6 тежки въпроса към Радев за гибелта на майор Терзиев. Прикрива ли командирите на ВВС? Кой разпореди да не се търси черната кутия? Кой нареди да не се издирва тялото? Смайващи разкрития на бивш военен пилот
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Изминаха шест дни от инцидента, при който загина майор Валентин Терзиев. Самолетът му се разби в района на Шабла и след няколко дни търсене бе намерен само биологичен материал от военния, който доказва, че за нещастие той не е жив.
Трябваше да стартира разследване и да бъде отговорено на много въпроси, но изненадващо институциите, а и голяма част от обслужващите властта на Румен Радев медии, замлъкнаха. Това, освен още повече въпроси, породи и слухове, че вероятно има опит за потулване на темата с адрес от най-висшето военно ръководство, назначено от и подчинено на президента.
Румен Радев веднага издаде притеснение, като още в първите часове на катастрофата призова за "сдържаност" и даде заявка, че ще коментира, когато има яснота. Фактите вече са ясни, поне изнесените публично - грешката не е в пилота, не е в самолета, но от Радев няма и дума.
Дали защото редица бивши летци, на които не им е забранено да говорят с днешна дата, а дори и военни от други служби като Николай Марков, обвиниха директно обитателя на "Дондуков" 2 в опит катастрофата да бъде прикрита и не скриха, че ще тежи на неговата съвест?
Съпругата на майор Терзиев също изригна, че се прави опит мъжэт й да бъде обвинен, като не се изнасят и данни за причината за случилото се, а се мълчи. Истината може да бъде открита само на едно място - в записващото устройство на самолета, което изненадващо и безпрецедентно вече не се търси.
Ето и основните въпроси, на които Радев трябва да отговори:
1. Наредил ли е той лично да се спре издирването на черната кутия, която ще покаже в действителност какво се е случило? Кой е разпоредил прекратяване на търсенето?
2. Наредил ли е той да не се търси тялото на майор Валентин Терзиев, поне съпругата му да може да го погребе?
3. Прикрива ли Радев грешки в командването на назначените свои хора във ВВС - началника на база "Граф Игнатиево" Николай Русев (семеен приятел на президента и съпруг на репортерката от Би Ти Ви Габриела Наплатанова) и началника на ВВС ген. Димитър Петров, които пряко отговарят и за пилота, и за самолета?
4. Стои ли Румен Радев зад думите си по повод самолетна катастрофа във ВВС през 2012 г., когато той е зам.-началник, че вината за подобни случаи винаги трябва да се търси и да се носи от отговорниците и шефовете във ВВС?
5. Поддържа ли думите на своя съветник Илия Милушев, който казва, че е направена детайлна оценка на летеца и той е бил напълно подготвен? Ако е така, защо се прави опит да се прехвърли цялата вина на майор Терзиев?
6. Защо командващите учението не са наредили излизане от атака на майор Терзиев след пуска на ракетата и слизането му под безопасната височина?
Един от бившите ни военни пилоти - Величко Дерузов, пита директно:
"Защо не прегледате записите на магнетофоните в КП и на ръководството на полетите и не ги пуснете в ефир? Там ще се намерят всички отговори на неизвестните само за последната мишена – как, кога, кой и къде. Ще имате ли смелост, или ще се скриете зад прокуратурата с оправдание, че се води разследване и е тайна? Отговорете и пуснете записите от магнетофоните!
Защо не прекратихте насочването на прехващача към мишена, която явно не е била нормална, а скоростта на сближение с нея е 900 -1000 км? Или все още витае напънът да се покажем пред натовското командване?
Ще споделя как се тренираха летците от Графа по мое време, на МиГ -19. Нощем давах цел на трениращите летци от ескадрилата на МиГ-21. Полетът изпълнявах по маршрут Търговище - Плевен и обратно на четири захода на 12000 м височина, за да може да се приближи реалното сближение с целта А.
За да се пристъпи към реално изпълнение, се искаха три зачотни прехвата и имитация на пуск на ракета. След като преминах на МиГ 21, също се организираха стрелби по парашутна мишена.
Само един случай: В групата бях първи, но пускачът на мишената явно я е пуснал на по-голяма скорост от 400 км и тя се е разкъсала. На екрана на РЛС стана мъгла от метки, но от КП настояваха "пред теб на 10 км, на 5 км. Стана ми ясно, че няма да стане прехватът и излязох от атаката.
Следващият след мен е хванал визуално някое парче и извърши пуск от 500 м. На разбора за мен казаха "незачел“, на следващия – "отличен“, при положение, че е извършил пуск в нарушение на всички мерки за безопасност.
Ако и сега продължава тая практика на висшето ръководство да се покаже пред големите, дори и при опасност от катастрофа, всичко е ясно. При създалата се обстановка единственият изход е бил "прекратяване на задачата".
Като РП много години, така бих решил изхода, без непременно да се изпълни една тренировъчна задача и се стигне до фатален край, за срам и позор на ръководството на учението", завършва пилотът.