Бранимир Ботев с разтърсващи разкрития пред ПИК за скандала с американските танкери - вижте защо ще ни струват солено
Ето каква сума достигна Jackpot Cards, най-високият джакпот на efbet.com (18+)
Председателят на Европейската лига за икономическо развитие за Балканите и бивш зам.-министър на туризма Бранимир Ботев прогнозира, че България ще има огромни проблеми с двата американски танкера с втечнен газ, за които Кирил Петков се похвали, че е договори в САЩ.
Както ПИК писа по-рано днес, въпросните танкери всъщност са били поръчани от Китай, но заради променени условия по договора страната се отказва от тях в последния момент.
Ето какво още разкри пред медията ни Бранимир Ботев за поредния скандал, забъркан от Петков.
************************
Интервю на Ива Николова
- Г-н Ботев, вие сте бил заместник министър на икономиката и енергетиката. Целият свят е сериозно загрижен за енергийната криза. Ние скъсахме отношения с Русия и "Газпром". Сега идват два танкера от Америка с втечнен газ, за които никой не може да ни каже кой е подписал договора и кога, никой не може да каже къде ще пристигнат, как ще стигнат до България, колко ще плащаме, подарък ли са ни, какво...
- Искрено се изненадвам, че тук се знае толкова малко по този въпрос. От друга страна, сигурно е грешка на пиарите около премиера, на които, забелязвам, това не е единствената грешка. Публичният пиар на правителството и в частност на Петков страда от много дефекти. Това рефлектира върху цялостния авторитет на премиера.
Да, действително договорени са два танкера...
- Но кой ги е договорил?
- Очевидно това се е случило по време на посещение на Кирил Петков във Вашингтон...
- Но там нямаше никой от "Булгаргаз"?!?
- Според информацията на аналитичните центрове, следящи състоянието на енергетиката по света, това са два отказани от Китай танкера, заради промяна в условията в последния момент, при което китайската страна е казала, че прекратява договора. Танкерите вече са били в открито море, китайците са искали да си получат обратно парите. Било е много по-икономически ефективно танкерите да бъдет препродадени, отколкото да бъдат върнати и разтоварени. Това само по себе си е една добра възможност бързо да се реагира на търговска ситуация.
- Само да уточним: възможно ли е тези танкери да са 4 пъти по-евтини от газа от "Газпром", както твърди Лена Бориславова?
- Не е възможно и лично аз се съмнявам, че тя има изобщо информация. Ако г-жа Бориславова малко беше поназнайвала за процеса, който следва от тука нататък, не би го казала. Защото сега следват много проблеми. Тези танкери, дори и да дойдат, няма къде да бъдат разтоварени.
- Как така?
- Точно така. Ние нямаме терминал, който да разтовари втечнен газ. Две са опциите - едната е да бъдат разтоварени в Гърция, другата в Турция. Терминалът в Гърция обаче е с пълни капацитети, тоест не можем да го разтоварим там. Тоест тези танкери трябва да бъдат пренасочени към Турция. Тя има плаващ терминал, като самолетоносач, само че - да ви обясня...
В Турция има законодателство, по силата на което страната не транзитира газ. Тя ще каже: "Добре дошли, комшии. Продайте ни сега тази газ на нас. Един път ще я купим при условия, при които ние ще определим, и след това вие ще я купите при условия, които също ние ще ви определим". Това ще оскъпи. Никой не знае колко. Г-ца Бориславова трябваше да не коментира. Има и много сложни технологични процеси, свързани с време, пари и възможности да получим въпросните два танкера.
Дано правителството има своето решение за нещата. Ако има, хубаво е да го кажат. Това ще покаже една достатъчно добре обмислена търговска операция. И да ни покажат, че са добри иконимисти, финансисти и брокери, които реагират на създалата се търговска ситуация. Това е ситуационна операция, която няма да може нито да се повтори, нито да се потрети.