BG EN

80 000 летящи ковчези дебнат жертви

ЧАС ПИК

80 000 летящи ковчези дебнат жертви

4551
на 27.08.2014
80 000 летящи ковчези дебнат жертви
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Черни ще останат изминалите дни за близките на 46-годишната Цветелина Радулчева. Младата жена почина при падане на асансьор в блок на „Цариградско шосе” , недалеч от хотел „Плиска” в София. Мария Ваклинова на 41 години, пътувала със същия асансьор, още е в кома. Лекарите от болница „Св. Анна” не дават гаранция за живота й. Кой е виновен за трагедията? Упреците за несвършена работа продължават да се прехвърлят от институция на институция, и никой не поема отговорност.

препоръчано

Нека припомним:

Само преди два месеца 51-годишна жена и едногодишното й внуче паднаха в асансьорна шахта в Бургас, но извадиха късмет. Детето е добре, изпадналата в кома жена се възстанови. Не помни нищо от случилото се. Два месеца след зловещия екшън още е на обезболяващи, не може да стои права  и на слънце. Кой е виновен за драмата? Не е ясно, все още се чака компплексна техническа експертиза.

Преди 4 години пък 12 души, 9 от които бременни жени, пропаднаха в асансьор в столичния „Майчин дом”. За щастие жертви нямаше, но повечето жени имаха счупени кости и други наранявания. Виновни за асансьорния полет отново не бяха отрити. В началото  анатемосаха бъдещите майки, че се качили с 2-3 повече от допустимия брой пасажери. Само се стигна до заключението, че асансьорът въпреки това е потеглил, защото няма монтирано устройство, което да го блокира в такива случаи.

И така ,кой уби Цветелина? Кой допусна жена и внучето й да полетят в асансьорна шахта? Още: превърнал се в ковчег асансьор да хвърчи с главоломна скорост надолу, пълен с бременни жени?

Вина имат всички, като безхаберието и липсата на контрол са водещи. А докато понятието „безопасност” в България е лишено от всякакво съдържание, нищо няма да се промени. Сега стана ясно, че „... шайба с по-малък диаметър и разплитане на въжето са конкретната причина за пропадането на асансьора в най-пресния случай с починалата Цветелина. Поне така твърди Стефан Цанков,  председател на Държавната агенция за  метрологичен и технически надзор. Той призна, че след недобре направен преди 7 години и определено  некачествен ремонт вместо 4, асансьорът имал само 2 въжета. За информация: по оригинална конструкция асансьорите имат от 6 до 8 въжета, всяко от които би могло самостоятелно да издържи кабината  и пътниците, и още 25% допълнителен товар. Ако се скъсат – има изключително просто устройство, което спира свободното падане – въпросните клинове  и спирачки, а най-накрая на дъното на шахтата има и амортисьори. Техническата експертиза показа, че този асансьор е имал само 2 въжета, закрепени на нестандартна ролка. Тя е предизвикала постоянното им триене, довело до скъсването им. А защо не са заработили автоматичните спирачки? Най-вероятно те са били блокирани.

Е? След купищата ясни и неясни брътвежи около трагедията на „Цариградско шосе” ще върне ли някой Цветелина? Няма да я върне. Много просто защо - ако наредбата за асансьорите предвиждаше адекватни глоби за фирмите, които извършват фиктивен надзор, дали техните служители щяха да си вършат работата през пръсти? Може би щяха да се замислят, ако трябваше да платят от 200 000 до 500 000 лв.глоба, вместо досегашните 200-500 лв. Дали ако раздаването на лицензи не беше безконтролно, фирмите ,поддържащи и надзираващи асансьорите в България, щяха да са 2000? Със сигурност нямаше да са толкова. Защото ако две хиляди читави компании са ангажирани със сигурността на малко над 100 000 асансьора, картината нямаше да е същата.

