Шейсет години Дунав мост е основа за двустранните отношения между България и Румъния
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Дунав мост е железопътна и автомобилна връзка, която има огромно значение за отношенията между България и Румъния, за трансграничния регион Русе-Гюргево - за икономическия и за културния обмен.Това каза за БТА областният управител на Русе Венцислав Калчев по повод 60-годишнината от пускането в експлоатация на Дунав мост, която предстои на 20 юни.
"Не случайно се нарича Мост на Дружбата и с годините е доказал значението на своето име. Шейсет години е добра годишнина, но същевременно е време и за равносметка дали не трябва да се търси възможност за построяването на второ съоръжение или да се разшири сегашното", обясни Калчев. Той посочи, че голямо значение се отдава и на бъдещето на ж.п. транспорта. "През тази година започва реконструкцията на ж.п. линията Русе-Варна.
Целта е да се пусне скоростен влак Букурещ-Гюргево-Русе-Варна, което още повече ще натовари моста като съоръжение. Дано да има възможности занапред да се заделят необходимите финансови средства и за построяване на второ съоръжение между двата града, което ще оправдае средствата, тъй като бъдещето е на все по-тесни икономически и културни връзки между населението от двете страни на Дунава", казва Калчев. Честванията на юбилея ще продължат цяла седмица Поредица от събития ще отбележат 60-годишнината от пускането в експлоатация на съоръжението. Честванията са под патронажа на министрите на транспорта на България и на Румъния - Данаил Папазов и Дан-Коман Шова, а Областна администрация-Русе е основният координатор на събитията през седмицата. Началото ще бъде поставено на 16 юни с откриването на изложба във фоайето на Регионалната библиотека "Любен Каравелов" на книги, снимки и публикации, свързани със строежа на Дунав мост.
В откриването ще се включат представители на гилдията на архитектите, ученици от гимназията по строителство, архитектура и геодезия, както и строители, участвали в изграждането на съоръжението. На следващия ден в Доходното здание ще се открие експозицията с рисунки на победителите в българо-румънския конкурс "Дунав мост през детските очи", чиито организатори са Регионалният инспекторат по образование в Русе и Културният дом "Йон Виня" в Гюргево. В програмата е включено и Годишното общо събрание на "Еврорегион Данубиус", което ще се състои в Гюргево на 18 юни, а вечерта в Културен дом "Йон Виня" ще има концерт на румънски и на български детски състави.
В деня на годишнината - 20 юни, са предвидени няколко събития в Русе и в Гюргево. Студенти ще преминат рано сутринта Дунав мост, за да се включат в бизнес форум, организиран от Двустранната българо-румънска търговска камара в Гюргево. По-късно ще започне и официалната церемония, в която ще участват министрите на транспорта на България и на Румъния, представители на Европейската комисия и на Дунавската комисия. Двамата министри ще валидират пощенска карта, посветена на 60-годишнината от пускането в експлоатация на Дунав мост. През деня ще има още инвестиционен, образователен и медиен форум, които ще се организират в Русенския университет. В следобедните часове е предвидена и презентация на специалисти от Националната компания "Железопътна инфраструктура" за мостовете между България и Румъния от времето на Римската империя до наши дни. Ще се състои и прожекция на филма "Мостът", посветен на 50-годишния юбилей от пускането в експлоатация на Дунав мост. Празничният ден ще завърши с концерт на състави от България и от Румъния в "Канев център" на Русенския университет. Мостът е изграден за рекордно кратко време "Непосредствено след Освобождението правителствата в България, може би началото се поставя от Петко Каравелов, решават да разширят възможностите за комуникация и просперитет на страната не само чрез установяване на системата на железниците, но и чрез продължението на това - построяването на мостове.
Първоначалното предложение на Петко Каравелов е да бъдат построени мостове при Видин и при Русе", разказа за БТА Владислав Атанасов - уредник в отдел "Нова и най-нова история" към Русенския исторически музей. Почти столетие след това се реализира тази идея заради различните политики на държавите. Имало много предложения - за мост при Видин, при Свищов, при Русе, като в крайна сметка се стига до варианта след "9-ти септември" - при един друг икономически строй и политическа система, да има мостово съоръжение при Русе, пояснява експертът. "Началото на строителството е поставено през 1952 година и в един сравнително рекорден срок - за по-малко от две години, мостът е построен.
Неговото откриване спазва тържествения церемониал и ръководителите на двете държави Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж прерязват лентата на 20 юни 1954 г. в присъствието на всички министри", обяснява Атанасов. По това време са били наградени и хората, които работят всеотдайно през целия този период за построяването на моста. "Това е първият мост от българска страна, който пресича реката. За времето си строителството е мащабно, защото, освен шосейна, по него минава и ж.п. линия. Предвидена е и мобилна секция, която да се повдига, за да се пропускат по-големи кораби, които се движат по реката", обяснява Атанасов. По думите му мостът се строи с участието на почти всички държави от социалистическия лагер.
Строителни елементи пристигат от Полша, от Чехословакия. Атанасов обясни, че е любопитен фактът по отношение на украсата на колонадите на моста. Изключително интересен екип, начело с архитект Георги Овчаров, отговаря за външния вид и изобщо за построяването на колонадите - тяхното обличане с камък и с архитектурни елементи. Главният архитект Георги Овчаров умира по средата на строителството на моста - през 1953 година. В неговия екип участват и български, и румънски архитекти, като един от тях е Никола Николов, изработил проекта за Пантеона на възрожденците в Русе. Атанасов информира, че музеят притежава и модел от несъстояла се архитектурна украса на съоръжението, който е дело на известния скулптор Михайло Парашчук. "По същото време се строи и Централната ж.п.- гара в Русе, решена заедно с моста в един неокласически тежък стил, който по това време не се одобрява от голяма част от архитектите в страната.
По-късно се появяват и критични статии за външния вид на моста. Тези неща времето ги надживява и сега русенци се радват на една наистина представителна архитектура, която мисля, че всеки съвременен човек одобрява", казва Атанасов. Той обясни, че със средства от строителството на Дунав мост, които са предвидени, но неизразходвани, се построява и Дома на транспортния работник - сегашната зала "Филхармония" в Русе. По 5000 превозни средства минават през Дунав мост за денонощие По данни на митницата в Русе средно по 5000 превозни средства мниват за денонощие през Дунав мост в двете посоки. От тях леките автомобили са около 3000, а останалите са тежкотоварни камиони и около стотина автобуса. Справка показва, че за последните пет години средно на година в посока Румъния през съоръжението преминават по около 700 000 превозни средства, като приблизително толкова влизат и в България.


