Почернен баща поиска 10 000 лева от община Русе заради нелепата смърт на дъщеря му при катастрофа на булевард “България”, пише вестник "Труд".
Пламен Митев съди общината по Закона за задълженията и договорите. На 20 май 2009 г. 16-годишната му дъщеря Петя Йорданова поела смъртоносния риск да пресече пътя, защото подлезът до близката автобусна спирка бил неизползваем. При това тя била прегазена от ТИР.
В жалба бащата настоява, че “общината е нанесла вреди с лошото стопанисване на подлеза и е нямало условия пешеходците да го използват”.
Процесът
“Настояваме общината да признае вината си, а обезщетението ще преведем по дарителски сметки на два от детските домове в града”, каза Пламен Митев.
Процесът тръгна в началото на седмицата, но бе отложен за февруари. Причината бе, че общината поиска Районният съд, който гледа делото, да назначи нова автотехническа експертиза, която да изясни причините за катастрофата. Общинските юристи настояха от Агенция “Пътна инфраструктура” да изготвят заключение дали злополучният подлез е включен във временната организация на движение по булеварда заради ремонта му.
“Доводите, които те изтъкнаха, предизвикват горчив смях. Те искаха по всякакъв начин да докажат, че през подлеза може да се минава, стига човек да носи подходяща екипировка и ботуши, както служителите на Гражданска защита”, възмутен е бащата. Той е категоричен, че при катастрофата дъщеря му не е имала друг изход, освен да притича между профучаващите превозни средства. По същото време булевардът е в ремонт, който още повече затруднява пешеходците.
Митев обяснява, че битката му с администрацията не е лична.
“Дъщеря ми няма да се върне. Водя процеса за обществото - за да няма други почернени родители като нас. Истината трябва да се каже, независимо че е болезнена за някои институции”, казва бащата.
Двамата със съпругата му Мая се връщат към кошмарния ден, когато научават страшната вест.
Дъщеря им, отличничка в Математическата гимназия “Баба Тонка”, бърза за училище, когато е пометена от ловешки ТИР. Загива на място. Гледката е толкова страшна, че шофьорът на спрелия тролейбус си глътва езика от ужас и се налага кондукторката да го спасява, за да не се задуши. След часове булевардът е блокиран с жива верига на протестиращи съученици на Петя, които настояват общината и държавата да гарантират живота им.
Споразумение за катастрофата
Три месеца след трагедията виновният шофьор Николай Петров (32 г.) се споразумява с прокуратурата за условна присъда от 10 месеца и половин година без книжка. Съдът одобрява сделката и присъдата влиза в сила.
“Откакто живея наблизо, подлезът не се използва. Пълен е с всякакви гадости и дори презервати, защото обслужва проститутките в района”, твърди Митев. Той е категоричен, че общината не е създала условия за безопасното движение на хората в района. Подземното съоръжение е почистено и осветено, а избуялата трева край преградните мантинели е окосена едва след трагичната смърт на дъщеря му и взрива от недоволство в квартала.
В съдебната зала се разбра, че до смъртта на Петя от общината са премитали злополучния подлез само веднъж на сезон. Сега метлите играят всяка седмица, но хората продължават да се възмущават от предлагания “секс на живо” от проститутки под балконите им.
След смъртта на дъщеря си Митев оглави инициативен комитет, който да гарантира сигурността и спокойствието на живеещите в квартала край бул. “България”. Той и сподвижниците му искат подлезите, близката пасарелка срещу училище “Алеко Константинов” и осветлението да се ремонтират, а държавата да обезопаси автобусните спирки.
Някога, но не сега
Довършителният ремонт на пътя, който е част от международното трасе София - Букурещ, се бави от 3 години и Холдинг “Пътища” все не приключва строителството.
“От юни 2009 г. поставяме тези въпроси и получаваме едни и същи отговори”, заяви Стефка Петрова от Инициативния комитет. Тя и съкварталците им са отчаяни от пренебрежението на общината към тях.
“Последните уточнения бяха работата да започне на 1 ноември т.г., но заради зимата ще се отложи за пролетта”, заяви областният управител Стефко Бурджиев. Благоустройството на района е включено в проекта за интегриран градски транспорт на Русе. 4 години след откриването му булевардът е незаконен и незавършен, защото общината отказва да го приеме без акт 15. Движението по него обаче е пренатоварено. Подлезите в района са от 30 години. Хидроизолацията им е разрушена, а за постоянно видеонаблюдение са нужни пари.
След поредния граждански протест проститутките временно са се оттеглили от постоянната си месторабота. “Ако можехме, щяхме да сложим кордон пред тези жени, но проблемът може да се реши трайно само по законодателен път”, категоричен е директорът на ОДМВР в града Светослав Първанов.
Полицейски мотопатрули постоянно глобяват регистрираните 25 секструженички. За 3 години една от тях е натрупала 42 000 лева глоби от актове, но няма никакво намерение да ги плаща.
За се противопостави на нашествието на проститутките, прокуратурата вечеще настоява да бъдат наказвани с пробация. Ще им се забранява да висят по трасето разголени. При нарушение те ще влизат в затвора.