BG EN

Бившият шеф на КАТ Богдан Милчев пред ПИК: Служители на МВР ни дадоха писмото на директора на Националната полиция Терзийски за неработещите камери, ние предложихме "мегаструктурата" на кабинета

Политика

Бившият шеф на КАТ Богдан Милчев пред ПИК: Служители на МВР ни дадоха писмото на директора на Националната полиция Терзийски за неработещите камери, ние предложихме "мегаструктурата" на кабинета

61885
на 01.10.2018
Бившият шеф на КАТ Богдан Милчев пред ПИК: Служители на МВР ни дадоха писмото на директора на Националната полиция Терзийски за неработещите камери, ние предложихме мегаструктурата на кабинета
Автор:   Ива Николова

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Бившият шеф на КАТ и сегашен експерт към Института за пътна безопасност Богдан Милчев остро протестира срещу публикация на ПИК "Лъсна схема за 4,5 милиона от камери по пътищата - Томислав Дончев в лобистка схема за габровска фирма", в която се твърди, че изявленията за неработещите камери по пътищата, направени от него, са плод на желание за опорочаване на нова обществена поръчка за камери по пътищата на стойност 4,2 милиона лева.

препоръчано

ПИК предостави правото на отговор на Богдан Милчев под формата на интервю, но тъй като той отказа да го даде пред камера, предлагаме дословно свален разговора с него в офиса на Института за пътна безопасност в течение на 31 минути, чиито запис се пази в редакцията.

- Г-н Милчев, реагирахте остро на публикация в ПИК за...

- За откровени лъжи, които се съдържав тази публикация.

- Да ги изброим.

- Първата лъжа е, че Кирил Добрев ми е кум. Предоставям ви да видите свидетелството и кой ми е кум и всякакви снимки.

- Къде пише кой ви е кум?

- Тук, отдолу. Ето ги снимките от сватбата. С жена ми снощи даже ни стана мило да си търсим от толкова години и снимки от сватбата.

- Но това е свидетелство от църковния брак.

- Да, изнамерихме го, за да има и писмена следа. Другата откровена лъжа, която имам във вашата публикация, е, че съм бил съветник на Настамир Ананиев.

- Г-н Ананиев ми се обади, но има хиляди свидетели, че непрекъснато сте били в Народното събрание.

- Аз съм в Народното събрание от 2014 г., когато напуснах. Първият председател беше Свиленски тогава. След това беше Гроздан Караджов. А след това беше Настимир Ананиев. Експертиза абсолютно всички я търсят. Включително имах и срещи и със сегашния председател. Това че това, че експертизата на Богдан Милчев се търси в Народното събрание не е лошо. Но не съм давал съвети.

- Как така ви се търси експертизата, а не сте давал съвети?

- Аз съм казвал моето мнение, но не съм съветник на никого.

- Значи формално не сте бил назначен за съветник.

- Така. Другата откровена лъжа е, че съм бил уволнен от МВР.

- Доста голям скандал беше.

- Това е, защото аз напуснах и ясно и публично тогава го казах, че напускам, защото не мога да променя МВР отвътре.

- И тръгнахте да го променяте отвън?

- Да упражня институционален натиск, който може да се упражни върху МВР и върху всички отговорни за пътната безопасност.

- Тогава имаше доста голям скандал.

- Скандалът беше, че му бях написал акт на министъра на вътрешните работи тогава Йовчев и го глобих със 100 лева. Това беше скандала, защото той не си плати глобата, а беше пратен от началника на видеоконтрола. Т.е., той не отиде да си плати глобата и на платежното нареждане стоеше подписа на началника.

- Може да е дал парите на него.

- Не му ги е дал на него.

- Спомням си този епизод, защото имаше подозрения за не много чиста  работа.

- Подозренията са при министъра.

- Не при министъра. При вас.

- Дори в ПИК беше руликуван електронния фиш, на който стои подписа на началника. Той самият нямаше как да докаже, че той го е платил, а не е дал на жена си, не е дал на шофьора си, а дава на човек, когото не познава. Защо не е дал на мен, аз да го платя, а го дава на мой подчинен да отида да му го плати. Нещата тогава бяха повече от ясни, но това беше формално. Истината беше, че след идването на Йовчев ми бяха извършени 26 проверки и не беше установено нито едно нарушение. За 6 месеца - 26 проверки.

- След като го глобихте или преди това?

- В този период. От юни месец до декември. Аз освен него, съм глобил...

- Вие лично.

- Не лично. Казвам като началник на КАТ - съм глобил и собствената си жена за превишена скорост. Другата откровена лъжа, която има във вашата буликация е за 4,6 милиона за някаква далавера, която вие прозирате с Томислав Дончев и Института и лично аз. Искам да ви кажа, че Томислав Дончев за пръв път го видях в Министерски съвет...

- Когато ви представиха...

- Не. Мен не са ме представяли.

- Как да не са? И аз бях там.

- Не е имало представяне, а имаше срещи. След катастрофата (в Своге - бел. ред.) вечерта в събота срещу неделя премиерът се обади и поиска експертизата, която института през последните 8 месеца показва и демонстрира, тъй като в нашия институт към момента има над 500 души членове, като експертите са над 70 човека от цялата страна.

- Да уточним, защото много се отплесваме. Премиерът е поискал вашата експертиза.

- Да. В неделя сутринта се видяхме с премиера. В понеделник се видяхме с премиера и Томислав Дончев.

- Имаше и трима министри. И вие.

- Това беше в сряда. В понеделник за пръв път видях и се запознах с Томислав Дончев. Така че всичките приказки, че съм бил представен от Томислав Дончев в Министерски съвет са...

- Един момент да уточня. На това представяне, на което бях - подчертавам дебело - Томислав Дончев представи някаква мегаструктура, която ще бъде направена...

- Думата "мега" е само във вашата глава. Той представи нов модел за управление на пътната безопасност.

- И вашата експертиза е само във вашата глава. Ние нищо не разбрахме.

- Това, че не беше обяснено, както трябва на това представяне, аз не мога и не съм длъжен да нося отговорност. Тогава лично аз застанах пред вас и ви казах, че Институтът за пътна безопасност продължава да бъде коректив на действията на българското правителство относто пътната безопасност.

- Само да уточня - вие ли предложихте създаването на тази структура и тази идея на управлявощите.

- Институтът за пътна безопасност още януари месец 2018 г. всеки ден говори, настоява и предлага и организира мероприятия, свързани с модела на управление на пътната безопасност.

- Зададох ви конкретен въпрос.

- Конкретно ви казвам: Институтът за пътна безопасност прредлага на българското правителство и новия модел за управление. В него влиза и промяна на модела за управление и създаването на институция, която да носи общата отговорност, още от януари 2018 г.

- Т.е., вие сте го предложили?

- Ние, Институтът и той е и създаден не просто с цел да намали жертвите, а да промени модела за пътната безопасност.

- Добре, съгласна съм. Питам ви вие ли предложихте тази структура?

- Институтът за пътна безопасност предлага тази структура, да.

- Това означава ли, че вие в лично качество можете да я оглавите?

- Не, категорично. Аз го заявих многократно и тогава още при самото представяне, че продължаваме да бъдем коректив, както го заявявам сега и пред вас. Вашите инсинуации са само във вашата глава. Другото нещо, което...

- Това означава ли, че вие също може да сте коректив само във вашата глава. Няма никакви видими и невидими доказателства за това.

- Не е вярно. Видимите доказателства са, че ние от януари месец постоянно издаваме препоръки, становища и сме коректив на това, което сле случва. Включително и днес, когато ви предоставяме на ПИК, ние търсим и предоставяме от януари месец информацията на ПИК, свързана с нашата дейност, която се изразява в явен коректив на българското правителство. Отговорите, които ние имаме, и писмените следи на вашите колеги са, че ПИК не публикува антиправителствени материали. Ние имаме писмена следа на Viber от ваша колежка, когато сме изпращали...

- Коя е тази наша колежка? Такива интригантски заявления трябва да се се подкрепят с конкретика. Сега ми кажете името на моята колежка.

- Така. Аз ви казах, че ние разполагаме с Viber-комуникация...

- Коя е нашата колежка?

- Това нещо ще ви бъде предоставено като разпечатка.

- Какъв е проблемът да го кажете?

- Защото тази комуникация не е водена от мен, а от наш колега, който той се е свързал и е предоставил тези материали. Включително и текстът, че вие не публикувате неща, ще бъдат изнесени.

- По принцип няма да говорим. Ще говорим с конкретика. За това ви моля да ми изясните вашия принос за сигурността по пътищата, освен че пишете някакви препоръки. Какво е направено реално, за да намалеят произшествията?

- В какъв смисъл реално? Институтът за пътна безопасност е създаден на 5 януари му излиза регистрацията. Още на 24 февруари организирахме конференция в Софийски университет, на която присъства юридическия факултет с всичките професори, над 311 човека експерти от цялата страна. На тази конференция се ражда идеята за съдаването на кодекс за пътна безопасност. Институтът за пътна безопасност подготви след тази конференция пътна карта за пътната безопасност и предоставя тази карта на неправителствения сектор, както и на българското правителство, за да бъде обсъждана.

- Кажете нещо реално.

- Реално. В техническия университет в Пловдив заедно с областния управител на Пловдив Здравко Димитров представя новия модел за управление на пътната безопасност в Пловдив на 24 април. Тогава присъства...

- Всичко това е в теоретичната сфера. Какво конкретно е направено, улица ли е ремонтирана, какво?

- Институтът за пътна безопасност многократно показва, представя и дава становища относно проблеми, свързани с пътната инфраструктура...

- Кажете какво е направено, нищо не разбирам.

- Ние не можем да направим нищо. Ние можем само да предлагаме. Ние сме неправителствена организация. Защо вие изрекохте тези откровени лъжи? Вчера в телефонен разговор ми казахте, че сте била подведена.

- Да, бях подведена за вашия кум.

- А за всичко останало?

- За останалото засега не виждам опровержение. Четете от един лист.

- Вашата статия стои тук.

- Моята статия я няма тук.

- Не, обвиненията ви. Твърдението, че съм бил съветник на Настимир Ананиев категорично не отговаря на истината.

- Нали казахте, че са ви търсили експертизата и постоянно сте били там.

- Безспорно е, че аз не съм представен в Министерски съвет от Томислав Дончев.

- Кажете, как установихте, че тези камери не работят?

- Това е много интересно. В Института за пътна безопасност постъпи информация - ето я информацията, ето становище, подписано от г-н Терзийски - директорът на Националната полиция, в което август месец той уведомява директора на Дирекция за управление на стопанската дейност в МВР Емил Шушков, че камерите, които са доставени по тази обществена поръчка - 28 броя стационарни преносими камери, не функционират и са изброени проблемите, по които не функционират.

- Как постъпва в института?

- В Института за пътна безопасност от началото на годината постоянно постъпва информация от цялата страна за нередности както на институциите, така и на пътя. Включително и днес имаме три сигнала.

- Питам как е дошло това писмо на Терзийски при вас.

- По пощата.

- Кой ви го прати? Добър човек?

- Не е добър човек. Служител на МВР. И казва: вижте, камерите не ни работят. Институтът е загрижен още от август месец...

- Извинете, вие казвате, че някакъв служител на МВР изнася вътрешноведомствена кореспонденция?

- Точно така - служител от Ловеч, от Пазарджик, няколко души служители подават информация до института, защото са загрижени, че камерите не работят. Докладните записки на тези служители също са предоставени на пощата на института.

- Но това е вътрешноведомствена кореспонденция.

- Да. Но вижте, институтът не го опубличава (авторът има предвид " оповестява" - бел. ред.), не го огласява август месец. Това, което направихме, е да информираме българското правителство за този проблем. Когато излезе публикация на в. "Труд" със същата информация, ние още на следващия ден потвърдихме, че ние също имаме тази информация вече при нас.

- Вие ли я дадохте на "Труд"? Как е стигнала дотам?

- Питайте си "Труд" опубличава информацията и каза, че ероверил тази информация и е потвърдено, че това е вярно, ние чак на следващия ден също потвърждаваме, че имаме тази информация при нас. Нищо повече. След което обаче разбираме, че има някаква обществена поръчка, че има някакви фирми, че някакви милиони се раздават в МВР. Ние го разбираме, след като това го казваме по Би Ти Ви.

- И не знаете кои фирми участват?

- Ние нищо не знаем и го разбираме в деня, в който го казваме по Би Ти Ви. В нашата заинтересованост и нашата загриженост не ни интересуват обществените поръчки, интересува ни единствено и само това камерите да работят, за да бъдем по сигурни на пътя. Нас ни интересува да не гинем по пътищата на България.

- Това всички ги интересува. Никой не иска да гине по пътищата на България.

- Но за да има конкретни действия, всеки сам избира какви да бъдат. След този скандал това, което искам да бъде като новина е, че Институтът за пътна безопасност, след като разбра, че има такава обществена поръчка, че има отстранени и т.н. призовава и настоява МВР да прекати тази поръчка и да стартира нова процедура, за да бъде всичко ясно и точно. Защото единственото нещо, от което института за пърна безопасност се вълнува, е камерите да работят.

- А вие лично установихте ли, че тези камери не работят. Успяхте ли да докажете, че тези камери не работят?

- Аз лично не мога да докажа дали работят или не. Тези, които трябва да кажат дали е вярно или не, са именно МВР, които изнасят тази информация. Вие не можете да очаквате някой извън МВР.

- Нямате ли механизми да проверите? Защото, след като изтича такава информация, би трябвало да са изтекли и доказателства, че не работят.

- Затова искам да използвам възможността на вашата медия и да призова министъра на вътрешните работи да допусне извънсистемен контрол върху дейността на пътна полиция, защото информацията, която и днес ви предоставям на вас...

- За манипулирани от МВР данни за броя на жертвите по пътищата.

- Да. И от тази информация излиза, че за два дни МВР са успели да възкресят 28 загинали човека. И ако ставаше въпрос за техническа грешка, тогава нямаше да повтори тази грешки за два дни - между 26 и 28. 09, като грешката не е с натрупване, а тотална манипулация. Затова ключовото, което искаме, е министърът на вътрешните работи да допусне извънсистемен контрол.

Трето, за това, че сте била подведена, искам вие и главният редактор на ПИК...

- Аз съм зам.-главен, така че ви стигам.

- Да ми поднесе извинения във вашата медия.

- Поднасям ви ги и това е част от интервюто и то не в медията, а очи в очи. Накрая да попитам защо вашият институт реагира толкова остро на предложението да бившия главен секретар на МВР Младен Маринов за сегашен министър?

- Единствната остра реакция и тя ще продължи да бъде остра реакция е единствено и само по темата пътна безопасност. Реакцията, която направихме и беше публикувана, е точно когато министър Радев си подаде оставката и напусна поста заради несправяне с проблемите с пътната безопасност, първото интервю на новия министър бе да ни информира, че намалява жертвите от пътно-транспортни произшествия. Т.е., единият министър напуска поради факта, с който другия се хвали. Това беше нашата реакция. Както сега с днешната дата нашата реакция е свързана именно с намаляване на жертвите. Ще бъдем безкомпромисни и безпощадни единствено по темата пътна безопасност, защото пътната безопасност е каузата на живота на всички наши членове.

Искам да ви кажа и това да влезе в интервюто, че с тази статия с неверни неща, все повече започвате да приличате на българските политици и хората ще спрат да вярват на българските журналисти.

- Както не вярват на вас.

- Нямате доказателства. Но вашите доказателства, че хората ще спрат да ви вярват са налице.

- Както и вашите, че не бива да ви вярват, защото имате конференции, дрън-дрън и нищо конкретно.

- Ние нямаме правомощия. Ако бъде допуснат извънсистемния контрол законно, в МВР, в министерството на транспорта, в министерството на регионалното развитие, в министерството на образованието по линия на пътната безопасност ние ще... Попитахте ме какво конкретно сме направили и сега ще ви отговоря. Първо, институтът опубличи за българското правителство, че повече от 10 г. не са внасяни в Министерски съвет доклади за пътната безопасност. Такъв доклад беше внесен скоро.

Институтът за пътна безопасност информира българското правителство, че повече от 10 г. две наредби не са издадени за децата при пътно-транспортни произшествия, както и за младите водачи. Една от наредбите вече е факт и е качена за обществено обсъждане.

Институтът за пътна безопасност информира и заведе дело срещу Министерството на образованието, че министърът на образованието повече от 20 г. не спазва закона за движение по пътищата, като обучение до 12 клас.

- За 20 години сигурно са се сменили 20 миснистри. Защо съдите точно тоя?

- Няма значение, защото този също не спазва закона. С наше съдействие тази година бяха изготвени учебни планове от 1 до 12 клас. Мога до сутринта да ви казвам тези неща. Ето ви доказателствата за свършена работа.

- Накрая да ви попитам понеже вие обвинихте моя колежка...

- Това ще ви бъде изпратено.

- Ако не ни бъде изпратено, и аз ще ви обвиня в лъжа. И ако не го направите, нито една дума, казана дотук от вас, няма да бъде възприета като чиста монета. Само да уточни: вие колко години сте работили в системата на КАТ?

- На МВР - 18.

- Какво успяхте да направите за този период в лично качество като шеф на КАТ и защо това са най-подозираните в корупция служители на МВР?

- Точно така. Станах началник на КАТ след разговор между мен и Цветан Цветанов като министър, като тогава се видяхме за пръв път, като бях представен от тогавашния министър на МВР, в който разговор развих и му казах как в МВР в пътна полиция може да се види реална борба с корупцията, как е възможно жертвите да започнат да намаляват като за 2 г. могат да намялат с 50% в сравнение с периода преди това, как е възможно да изчезнат опашките и проблемите в КАТ.

След като станах началник на КАТ още през първата година жертвите паднаха с 40%. Направихме изцяло нова структура на пътната полиция, от 5 сектора ги намалихме на 3 сектора. Що се касае за борбата с корупцията, за 2 г. ние, аз и моят екип, успяхме да уволним дисциплинарно 17 човека, като 11 от тях имат повдигнати обвинения. Като забележете, създадохме тогава контролна група, на която сложихме ръководител от икономическа полиция - полицай, и започнахме сами себе си да контролираме. Тези хора, които сме ги уволнили, сме си ги хванали сами, разбира се, с подкрепата на вътрешна сигурност.

- Тогава защо си тръгнахте?

- Това трябва да попитате г-н Йовчев, защото той реши и смяташе, че аз не мога да бъда повече началник на КАТ, тъй като той смяташе, че не трябва да бъдат санкционирани толкова много шофьорите, а трябва да се действа превантивно, без да осъзнава, че най-добрата превенция е админситративното наказание и административната принуда.

- Т.е., той ви уволни.

- Не съм уволняван, бях преместен в друга служба. Но аз самият не бях съгласен нито с мотивите, нито с доводите на Йовчев. Самият факт, че тези 26 проверки, които бяха извършени за 6 месеца върху цялата дейност на пътна полиция, не доказаха дори едно нарушение...

- Е, там май само светци работят. Питайте шофьорите дали мислят така.

- В този период, в който ние, екипът на КАТ София наложихме страхотен корупционен натиск върху всички служители, които работят в КАТ. Другото, което направихме - за 6 месеца изчезнаха опашките в КАТ.

- И тази работа не се е харесвала на началниците ви?

- Тя се харесваше до момента, в който се смени политически ситуацита в МВР и започнаха т.н. политически чистки в МВР от страна на правителството на Орешарски.

- Орешарски беше 1 година на власт. Защо след това не се върнахте в МВР?

- Защото аз го напуснах със съзнанието, че трябва да изградим и  да се подготвим със знания и умения да можем да помогне на МВР да се промен. Отвъртре, аз излизам от МВР. Държавната администрация отвътре не може да се промени, отвътре се съпротивлява. И затова излезнахме, създадохме и този институт за пътна безопасност, в който хората повярваха.

Факт е, че 64 човека го учредяваме, а вече сме над 500 човека. Всеки един от нас може да бъда част от промяната. Промяна единствено и само на пътната безопасност. Ние не искаме да се занимаваме с политически спекулации по темата.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за последния понеделник на ноември: Ракът да не бърза със смяната на работното място, Лъвът да не е алчен САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за последния понеделник на ноември: Ракът да не бърза със смяната на работното място, Лъвът да не е алчен
ПИК TV x
Нидал Алгафари пред ПИК TV: Единственият възможен вариант е Атанасов председател на НС, а Борисов премиер. ППДБ е време да се примирят, че Пеевски е фактор в политиката (ВИДЕО) Нидал Алгафари пред ПИК TV: Единственият възможен вариант е Атанасов председател на НС, а Борисов премиер. ППДБ е време да се примирят, че Пеевски е фактор в политиката (ВИДЕО)
ново
Днес: 5
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК