Някои сценаристи си мислят, че са написали Библията
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Първият сезон на „Четвърта власт“, заснет с внушителните над 2 млн. лв. бюджет, приключи с драстично по-нисък рейтинг от другия авторски сериал на БНТ „Под прикритие“.
„Режисурата и диалогът издъниха „Четвърта власт“, заяви сензационно в интервю пред „Ретро“ един от главните актьори в сериала Михаил Билалов. „Филмът имаше изключително добра сценарна база и работа на режисьорите и диалогистите бе да го направят добре. Те не го направиха добре“, откровен бе Билалов.
„Диалогът е проблем в почти всички български филми“, каза пред „Ретро“ Христо Шопов, единственият наш актьор, пробил в световното кино /“Страстите Христови“ на Мел Гибсън/. В „Четвърта власт“ Шопов изигра шефа на тайните служби Павел Троянов.
- Г-н Шопов, мислите ли, че диалогът е едно от слабите места на сериала „Четвърта власт“?
- Това е първото и последното интервю, което давам за този филм. Относно диалозите, винаги съм мислил, че сценаристите трябва да имат обратна връзка с актьорите, които изпълняват текста. Тоест, когато някой напише нещо и го слага в устата на актьорите, той трябва да е сигурен, че текстът е говорим, действен и верен. Винаги има какво повече да се желае от диалога и това важи за абсолютно всички български филми.
- Тоест подкрепяте Михаил Билалов, според когото диалогът в сериала куца?
- По-скоро си казвам моето мнение. Ако ме питате дали съм бил щастлив с диалозите в „Четвърта власт“, отговорът е – не, не бях достатъчно щастлив. Но пак казвам - това е проблем въобще на българското кино. Много са малко филмите, в които лично аз за себе си не съм имал такъв проблем. Love.net според мен бе филм с доста добър диалог. Мога да кажа, че там бях щастлив с текста, който имах. Разбира се не сто процента, но сто процента няма никога в нищо. Няма да се връщам 25 години назад и да говоря за „Вчера“ и „Маргарит и Маргарита“, които и днес звучат нормално.
В същото време смятам, че е проява на голям кураж национална държавна телевизия да направи филм, който очевидно не се харесва на управляващите. И който не би се харесал на никои управляващи. Защото всички – независимо кой е на власт, работят с едни и същи механизми и лостове. Аз съм свидетел, че част от нещата, които са снимани в „Четвърта власт“, се случиха в реалността месеци след това. Така че някои от последвалите събития следват филма, вместо той да ги преписва. На БНТ и прави чест този сериал, сигурен съм, че са видяли и оценили някои от недостатъците и ако има следващ сезон, нещата ще бъдат още по-добри.
- Според зрители и познавачи вие отново се откроявате в актьорския екип, а как оценявате партньорите си?
- За мен бе огромно удовлоствие да си партнирам с колегите. Героят ми Павел Троянов се срещаше с по-тесен кърг хора и аз имах най-много сцени с Ивайло Герасков, с Наско Атанасов, със Санчо Финци. Щастлив съм от работата с тях. За първи път работих с Наско Атанасов и за мен бе голямо удоволствие. За пръв път пред камерата се срещнах със Санчо, с когото сме израстнали заедно като деца.
- След критиките към този високобюджетен сериала възможно ли е да има втори сезон?
- И да има, аз със сигурност няма да участвам.
- Защо сценаристите убиха вашия Троянов – да не би да са предчувствали, че няма да има втори сезон?
- За това трябва да попитате самите сценаристи. Макар че начинът, по който умря Троянов, не е достатъчно категоричен.
- Е, напоследък много герои в сериали възкръсват.
- Аз не съм убеден, че те ще искат да продължат да работят с Троянов. Може да са решили, че този герой няма накъде повече да се развива. А и по принцип възкересенията не зависят от сценаристите.
- Имаше догадки кой е реалният прототип на героя ви – споменаваше се Алексей Петров.
- Ако трябва да съм честен, не съм имал никого предвид, просто поставях себе си в конкретните обстоятелства. Мисля, че нямаше да бъде верен ход, ако бях тръгнал да си представям, че реалният прототип на Троянов е еди кой си и да търся прилика с него - визуална или друга. Това щеше да е грешка.
- Имате ли чувството, че новоизлюпени продуценти и тв режисьори се опитват да трупат точки на гърба на топ актьори като вас?
- Нормално е продуцентите да искат да ангажират имена, които да им продават продукта. Има публика, която гледа филм или следи сериал заради конкретен актьор. А актьорът трябва да е наясно, че е продукт, който се продава.
- А как ще коментирате стремежът им „Четвърта власт“ да стане гледан колкото „Под прикритие“? Вие гонехте ли тази цел?
- Ако аз гонех „Под прикритие“, щях да участвам в него. Защо не участвам, е друга тема на разговор.
- Канили са ви за една от главните роли, но вие сте отказал, защо?
- Не искам да изпадам в подробности, нито ще кажа коя роля ми е била предлагана. Но понякога така се случва. Сега мои познати се шегуват: „Някои твои колеги много трябва да ти благодарят, че отказа ролята в „Под прикритие“.
- А защо приехте да играете в „Четвърта власт“?
- Харесах много идеята. А и други мои ангажименти се отложиха, бях свободен в този момент. От БНТ не се опитаха да ми извиват ръцете – нещо, което правят други трибуквени теливизии. Като ти предложат роля в техен сериал, ти трябва да им станеш собственост. ТВ 7 и БНТ бяха абсолютно отворени към мен, не ми поставиха никакви заробващи условия. Докато снимах първи сезон на „Дървото на живота“ паралелно снимах и „Четвърта власт“.
- Към кой герой имате по-голям сантимент – към Троянов или Йордан Вълчев от „Дървото на живота“?
- Сантимент имам разбира се към Йордан Вълчев, защото в последните 20 години много рядко са ми предлагали да изиграя най-общо казано положителен герой. Но това, което споменах за диалога в „Четвърта власт“, важи и за „Дървото на живота“, както и за всички останали. Някои сценаристи имат самочувствието, че са написали Библията. Стефан Цанев, когото много ценя и обичам, беше казал в интервю преди време, че според него на всеки 20 години Шекспир може би трябва да се превежда отново, за да звучи по-съвременно. Е, същото важи и за Библията. Тоест, убеден съм, че нещата трябва да звучат съвременно.