Юристът и депутат от НФСБ Христиан Митев пред ПИК за "надзора" над Гешев: Кой ще контролира контролиращия? Не създаваме ли нов главен прокурор?
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Закон за новия главен прокурор, това накратко се случи на последното заседание на Министерски съвет, когато бе решено за се внесе законопрект в който да се предложи назначаването на специален прокурор от ВКС, който основно да се занимава с дебнене на главния прокурор, ако обвинител номер едно извърши престъпление.
Как точно ще става това и не е ли нарушение на Конституцията, потърсихме експертното мнение на редица юристи, един от които е и депутатът от НФБС Християн Митев. Той е и член на комисията по правни въпроси, където се очакна законопроекта да бъде разглеждан. Ето какво сподели той пред медията ни в лично качество.
"На практика това става ясно от новия законвпроет приет от Министерски съвет, че се използва Върховна касационна прокуратура да се избере специален прокурор, като по този начин се избягват промените в Конституцията и фактически се намира някакво решение с отговорността на главния прокурор. Проблемите обаче не идват от това разрешение, а от въпроса пред кого ще се отчита този прокурор, който ще се занимава с разследвания при извършено недай си Боже престъпления от страна на главния прокурор", заяви Християн Митев пред медията ни, като постави един от най-важните въпроси по отношение на новите предложения.
Депутатът допълва още, че ако разследващия главния прокурор извърши престъпление, то тогава не е ясно пред кого ще носи отговорност и ако това не е главния прокурор, не може да е ВСС, които ще го изберат и назначат, то тогава не е ясно кой ще контролира контролиращия. Митев уточнява, че законопроекта все още не е внесен в Народното събрание, като се очаква това да бъде направено днес, но никъде до момента не е видял решение на този казус.
"Другото, което остава като въпрос, е доколко това трябва да е само за главния прокурор и дали трябва да има такъв механизъм и за председателите на върховните съдилища", споделя още депутатът и припомня тезата на правосъдното министерство, което казваше, че подобен механизъм трябва да има за тримата големи, не само за главния прокурор, тай като те по конституция са с еднакъв статут.
С разделението обаче и това не е изчистено. Митев все пак допълни, че вероятно това е направено, тъй като шефовете на ВАС и ВКС могат да бъдат разследвани по общия ред и вероятно затова са изключени, като при главния прокурор това трябва да е налице независимо от прокуратурата.
"Теоретично остава въпросът защо ще имаме и как ще имаме един режим в Конституцията, при който тримата големи са приравнени, а в закона ще имаме различен режим при наказателно преследване при извършено престъпление. Да кажем, че това също е преодолимо, големият въпрос е кой ще контролира този прокурор и не създаваме ли нова длъжност главен прокурор, само че такъв, който се занимава с един вид дела - извършени престъпни деяния от главния прокурор", заяви още Митев.
На въпрос дали това не е пресилено и защо въобще се смята, че един главен прокурор, който е избран с голямо мнозинство, при изключително внимателна и прозрачна процедура, ще извършва престъпления, Митев уточни, че теоретично е възможно да се извърши престъпление, както от главния прокурор, така и от шеф на ВКС или ВАС. Трябва да има механизъм за носене на наказателна отговорност, като не е задължително престъплението да е от най-тежък характер.