Цар Борис ІІІ управлява успешно чак като отмени Търновската конституция
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Историкът Божидар Димитров е роден на 3 декември 1945 г. в Созопол в семейство на бежанци от Източна Тракия. Проучва архивите на Ватикана, където пръв попада на „История на България”, писана от Петър Богдан Бакшев през 1667 г. Бивш член на ВС на БСП до 2005 г., а 2009-2010 г. министър на българите в чужбина в кабинета „Борисов”. Директор на Националния исторически музей от 1994 г. досега с няколко прекъсвания. Той отговори на въпросите на седмичника "Ретро".
- Г-н Димитров, какъв вариант за измъкване от политическата криза предлагате като историк?
- Историците, когато коментират съвременна ситуация, подхождат в по-широк план. През 1991 г. избрахме конституция, според която България е парламентарна република. Този тип управление не само у нас, но и в много други демократични страни има неприятното свойство бързо да изчерпва ресурсите си. Политическото пространство се изпълва с множество партии, но нито една няма съкрушително мнозинство. Тогава, за да бъде съставено правителство, се правят всевъзможни коалиции и ако става дума за партии със сходен профил - добре.
Но тези сходства в програмите им рядко се случват, иначе нямаше да са отделни партии. И тогава се тръгва на безпринципни коалиции с различен профил, някои от които като днес взаимно отричат правото си на съществуване - „Атака” отрича ДПС, че е неконституционна етническа партия. ДПС пък отрича „Атака” като ценностна система и също смята, че няма право на съществуване в демократична система.
Ако политиците познаваха историята ни, щяха да знаят, че в краткото, 66 годишно съществуване на Търновската конституция, парламентарната монархия се е изчерпала. То е същото като парламентарна република с изключение на това, че монархът има малко повече правомощия, отколкото президента.
- Цар Борис какви правомощия е имал в повече от Плевнелиев?
- До 19 май 1934 г. почти нищо. Тогава за трети път след Стамболов и Стамболийски се изчерпва парламентарната монархия. Преди това партии и партийки правят два безпринципни блока и единият спечелва властта, но не може да управлява. Корупцията разцъфтява, защото трябва да дадат работа на активистите от многото партийки. И деветнадесетомайците правят военен преврат, който се посреща изключително добре от населението на България. Той е безкръвен преврат, установява се ред, ликвидират се многобройните общини, създадени само и само да се дават места в администрацията на членовете на една или друга партия.
След като успява да разцепи превратаджиите /„Звено” и др.), царят поема управлението до края на живота си - близо 10 години, при отменена Търновска конституция и при забранени партии. А изборите и то чак от 1938 г. са само мажоритарни, т. е. депутатите са избрани не от партии, а заради личните им качества. Очевидно сега сме стигнали до там.
- До предстоящ военен преврат като на 19 май 1934 г. и като на 9 юни 1923 г., така ли?
- Сега в политическо отношение сме, образно казано, на 18 май 1934 г. или 8 юни 1923 г., но сега не може по този начин - чрез военен преврат, да се установи временна или постоянна диктатура и да бъде решен въпроса. Очевидно сега трябва да се търси решение в рамките на демократичната система. Тя предлага две възможности - едната е по-дълга и по-сложна и е президентска република, както направи Франция, когато през 60-те години беше в същата ситуация като нас сега. Американците и руснаците от самото начало са по този модел, те са президентски републики. Това изисква време - свикване на Велико народно събрание, избор на нова конституция и т. н.
- Но трябва и убеденост в обществото, че точно този модел е перспективният.
- То, обществото, е убедено, според мен, тъй като по принцип президентската република си е една скрита авторитарна система. Там, който спечели изборите дори с един глас, той прави правителство. Изчезват малките партии или остават една-две за балансьори, но изчезват и безпринципните коалиции и безприципните назначения.
- Имате предвид Делян Пеевски?
- Ами да. „Ние не сме съгласни с Делян Пеевски, ама трябва да го назначим, защото единият от партньорите иска” - това обясни горе-долу Станишев. Не вярвам умен човек като него да е желаел толкова назначаването на човек с лош обществен имидж. И каза „Иначе пада правителството”. Кой може да го свали - само ДПС. Очевидно това е бил кандидатът на Ахмед Доган.
- И какъв е вашият втори изход от кризата?
- Това е моделът на голямата коалиция като в Германия, като в Италия и в Гърция в момента. И те са в криза, докарани от управлението на двете големи партии, но въпреки всичко в името на Италия и на развитието се споразумяха да направят правителство, разбирайки се по 5-6 основни приоритета.
В България това може да стане след едни нови бързи избори, за да се види кой каква сила има и да се разпределят министерските постове между двете партии на върха - очевидно БСП и ГЕРБ.
- Такава коалиция няма ли да е самоубийствена за тях?
- Не, защото ще го правят в името на България. Ако сега станат избори, аз съм убеден, че ГЕРБ ще ги спечели, примерът с Варна е показателен.
- Но с малко и пак ще е същото патово положение.
- Така е, и 119 депутати да има ГЕРБ, дори 125 да има - ясно е, че не може да се управлява сам срещу всички. Отново на улицата ще бъдат изкарани хора, повод винаги ще се намери, както през февруари. Сега, в името на България и излизането от кризата, трябва да се направят избори, дори и само за да се разберат двете големи партии коя колко министерски поста ще получи. Но и правителство, избрано с гласовете на близо 3 млн. души, то ще има много по-голям морален кредит да не подава оставка, а да си върши работа.
- А не може ли тази коалиция да се сглоби без нови избори, а сега?
- Не може, защото поне в момента това Народно събрание - днес гласува Делян Пеевски, утре го отхвърля, казано честно е загубило моралния си авторитет. На тези хора народът не вярва и то справедливо, защото Пеевски не беше грешка, а доказателството пред обществото, че в страната важни назначения и то в областта на националната сигурност се ръководят от задкулисие, което не е в парламента.
Необходимо е да се избере ново Народно събрание, на което хората да имат доверие, да се види новото разположение на силите. И да се разберат по 5-6 водещи приоритети в това правителство на голямата коалиция. И така да се подготви почвата за президентска форма на управление.
- Турция сега също отива в тази посока - президентска република.
- Да, защото така се спестява много корупция, много безпринципност и се знае кой отговаря. Ако не ти харесва Саркози след 4 години го махаш и слагаш Оланд.
- На БСП защо им е да се съгласяват на такъв вариант? Те и сега са в управлението.
- Не съм сигурен, че няма да се съгласят, защото не могат да не чувстват, че губят влияние. И отново всичко е на техен гръб, тъй като ДПС никога не губи и един избирател - турците си гласуват за тях.