6000 стоят заклещени в трафика от Пловдив до индустриалните зони

Региони

6000 стоят заклещени в трафика от Пловдив до индустриалните зони

14871
на 28.11.2022
6000 стоят заклещени в трафика от Пловдив до индустриалните зони
Автор:   ПИК

Последвайте ни в Google News Showcase

„Основният риск пред Пловдив е да се превърне в София. И трафикът да доминира градската среда.“ Така с няколко думи зам.-кметът Стефан Стоянов обобщи потенциалната щета от това градът да расте и да се развива без ясен план и условия за това. А градът расте, защото бизнесът се множи. И това е добра новина, само от една страна. Заради профила на пловдивската икономика десетки хиляди души нощуват в Пловдив, но работното си време прекарват в индустриалните зони, в повечето случаи извън града. Заради задръстванията и тежкия трафик на отиване и връщане от работа те наистина стигат до формат “спя, пътувам и работя“. За друго време не остава. Ежедневно влизащите и излизащите коли в Пловдив са около 160 000. И въпреки че областта има предимство да е равнинна, да има 13 входно-изходни артерии и да има налична гъста жп мрежа, има огромен транспортен проблем, който заплашва да влоши качеството на живот чувствително. Това стана ясно на среща на бизнеса в Пловдив, пише "Марица".

WINBET – персонални бонуси всеки ден! (18+)

препоръчано

Транспортът - кой както може

Градската железница е едва на ниво добри намерения, въпреки че проектът е включен в Националния план за възстановяване и устойчивост. НПВУ обаче предвижда само закупуването на няколко влакови композиции. „Ако се завърши до 3-4 години, тя би могла да реши транспортния проблем на Пловдив“, оптимистичен е зам.-кметът Стоянов. Местната власт обаче трябва да реорганизира градския транспорт и да определи на какви места той да спира, за да има връзка със S-bahn. И не само община Пловдив, а и дузина други по-малки общини, които биха могли да се възползват от жп транспорта. Така отговорността за изпълнението на проекта ще се тупка и размива от държавната към местната власт и обратно, тъй като жп инфраструктурата е държавна. Още като министър на транспорта Николай Събев дойде в "Тракия индустриална зона" и съобщи, че общините скоростно трябва да започнат да мислят, планират и проектират „транспортни възли“, където лесно и бързо пътниците да се прекачват от един обществен превоз на друг. Тоест от градската железница на градски автобус до крайната си точка на пътуване. Работа по този въпрос обаче не е известно да има.

Идеята на градската железница е да „обере“ пътниците, които са на 30 минути път от Пловдив. Асеновград също попада там и  жп връзката между двата града е много натоварена, потвърди зам.-кметът на Асеновград Теньо Манолов. Проблем е обаче, че е единствената спирка на трена е на Централна гара, оттам трябва да се разчита на друг градски транспорт. И пред такава алтернатива хората избират да ползват личния си автомобил. Сега влаковете са на 1 час, но ако тръгват през 20 минути, това вече ще е като градски транспорт, смята той. По думите му, според проучвания, преди да се оправи шосейният път, той се е ползвал от 70 000 автомобила, а сега са повече, тъй като много хора са се изнесли да живеят в Асеновград, а да работят в областния град.

Бизнесът е първият, който ще стимулира хората да ползват градската железница, увери Красен Кръстев, управител на „Мекалит България“. Заводът се намира точно по оста Пловдив-Асеновград, но там няма спирка нито на влак, нито на автобус. И работодателят е принуден да организира фирмен транспорт, който да води и връща служителите до близките населени места. „Това обаче удря по нашата конкурентоспособност, защото този разход се калкулира в себестойността на готовия продукт“, посочва той. Вместо средствата да бъдат насочени към перо трудови възнаграждения или иновации, те отиват за пътни. „От друга страна, заради транспортните неволи, самите компании се лишават от квалифицирани кадри, които не са готови да прекарат часове наред в опит да отидат до работното си място и да се върнат от там“, допълва Кръстев. Служителите също нямат реален избор къде да работят, понякога избират една компания пред друга само по отдалечеността от дома им, дава още един пример мениджърът, с което доказва, че проблемите на трафика съвсем не се изчерпват с висене в задръствания и мръсен въздух.

Големият наплив

Между 4000 и 6000 души излизат всяка сутрин по едно и също време по Голямоконарско шосе, за да отидат на работа в индустриална зона "Марица", където са ситуирани над 100 предприятия.  Няма как линия на градски транспорт - друга идея за решаване на транспортния проблем, да поеме такъв наплив за кратко време, категоричен е зам.-кметът на Пловдив, подкрепен от колегата си от Асеновград.

Малко облекчение би било, ако заводите в индустриалните зони се договорят помежду си за поетапен старт на работния ден - някои по-рано, други по-късно. „Може да стане, но само като част от някаква обща стратегия“, оцени предложението Красен Кръстев.

Тесен ли е Пловдив

Много сериозно обмисляме да изнесем фестивал made in Plovdiv извън границите на Пловдив и въобще извън границите на България, съобщи Никола Сивков, организатор на „Капана Фест“. Фестивал от европейски мащаб тук не може да се състои, говорим за над 50 000 посетители, че и двойно повече. Просто никъде у нас няма такава зона, категоричен е той. За Пловдив пък съвсем. Стадионите на футболните клубове Ботев /когато стане/ и Локомотив не могат да се използват, защото са в урбанизирана територия, нямат прилежащи територии и са буквално затиснати от жилищни блокове. Третият пък - на Гребната база, се руши. И така стигаме до парадокса, че възприемаме „Хилс оф Рок“ като много голям фестивал, а за европейските разбирания той е по-малък от среден. И на всичкото отгоре - публиката е затънала в прахоляк след края му. Никола Сивков разказа още, че обмисля организацията на фестивал в Испания и вече прави проучвания там.  

Извън развлекателния бизнес, и индустрията вече дава сигнали, че не вижда скорошно решение на проблемите и се ориентира към други локации. Петрана Зайкова, управител на „Тех индъстри България“ - компания, доставчик на машини, технологии и индустриална химия за промишлеността, обяви, че вторият филиал на компанията ще бъде в Северна България. „Засега сме се спрели на Шумен и виждаме, че там потенциал има“. Локацията ги устройва и по чисто вътрешнокорпоративни причини - голяма част от партньорите им са в Северна България и така ще си спестят ежедневното минаване на Балкана.
 

Следвайте ПИК в Телеграм и Туитър

Сподели:
Бомба x
ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Големи житейски промени за Раците, Близнаците - разсеяни в офиса ХОРОСКОПЪТ НА АЛЕНА ЗА ПЕТЪК: Големи житейски промени за Раците, Близнаците - разсеяни в офиса
ПИК TV x
Доц. Борислав Цеков съсипващо пред ПИК TV: Вотът на недоверие минава всякакви граници! Ето защо (ВИДЕО) Доц. Борислав Цеков съсипващо пред ПИК TV: Вотът на недоверие минава всякакви граници! Ето защо (ВИДЕО)
ново
Днес: 1
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК