ШАШ И ПАНИКА! Тръмп удари акциите на автомобилните компании в Германия! Вице на Меркел се набърка в скандала с БМВ - ще гледат ли баварците Америка през крив макарон?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
"Искате да продавате повече американски коли в Германия? Ами правете ги по-добри". Така германският вицеканцлер и министър на икономиката и енергетиката Зигмар Габриел отговори на предупреждението на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп срещу немските автомобилни производители, които отправи в интервюто за "Таймс" и "Билд", публикувано онзи ден.
"Ако искате да произвеждате автомобили по целия свят, ви желая всичко най-добро. Можете да произвеждате автомобили и за нас, но трябва да имате предвид, че за всяка лека кола, която идва в САЩ, ще се наложи да плащате 35% данък", предупреди Тръмп. "Бих казал на БМВ, че ако построите завод в Мексико и планирате да продавате автомобили в САЩ без мито от 35 на сто, може да забравите за това", добави той. Новоизбраният президент посочи, че в САЩ могат да се видят много повече мерцедеси, отколкото шевролети в Германия и подчерта, че срещу това трябва да се вземат мерки.
"Аз съм защитник на свободната търговия, но не на всяка цена", каза още Тръмп, който официално ще встъпи в длъжност в петък. По-късно той добави в Туитър, че "автомобилните компании и други, ако искат да правят бизнес в нашата страна, трябва да започнат отново да произвеждат нещата тук".
Във видео интервю за "Билд" министърът на икономиката и вицеканцлер на Германия отговори, че за американската автоиндустрия предстоят тежки времена, ако се обложат с 35% допълнителна такса всички компоненти, които се влагат в произвежданите в САЩ коли, но са внос. "Убеден съм, че това ще направи произведените в САЩ автомобили по-некачествени, по-лоши и по-скъпи", добави Габриел. "Не е вярно, че германците си купуват коли само защото са немски. Не става въпрос само за патриотизъм, а за качеството на автомобилите", каза още вицеканцлерът на Германия.
И друг немски политик реагира остро. "Ние също може да затегнем винтовете за американските корпорации, ако е необходимо", каза председателят на консервативната Европейска народна партия Манфред Вебер. Въпреки това той не вярва, че ще се стигне дотам. Според него "бъдещият президент на Америка много добре знае, че се нуждае от политическо партньорство с Европа, а американските компании - от европейския пазар".
За момента заканите на Тръмп не трогват особено шефовете на германските автомобилни компании. Членът на борда на директорите на БМВ Пeтер Шварценбауер обяви, че компанията не се отказва от плановете си да изгради завод в Мексико, в който ще инвестира 1 млрд. долара и ще осигури нови 1500 работни места, когато бъде открит през 2019 г. В него трябва да се произвежда Серия 3, най-масовият модел на баварците, а продукцията ще бъде предназначена най-вече за Северна и Южна Америка. В момента BMW произвежда "тройката" в Германия и в Китай. От компанията казаха още, че се чувстват "съвсем у дома си" в САЩ и не виждат поводи за притеснение. Главният изпълнителен директор Харалд Крюгер реагира спокойно на изказването на бъдещия президент на САЩ. "Тръмп тепърва ще разбере каква е истинската стойност на БМВ за американския пазар", каза той и добави, че смята да продължи да инвестира в САЩ. Баварците изчисляват, че осигуряват 70 000 работни места в Америка, пряко и косвено. Заводът им в Спартанбърг, Южна Каролина, е един от най-големите, натоварен с производството на популярните модели като X3, X5 и X6.
По повод недоволството на новоизбрания американски президент от германската асоциация на производителите на автомобили обявиха, че в САЩ годишно се произвеждат 850 000 превозни средства от немски компании, предаде Ройтерс.
Предупрежденията на Тръмп обаче доведоха до спад на акциите на германските автомобилни компании, търгувани на борсата във Франкфурт. Вчера акциите на BMW AG се понижиха с 2,03%, на Daimler AG - с 1,87%, а на Volkswagen AG паднаха с 2,08%, като общият фондов индекс DAX загуби 0,68% от стойността си.
От известно време насам Тръмп насочи своя огън към автомобилните компании, чието производство е в Мексико, който се превръща във все по-голям производствен център с оглед на по-ниските разходи. Намеренията му да обложи с 35% такса всяка внасяна в САЩ кола вече отказаха Ford от плановете й да направи нов завод в Мексико, който да захранва американския пазар. Вместо инвестиция в нова мощност на стойност 1,6 млрд. долара в съседната страна американският автомобилен гигант обяви, че ще вложи 700 000 долара в разширяване на завода си в Мичиган. На натиск да се откаже от плановете си да строи завод в Мексико е подложен и General Morors. За момента обаче от компанията не са обявили спиране на проекта. Тръмп предупреди и японската Toyota, че също може да бъде обект на "големи митнически такси", ако произвежда модела си Corolla за автомобилния пазар в САЩ в завод, планиран да бъде построен в Мексико.