BG EN

Българските морски специалисти са сред най-търсените на пазара, коментира експерт от ТУ-Варна

Животът днес

Българските морски специалисти са сред най-търсените на пазара, коментира експерт от ТУ-Варна

7346
на 14.07.2015
Българските морски специалисти са сред най-търсените на пазара, коментира експерт от ТУ-Варна
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Българските морски специалисти са сред най-търсените на пазара, като по данни на Техническия университет във Варна всяка година от висшето училище средно излизат около 40 корабоводители, 40 корабни механици и десетина корабни електромеханици, коментира за БТА доц. Чавдар Орманов - ръководител катедра "Корабоводене, управление на транспорта и опазване чистотата на водните пътища" към Техническия университет /ТУ/ във Варна.

препоръчано

Нашата образователна система трябва да отговори адекватно на търсенето и да произведе кадри, които са добре заплатени, е мнението на доц. Орманов. По думите му Техническият университет се стреми да подготвя кадри, адекватни на изискванията на динамичния пазар на труда и полага всички усилия да се подобри подготовката на студентите по всички морски специалности. Според него висшето училище във Варна вече 20 години подготвя морски кадри, а завършилите приблизително 800 души се ползват с добро име и авторитет на специалисти в морските среди. Недостиг на офицерски кадри за флота приблизително от около 80 хиляди души изпитва световният пазар, съобщи за БТА и кап. Андрей Станев, хардуерен мениджър и обучаващ в Техническия университет във Варна.

Тренажорен комплекс ще помага за създаването на морски кадри В изпълнение на задачата за създаване на морски кадри на световно ниво е изграден и разширен "Навигационен тренажорен комплекс" за обучение на капитани със средства от европейската оперативна програма за "Развитие на конкурентно способността на българската икономика".

Тренажорният комплекс разполага вече с два нови корабни мостика, като оборудването е съобразено с новите технологии за управляване на корабите с динамично позициониране, поясни експертът. На практика имаме две нови работни места, пълноценни корабни мостика, към вече съществуващите два мостика. Така Варненският технически университет разполага с уникални за страната възможности за обучение и тренировка на корабоводители и на специалисти за работа на плаващи съоръжения и кораби с динамично позициониране, разказа доц. Чавдар Орманов. Тренажорът е важно условие в обучението и подготовката на морските кадри и е мястото, където редица събития и ситуации, могат да бъдат симулирани и отработени. Задачата на тренинга е именно желанието да се постигне безупречно управление, когато палубната команда на корабния мостик се сблъсква с трудни условия в морските канали, сложният корабен трафик или бурното море, посочи експертът.

От новата учебна година двата мостика ще се включат в процеса на обучение Комплексът разполага с различни модели на мостици със симулации, като продължителността на обучението на членовете на палубната команда може да продължи от 45 минути - до няколко часа в зависимост от симулация, която е зададена като задача. Двата нови мостика на Навигационния тренажор разширяват възможностите на комплекса. В новото съоръжение лесно може да се наблюдава как студентите усвояват работата на корабния мостик, коментира експертът. От новата учебна година двата мостика пълноценно ще се включат в процеса на обучение. Те са съобразени с последните изисквания на Международната морска организация за тренажорната подготовка на студентите. Към разширението има допълнителен тренажор - симулатор за течни товари. Това е допълнителна възможност за трениране на бъдещите офицери и екипажи за правилното товарене и разтоварване на кораби с наливни стоки, разказа доц. Чавдар Орманов. "Всичко това ни дава увереност, че морските ни навигатори имат възможност и максимални условия да тренират в динамична среда, която напълно отговаря на действителното състояние на акваторията, в която се намират.

Обучават се да бъдат лидери, да управляват кораба и да ръководят екипажа като правилно оценяват обстановката, тъй като предизвикателствата на море и извънредните ситуации налагат подготовката на капитана и на офицерите на мостика да бъде безупречна, така че те да са в състояние да действат адекватно", отбеляза морският експерт. Най-голямата придобивка е виртуалната обстановка на морска среда в обучението Според доц. Чавдар Орманов, ако трябва да се оценява в превъзходна степен, най-голямата придобивка е виртуална обстановка на морската среда, в която се провежда обучението. Експертът припомня, че според статистиката повече от 80 на сто от инцидентите по море се дължат на човешка грешка и това е причината подготовката на командния състав да е изключително важна и първостепенна за безопасността на корабоплаването. Новият тренажор имитира условия максимално близки до реалните, дава възможност на студентите да разглеждат обстановката от птичи поглед. В паметта на тренажорния компютър са разработени целият Варненски и Бургаски залив, техните пристанища и подходът към тях, както и пристанището в Балчик, разработени са също и пет участъка от река Дунав. Симулаторът може да помогне на студента да се научи как да се справя ефективно, когато навлиза в пристанище.

Създадени са и сценарии за действие при влошено време или морски аварии Инструкторите са създали компютърни сценарии, базирани на потребностите на обучението в зависимост от динамично променящата се метеорологична обстановка. С едно натискане на клавиш ас. кап. Андрей Станев, хардуерен мениджър и обучаващ, променя времето, което "връхлита" мостика от слънчево в жестока буря. Или пък приставането се извършва в условията на проливен дъжд с гръмотевици, а морето от спокойно през деня става бурно нощно време. Сред възпроизвежданите сценарии са избягване на препятствия, ситуация - човек зад борда, загуба на мощност, петролен разлив. Разширението на тренажора включва и симулации на съвременните системи за обслужване на работата на нефтени платформи и за оказване на помощ при аварийно-спасителни работи. Студентите имат възможност да научат как да действат при нефтен разлив и какво трябва да предприемат за неговото локализиране.

В режим на динамично позициониране корабът може да бъде воден с точност до 50 см. спрямо зададените координати. Важен елемент е и комуникацията, през която се осъществява общуване по направления кораб с кораб или кораб с бряг, както и подаване и получаване и отработване на сигнали за бедствие. Така университетът осъществява обучение и тренировка не само на единични кораби, но и отработва действията на студентите при сложна навигационна обстановка при плаване на няколко кораба в стеснени в навигационно отношение условия. Всичко това дава възможност за изграждане на добре подготвени кадри, които да могат да работят в различни условия, както в море, така и в река, уточни доц. Чавдар Орманов.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за първата неделя на декември: Девите да внимават с кого общуват, подводни камъни за Водолея САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за първата неделя на декември: Девите да внимават с кого общуват, подводни камъни за Водолея
ПИК TV x
Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО) Проф. Рачев С ШОК ПРОГНОЗА пред ПИК TV: Никулден идва с пролетни температури, а после... (ВИДЕО)
ново
Днес: 28
горещо
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК