Бум на оплаквания от мобилните оператори заради големи неустойки! Комисията за защита на потребителите ги даде на съд
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Комисията за защита на потребителите (КЗП) съветва клиентите на телекомите да четат внимателно договорите и клаузите за предсрочното им прекратяване.
Неустойките за предсрочно прекратяване не са изрично уредени със закон или подзаконов акт, а са само в Общите условия, които са неразделна част от договорите, посочва КЗП.
Комисията припомня това, защото напоследък зачестиха жалбите на граждани, които се оплакват, че доставчиците на телекомуникационни и други услуги им начисляват високи неустойки след прекратяване на договори по желание на абоната, преди да изтече техният срок.
След преглед на Общите условия на потребителските договори на всички мобилни оператори Комисията изготви препоръки към дружествата във връзка с конкретни неравноправни клаузи, където има необосновано високи неустойки при прекратяване на договор по инициатива на потребителя, които го задължават да изплати всички останали такси и задължения до края на срока. От комисията препоръчаха тази клауза да бъде премахната или да бъде променена така, че да намали размера на дължимата неустойка.
Към момента само едно от дружествата е направило съществена промяна в условията си за прекратяване на договорите. В резултат, размерът на неустойката не надвишава три месечни такси по техния стандартен размер, независимо от това за какъв срок е контрактът (12 или 24 месеца). В случаите, когато абонатите са купили мобилни устройства с отстъпка от цената, те трябва да възстановят и част от стойността на предоставените по договора преференции. Какъв ще бъде техният размер, зависи от договореното с мобилния оператор.
Срещу останалите дружества, които не са се съобразили с препоръката на КЗП, контролният орган води колективни искове, по които се чака произнасяне на съда.


