ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Fibank раздаде награди на отличилите се ученици и преподаватели от Софийската математическа гимназия “Паисий Хилендарски”.
“Трудът, който се влага от учителите е много голям, за да се направи един ученик успешен. В неговата подготовка участват не един, а няколко учителя”, заяви директорът на гимназията Антони Стоянов.
Подготовката за олимпиадите е обикновено през лятото и учителите отделят от свободното си време, за да направят успешно участието на децата, подчерта той.
Учениците получиха финансова награда в размер на 700 лв., а техните преподаватели по 1100 лв. Директорът Стоянов каза още, че учителите са тези, които търсят финансиране за участието на талантливите ни математици в международни състезания. “Страната няма възможност да финансира тези участия”, посочи той. “За международните състезания не получаваме никакви финанси.
Единствено, получаваме средства по един европроект на Министерство на образованието - “Грижа за всеки ученик” - за подпомагане на децата при обучението им.
Учителите са тези, които намират финансиране и за последното участие в Казахстан, откъдето учениците се върнаха също със златни медали по физика, математика и информатика. Парите са осигурени от банка, която дарява около 10 хил. лв., отделно от това и самите учители чрез настоятелствата в гимназията дават средства за участието.
“Обикновено медии, институции, са много благосклонно настроени към учениците и ги снимат, а учителите остават забравени. Те стоят някъде там в училище и получават най-много някоя грамота”, обясни Стоянов. Затова като директор той настоява и учителите да бъдат възнаграждавани материално.
“Имаме късмета, Господ да ни е дарил с такива деца и техните родители, които са ги отгледали и възпитали. От нататък има много работа, която не може да се измери в дни и часове. Постоянно се работи”, обясни учителят по физика в СМГ Илиан Янев. Според него най-важна за самите деца е това, че считат предмета, по който се подготвят за състезание, за хоби. Преподавателят посочи, че има деца, които са надарени с нестандартно мислене и с лекота решават много сложни проблеми и други, които също са много умни, но с много труд и постоянство компенсират липсата на нестандартното мислене. Интересното е, че тези деца се комбинират много успешно и работят в екип.
“Подготовките протичат различно за различните състезания”, разказа математикът Александър Чергарски, който се завърна от Казахстан със златен медал. За това състезание той се е готвел само два дни за това си участие. Помогнали са му обаче всички подготовки до момента. Младото момче се интересува от математика, информатика и физика, затова и е решил да учи нещо, в сферата на компютърните науки, където има голямо приложение математиката - например, роботика.
Относно фундаменталния за математиците въпрос “Математиката ли прави математика или математикът прави математиката”, Александър смята, че това зависи от въпроса ”дали аксиомите, които математиците са дефинирали, са нещо известно и са част от природата, или са дефинирани от математиците.
Александър е категоричен, че математиката е най-универсалният език, защото я има във всичко, което ни заобикаля.