Още преди две години Българската асансьорна асоциация предупреди, че 80 000 / от общо 120 000/ асансьора в страната се нуждаят от спешен ремонт или подмяна. А има и асансьори от преди повече от 80 години...

По стара българска традиция сега ,след като каруцата се обърна, търсим пътища да се измъкнем от калта. Изведнъж се сетихме, че от миналата година е в действие специална наредба, посочваща нови изисквания за техническото състояние на асансьорите. Ето ги:

-        Всяка кабина да има телефон със СИМ карта за постоянна връзка с фирмата, която обслужва съоръжението при аварии. Такива телефони трябва да се сложат спешно в около 100 000 асансьора. От Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, обясниха, че тязи мярка се налага, тъй като в някои асансьори мобилните телефони не работят и при авария хората остават безпомощни. Поставянето на такъв телефон ще струва от 500 лв. нагоре.

-        Аварийно осветление трябва да се сложи в около 90 000 асансьора, то ще работи при прекъсване на тока. Ще се захранва с лампа с мощност поне 1 ват, която ще свети минимум 1 час. Изискването трябва да се изпълни до края на юни 2016 г., това ще струва около 30 лв.

-        Около 80 – 100 лв. ще струва монтирането на задължителното осветление в самите асансьорни шахти, което също трябва да бъде направено до юни 2016 г. В същия  срок трябва да се сложат и аварийни спирачки, които сега липсват. Асансьорните техници масово блокират автоматичните спирачки на асансьорите, за да не засядат често. И те да не ходят често на адреси и спасяват хора.

-        До догодина на около 2000 асансьора трябва да се монтират уреди за контрол на товара или врати, които да ограничат ползването на кабините от много хора. Това ще струва около 400 лв. на асасьор.

-        Поставянето на предпазен щит под кабината, който ще предотврати падането на пътниците в шахтата, е с най-дълъг срок на изпълнение. За жилищните сгради задължително тези щитове трябва да бъдат монтирани до края на 2023 г. цената им, както и на услугата за монтажа, не са ясни.

 Нека не забравяме, че парите за осъвременяването на лифтовите съоръжения в блоковете ще се поемат от тези, които ги ползват. За жилищнитите сгради това са обитателите им, които трябва да предвидят и тези разходи, когато се събират парите за поддръжката на съответния вход. По груби сметки за осъвременяването на някои асансьори ще отидат не по-малко от 1500 – 2000 лв., включително и телефонът в кабината.

По този повод задължително ще пламнат стари войни в етажната собственост. В по-малките сгради, в които живеят предимно пенсионери и социално слаби, едва ли лесно ще се съберат сумите. Още повече, че хората от партерите съвсем основателно не искат да плащат за асансьорите, защото не ги ползват.

Има и друг проблем – кой ще свърши огромната отговорна работа по прегледа и ремонта на асансьорите. До момента са проверени едва 1700 асансьора и 10 процента от тях са спрени от движение заради проблеми. Няма достатъчно служители, които да се включат в тази спасителна за хората акция. Най-трувожна е ситуацията в София, Пловдив, Варна и Бургас. Там асансьорните техници  не достигат и се налага да бъдат командировани техни колеги от други райони на страната. Защото сега един служител трябва да извършва около 100 проверки месично. Така че бързи и ефективни мерки срещу летящите ковчези в блоковете, едва ли скоро може да очакваме.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за Деня на студентите: Стрелецът да внимава с щедростта, неочаквани пари за Водолея САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за Деня на студентите: Стрелецът да внимава с щедростта, неочаквани пари за Водолея
ПИК TV x
Доц. Борислав Цеков пред ПИК TV: ППДБ искат власт без избори, политиката се тиктокизира, а еврото е необратимо (ВИДЕО) Доц. Борислав Цеков пред ПИК TV: ППДБ искат власт без избори, политиката се тиктокизира, а еврото е необратимо (ВИДЕО)
ново
Днес: 77
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК