Николай Марков завършва военното училище във Велико Търново, а след това и право във Великотърновския университет. Започва работа в Националната служба за охрана през 1993 г. Уволнен е от нея през 2007 г. с предявени обвинения за… неизпълнение на задача да направи 50 лицеви опори и за обида на началник. По време на делата срещу него той разкрива, че държавните охранители шпионират по нареждане на ръководството наши и чужди политици, но това не е разследвано.
Агенция ПИК потърси подполковник Марков, за коментира защо НСО продължава да охранява Бойко Борисов и Цветан Цветанов, както и по времето, когато двамата бяха в управлението на държавата.
- Г-н Марков, защо Цветан Цветанов продължава да се движи с толкова много охранители, след като вече не е министър на вътрешните работи?
- Ще ви отговоря с един риторичен въпрос - защо Бойко Борисов продължава да шофира лично автомобили и джипове на Националната служба за охрана, след като не е премиер? Такова поведение сигурно си позволяват само шейховете в арабските държави. Цяла България вижда как Борисов се движи с държавни автомобили, но Росен Плевнелиев не реагира.
- Крие ли рискове фактът, че Борисов лично шофира автомобилите на НСО?
- Разбира се. Ако не дай си Боже Борисов направи катастрофа, при която загинат хора, дали Росен Плевнелиев ще понесе отговорност? Съмнявам се. Бойко Борисов много добре знае защо е поставил за шефове на НСО бившите си телохранители, които са физкултурници. По този начин той ще продължи да обикаля страната с кортежите по време на предизборната кампания и за всичко това ще бъде платено с държавни средства. Охранявал съм политици на поне 10 предизборни кампании и знам, че когато те се появяват в провинцията със служебни автомобили със сини буркани, уважението и респектът към тях нараства. Същото се отнася и за Борисов. Когато пристига с държавните лимузини и с гардовете, това създава усещането, че той продължава да е на власт и да ръководи държавата. Освен сигурност, държавната охрана създава и авторитет.
- Да, но от службите за сигурност сигурно ще кажат, че продължават да пазят Борисов и Цветанов, защото срещу тях има заплахи от страна на организираната престъпност. В такъв случай мерките за сигурност по отношение на бившите държавни ръководители не са ли оправдани?
- Неотдавна бе споменато, че между Боянския сарай и резиденцията, в която живее Борисов е бил намерен автомат. Въпросният автомат едва ли сам се е озовал на точно това място. Ако някой приближен до властта стане началник на НСО, сигурно би могъл да открие не само един, ами и 50 автомата, та дори и оръдие.
Другото, което се казва е, че Доган е искал да убие Бойко Борисов. В същото време, ако един сигнал за заплаха е реален, то по него започва да се работи. Стартира и следствие. А по отношение на този случай, който на всичкото отгоре е бил преди 7 години, не е било направено нищо.
- Как си го обяснявате?
- Това са изкуствени неща, които имат за цел да послужат пред Съвета по национална сигурност. Той след това трябва да каже, че въпросните хора са застрашени и НСО да им даде всичко необходимо. Дори президентът на САЩ Барак Обама няма толкова многочислена охрана, каквато е тази на Бойко Борисов. Та в момента той е пазен от повече охранители, отколкото по времето, докато беше действащ министър-председател!
- Борисов и Цветанов все пак нанесоха и удари срещу престъпността. По тяхно време рязко намаляха поръчковите убийства и беше разбита бандата за отвличания "Наглите". Редно ли е сега те да бъдат оставени без охрана, след като в момента Сергей Станишев и Румен Петков са пазени от НСО?
- Не твърдя, че Борисов и Цветанов трябва да не бъдат пазени в момента от НСО. Тяхната охрана обаче трябва да е по-скромна откъм численост в сравнение с времето, в което заемаха държавни постове. В противен случай се създава усещането, че Борисов продължава да е на власт. Крайно време е президентът да реагира. Ако не го направи, ще означава, че живеем в арабска държава.
- На каква стойност възлиза охраната на Бойко Борисов и Цветан Цветанов за един месец?
- Двамата се движат с изключително луксозни автомобили и джипове. Разходите за гориво за тях са огромни. Освен това се плащат заплати на охранителите им, възнаграждения за извънреден труд и командировъчни. При всички случаи може да се каже, че тези разходи са за милиони левове.