"Черен петък" по български! Отстъпките - малки, артикулите - оскъдни, клиентите - подведени, търговецът - доволен!
Онлайн платфотмата еМАГ отнесе глоба от 758 бона за подвеждане на потебителите, от компанията ще обжалват
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи санкции за нелоялни практики от страна на компанията собственик на платформата за онлайн търговия eMAG - „Данте Интернешънъл“ СА, Румъния.
Първата глоба е за използване на заблуждаваща и неразрешена сравнителна реклама на кампанията "Черен петък". Размерът е 4% от продажбите на дружеството за 2013 г. или 551 550 лв. Втората санкция е във връзка с рекламна кампания "1+1 гратис Tassimo", а глобата е 206 831 лв. (1,5% от миналогодишния оборот). Общо глобите възлизат на над 758 хил. лв.
По отношение на рекламната кампания „Черен петък“ Комисията e установила, че поведението на ответното дружество не съответства на добросъвестната търговска практика във връзка с определянето на цените и прилагането на отстъпки за промоционалните продукти при провеждане на рекламни и промоционални кампании като процесната „Черен петък“. В този смисъл рекламните послания „Black Friday - денят с най-много и най-големи намаления през годината“ и „Само днес получаваш най-много и най-големи отстъпки през годината“, като част от кампанията „Черен петък“ имат заблуждаващ характер по отношение начина на формиране на крайната цена за потребителите.
По отношение на рекламна кампания „1+1 гратис Таssimo“ Комисията е установила, че в периода 20-24.03.2014 г. „Данте Интернешънъл“ СА предлага на клиента при закупуване на една кафемашина да получи втора кафемашина от същия вид „безплатно”, което по същество представлява предлагане на потребителя на добавка (втора кафемашина – по-евтината), която е извън позволените от закона и практиката на КЗК размери. Това е в противоречие с добросъвестната търговска практика, тъй като чрез предлагане на атрактивни добавки над позволените размери на практика се извършва нарушение, което е в състояние да увреди конкурентната среда, обясняват от антимонополния орган.
Впоследствие от компанията разпратиха официално съобщение до медиите, гласящо:
eMAG, най-големият електронен магазин в Централна и Източна Европа, ще обжалва глобата, наложена от Комисията за защита на конкуренцията по повод промоционална кампания „Черен петък“ 2013 г. и кампания „1+1 гратис Tassimo”, пише в писмото.
Компанията счита, че санкцията е необосновано висока и не отговаря на цитираните в решението нарушения.
eMAG е първата компания на българския пазар, която предложи на клиентите си преживяването „Черен петък“ през 2013 г, давайки им възможност да се възползват от атрактивна шопинг кампания с добри цени и услуги, изтъкват от онлайн магазина.
95% от всички респонденти в изследване, направено от компанията, които са участвали в миналогодишната кампания, казват, че са доволни от своите поръчки и възнамеряват да пазаруват отново на eMAG.bg, се допълва в съобщението.
От eMAG коментират: „Тази година продължаваме с втора кампания, изцяло в полза на нашите клиенти. Подобни шопинг кампании са печеливши както за купувачите, които се възползват от добрите сделки, така и за местната икономика. Считаме, че такива силни кампании създават добра конкурентна среда, защото карат останалите компании да предлагат по-добри условия и цени. Като пример можем да дадем резултатите от началото на втората ни кампания “Black Friday” 2014, в която при старта на кампанията имахме 100 000 посетители на сайта, а три часа след началото вече са закупени 70 000 продукта на стойност 6 300 000 лв.”.
Още в 6,15 не можеше да се направи поръчка, блокира сайта. След няколко опита успях да направя поръчка, но не можеше да се извърши плащане", разказва потребителка. Тя вече има направена поръчка, но статусът ѝ е неуспешен, тъй като банката отговаря, че няма извършено плащане. Това се случва и с още редица желаещи да закупят от евтините продуктите на онлайн магазина.
Самите eMAG се оцениха високо - те се похвалиха, че интересът към "черния петък" е огромен и само за час поръчаните стоки достигат 40 хил., а три часа след началото са закупени 70 хил. продукта на стойност 6,3 млн. лв. Сред продадените стоки са 6 хил. таблета, 11,3 хил. домашни електроуреди, 2,3 хил. детски продукта.
Миналата година много потребители останаха недоволни и изразиха негативизма си в социалните мрежи след черния петък в eMAG. Мнозина от тези, които бяха видели шумно рекламираната кампания по телевизията и интернет, са останали с впечатление, че по-голяма част от продуктите ще се продават със 70% намаление. Оказа се обаче, че подобно намаление имаше при няколко продукта, а при останалите варираха между 20% и 50%.