АФЕРАТА "БОРИС МИЛЧЕВ" СЕ РАЗГАРЯ! Сивият кардинал на София блокира метрото
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Развитието на метрото към Околовръстното шосе и Симеоновския лифт преди три години бе блокирано за трети път от Борис Милчев - общинският съветник, когото сега от ДБ искат на всяка цена да наложат като кмет на район "Красно село".
Цялата кариера на Милчев в системата на държавната и общинската администрация е белязана от скандали, конфликт на интереси и рекет.
Да се върнем три години назад, за да видим какъв човек отново ни предлагат от ДБ на пост, от който ще зависят съдбините на част от столичани.
В края на юни 2020 година, когато бъдещето разширение на метрото към Околовръстното шосе и Симеоновския лифт влиза в комисията по архитектура и градоустройство в Столичния общински съвет, удря отново на камък.
Причината е консултантски договор на човека от “Демократична България” Борис Милчев, който хем получавал консултантски хонорар от МОЛ-а, покрай който ще минава подземната железница, хем критикувал проекта. Към този момент Милчев е експерт към комисията по архитектура.
В разгара на тричасовите дебати председателят на комисията Силвия Христова изчита няколко писма от инвеститори, които подкрепят строежа на отсечката на метрото. Скандалът гръмва, когато тя оповестява още една писмо, изпратено от Сотириос Янакудакис от “София Саут Ринг Мол”, който обвинява неуспелия към този момент кандидат за общински съветник от коалицията ДБ Борис Милчев в конфликт на интереси,
Гъркът пише, че експертът на комисията Борис Милчев от “Демократична България” е имал подписан договор за консултантски услуги с фирмата на Янакудакис от 29 юни 2017 г.
“Наскоро разбрахме, че лично г-н Милчев е изразил становище, напълно против обхвата на договора за консултантски услуги и в противоречие с интересите на неговите клиенти (“Данаос Девелопмент” ЕАД, “София Саут Ринг Мол” ЕАД и Хаусмаркет България” ЕАД)”, пише в писмото.
При подписването на договора Милчев, който е и бивш зам.-министър на строителството, е бил ангажиран с общинските служби. Което е крещящо нарушение за законодателството и повод да бъде разследван за конфликт на интереси. Но това и към този момент не се случва.
"За мен лично е странно един експерт да дава становища по даден проект и съответно да работи срещу заплащане по договор с друго дружество или лице", казва тогава пред БНР Силвия Христова от ГЕРБ, председател на Комисията по архитектура в Столичния общински съвет.
“Как е възможно ваш експерт, член на вашата листа за общински съветници, да има консултантски договор с конкретни фирми, да реализира проекти на Столичната община и след това да участва в заседанията ни и да се обявява против”, възмущава се Христова, обръщойки се към съветниците от ДБ.
В залата започва да се шушука, че "много често от страна на “Демократична България” чуваме морални ценности, които трябва да се съблюдават.”
От “Демократична България” обаче не видяха към този момент конфликт на интереси, защото техният експерт Милчев не е подкрепил доклада. “Ако има конфликт на интереси, той е през 2017 г.”, обясни Тома Белев от “Демократична България”. Според него документите трябва да се изпратят до разследващите органи, но проблемът бил институционален.
Тогава от ГЕРБ-СДС излизат с декларация, в която се казва:
"Xopaтa нa гpaдa ни нe мoгaт дa cтaвaт зaлoжници нa пpoмeнящoтo ce мнeниe нa пoлитичecĸи aĸтивиcти c нeяcни oбвъpзaнocти. Яcнo cтaнa, чe eднo oт лицaтa, фopмиpaлo пoзициятa нa ĸoлeгитe oт ДБ зa paзшиpeниeтo нa мeтpoтo oт Бизнecпapĸa пo Oĸoлoвpъcтния път, Бopиc Mилчeв - днec пpaвeн ĸoнcyлтaнт и пapтиeн aĸтивиcт oт ДБ, в ĸaчecтвoтo мy нa “дългoгoдишeн нaчaлниĸ нa oтдeл “Πpaвeн” ĸъм Диpeĸция Apxитeĸтypa и гpaдoycтpoйcтвo нa Cтoличнa oбщинa имa cĸлючeн дoгoвop зa ĸoнcyлтaнтcĸи ycлyги пo тoзи пpoeĸт c ĸoмпaнии, зaинтepecoвaни oт нeгoвoтo peaлизиpaнe.
