анкара още няма яснота или по-скоро избягват да огласят детайлите дали новата дисциплина ще бъде свободно избираема или задължителна. Там обаче допускат, че ако второкласниците не са избрали арабския, нито друг от свободноизбираемите предмети, ще бъдат принудени да изучават именно религиозния.
Експертът Йондер Йълмаз подчертава, че новият предмет ще доведе или до намаляване на задължителните общообразователни дисциплини, или до увеличаване на времето за престой на децата в училище – учебните часове от 30 ще се увеличат на 34, което ще ги принуди да стават сутрин най-късно в 6 ч., в 7 ч. вече да са готови за обучението. За 7-годишно дете това не е образование, това е открита принуда и натиск, коментира той.
„Ограмотяването на арабски език не е като по западните езици заради огромната разлика в азбуките. Ако едно дете няма проблем с английската азбука, то с арабската ще се затрудни неимоверно много, още повече, че йероглифите се изписват отдясно наляво, а и арабската транскрипция няма нищо общо с тази на турския език. Децата са обречени на неистово натоварване“, заключава експертът. През новата учебна година обучението по арабски се въвежда както за вторите, така и за 5-ите класове.

