Художникът Николай Панайотов скандално: Шефът на Операта Карталов се държи като сатрап!
Сценографът на „Пръстенът на Нибелунга” изтрит от афиша след разправия за авторски права
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Нов грандиозен скандал разтърси Софийската опера. Директорът Пламен Карталов /на снимката вдясно/ изтрил името на художника Николай Панайотов от афишите и телевизионните реклами за тетралогията „Пръстенът на Нибелунга” от Вагнер, която се играе при голям успех. Известният живописец Панайотов, който от години живее в Париж, е автор на оригиналната сценография и костюмите в мащабната оперна продукция, режисирана от Карталов. Най-авторитетното австрийско списание за опера и балет представи Панайотов като „гениалния творец на един технологичен и колоритен свят на „Пръстена”.
Суетният и властен оперен шеф обаче явно не смята така. По думите на Николай Панайотов след като тетралогията била завършена, Карталов се представял като сам и единствен неин създател, при това международно оценен. „Проблемите ми с Пламен бяха първо морални, второ естетически - той клонеше към кича, вулгарността. Винаги сме били в много обтегнати отношения. Но успехът ни събираше. Като приключихме 4-годишната си работа, се оказа, че вече не съм му нужен. Тогава започна да ме ръчка да подпиша, че се отказвам от авторски права. Аз не се съгласих и влязохме в конфликт”, казва Панайотов.
Художникът разкрива, че зад кулисите на „Пръстена” се е водела „титанична война между режисьор и постановчик, между номенклатурния мандарин и твореца, между завистта, еснафщината, властолюбието и творческия порив на поета”. „Пламен Карталов се самозабрави. Работил съм в съавторство с доста хора, но никога не съм изживявал такъв стрес, буквално здравословен”.
Още след първата постановка между Карталов и Панайотов се появило огромно напрежение, но художникът се крепял с лексотан и продължавал напред. „В арта важен е резултатът. Когато Карталов представяше нещата така, сякаш всичко в постановката е измислил сам, ми се гадеше, но продължавах да работя, защото вярвах, че най-важното е да довършим четирилогията”, казва живописецът.
Той потвърждава думите на артисти от първата ни сцена, че Националната опера е завладяна от страх и интриги, а хората треперят пред авторитарния директор. „Той е като сатрап. От друга страна е производствена машина, там много се работи. Той тероризира, блъска се и нещо излиза на сцената, макар по-голямата част да е ужасно. Не мога да бъда тотално негативен, аз съм за качеството и морала. Имахме страхотен проект за „Аида”, но всичко се провали. Нямам вече генетична възможност да го виждам и не искам”.
Николай Панайотов изживял невиждано унижение, когато през лятото си дошъл в София и решил да изгледа цялата четирилогия. Отишъл за билети в Операта, но отказали да му дадат. Влязъл тайно, защото още имал електронни карти за всички входове и се скрил да гледа на балкона. „Пълен цирк! До мен стоеше 90-годишна дама от Сан Франциско и след финала ме попита, защо не се покланям и аз на сцената. Отговорих, че имам проблеми с режисьора. Тя каза: „Ще отидете при директора и ще решите въпроса”. Е, как, викам, той е едно и също лице!”.
Оперната прима Дарина Такова:
Тирания и дерибейства
царят на първата ни сцена
„Това е мегаскандал! – написа във фейсбук оперната прима Дарина Такова, която е сред малцината, които се осмеляват открито да критикуват страховития шеф на Операта Карталов. - Е, сега ако няма реакция, наистина ще е безобразие! Така става с всеки, който е имал досег с Пламен Карталов и вече не е в театъра, обикновено след скандал, разкрития и нетърпимост от страна на истинските порфесионалисти да бъдат свидетели на кражби (физически и морални), дерибейства и тирания на ниво робовладелски строй”.