ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Брегът край Шабла ще бъде укрепен с бетонните блокове, поставени върху уникалната крепост Кария по социалистическо време, съобщи директорът на Историческия музей в Добрич Костадин Костадинов. Археологическите разкопки започнаха през лятото, но преди да започнат самите разкопки, се наложи, с помощта на техника на „Пристанищна инфраструктура”, да се премахнат огромни бетонни блокове, поставени върху крепостта през 50-70-те години на миналия век. „Бетонните блокове ще се сложат в морето.
Те няма как да бъдат оставени на терена. Вместо да се разбиват и да се носят в депо за строителни отпадъци, е много по-разумно да се сложат в морето, където трябва да се изградят брегоукрепителни съоръжения тъй като там ерозията унищожава крепостта. Бетонните основи, които ние изкопахме, е абсолютно безпрецедентно досега - в историята на българската археология няма правени такива проучвания, при които да се махат такива бетонни плочи. Тези бетонни монолити ще бъдат вкарани в морето. От „Пристанищна инфраструктура” ще преценят дали ще бъдат сложени на шелфовата линия, където се разбиват вълните, дали вътре в морето или под крепостта, те ще преценят, тъй като те имат специалисти техниката. Някои от тях тежат по 10-15 тона”, обясни Костадинов.
Според него, крепостта Кария ще бъде възстановена. Още повече, че от нея са останали само два декара, като по средата преминава самата естакада. Ако разкопките продължат през 2017 г. и се открие още по-голяма част от крепостта наяве, реставрацията ще стане възможна.”Това ще позволи мястото да стане едно от най-посещаваните по Черноморието. Ще направя опити да получим разрешение и за подводни проучвания в района”, заяви Костадин Костадинов.
Крепостта Кария край Шабла е емблематично място, защото притежава уникални характеристики: това е най-източната точка на България, намира се до естакадата, която ще се превърне в най-дългото съоръжение във вода и, на трето място – в непосредствена близост до фара на Шабла, който пък е най-старият и най-висок фар у нас.