Hиe щe пpeдaдeм тaзи инфopмaция нa ĸoмпeтeнтнитe opгaни, зa дa бъдe ycтaнoвeнo cъщecтвyвa ли ĸoнфлиĸт нa интepecи. Heĸa дa cтaнe яcнo ĸaĸви ca били мoтивитe нa тoзи чoвeĸ нeeднoĸpaтнo дa пoдпиcвa дoĸyмeнти, cвъpзaни c пpoeĸтa ĸaтo cлyжитeл нa Haпpaвлeниe Apxитeĸтypa и гpaдoycтpoйcтвo, cлeд тoвa дa пpибepe ĸoмиcиoннa пo ĸoнcyлтaнтcĸия дoгoвop, a ceгa дa пoдĸpeпя пoлитичecĸи aтaĸи cpeщy paзвитиeтo нa мeтpoтo."
Самият Милчев обяснява пред БНР, че е напуснал работното си място в Столичната община през 2016 година, а година по-късно е сключил консултантски договор. Започвайки да работи за инвеститора Борис Милчев ползва цялата информация, която има като служител на общината и я предоставя на новия се работодател в ущърб на интересите на столичани. Той се аргументира, че договорът му с “Данаос Девелопмент” е за правен анализ и е сключен, когато вече не е бил част от общината от 1 г. “Аз съм направил коректен правен анализ и съм си изпълнил договорните отношения. В момента становищата ми са професионални - за процесуални нарушения, и показвам как те да бъдат отстранени”, каза в разгара на скандала той. Според Борис Милчев предложението за удължаване на линията на метрото към Симеоновския лифт е неизгодно за Столичната община.
Както е известно предложението за продължаване на метрото към Симеоновския лифт е направено още през 2014 година. Планът предвижда изграждането на надземен паркинг и превръщането на района в транспортен хъб с преместването на него на Автогара „Юг“ от „Лозенец“. Според устройствения план там ще има интензивно строителство, което вече се реализира. Предвижда се след продължението на метрото с две спирки пътникопотокът да стигне 40 хиляди пътника. Парите за това разширение на софийското метро са заложени и в Плана за възстановяване и устойчивост на България.
Този лъч на метрото е жизнено важен за софиянци и ще осигури удобен достъп до националния парк "Витоша", което ще реши проблема с безразборното паркиране и унищожаване на природата в региона.
Но според Борис Милчев възможността на софиянаци да се свържат по екологичен начин с тази част на София, какъвто е метрото, не би трябвало да е приоритет. И както винаги в съмнителната му история и спорна кариера Борис Милчев се появява като име и становища само когато трябва да бъде спряно дадено развитие на столицата ни като европейски град. В случая удобството на гражданите е жертвано в името на някакви интереси, които нямат нищо общо с интересите на гражданите.
От поведението на Борис Милчев само по този щекотлив казус изникват доста въпроси:
- Защо Борис Милчев саботира развитието на транспортната мрежа, която ще улесни и достъпа до търговските обекти в района? Възможно ли е да става въпрос за изнудване и финансов рекет?
- Дали радетелите за прозрачност от ДБ са знаели за възможната обвързаност на своя експерт?
- Изпoлзвa ли той пoзициятa cи нa eĸcпepт oт пoлитичecĸaтa гpyпa нa ДБ, зa дa „пpeдoгoвopи“ oтнoшeниятa cи c инвecтитopите?
- Смятат ли в ДБ, че поведението му за блокиране на такъв голям и стратегически проект за града е допустимо?
- Когато от ДБ говорят за принципност, отчитат ли лобистките интереси, които Милчев защитава?