ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Проектът за железопътна връзка на Турция с Европа през България се възобновява, готов е и докладът по ОВОС, който ще се обсъжда през септември в експертната комисия, съобщава БГНЕС.
Проектът за високо-скоростния влак бе заложен в инвестиционната програма на турското правителство за 2011 г., но докладът за оценката за въздействието върху околната среда се забави дори и след като бяха оповестени техническите детайли. Инвестицията възлиза на 2 млрд. и 750 млн. турски лири, очаква се строителството на линията да приключи за 3 години след като се получат всички необходими разрешителни и документи.
Планирано е изграждането на 6 виадукта, 23 мостови съоръжения, 2 тунела и 7 нови жп гари. Основното финансиране е от турската държава, за един от участъците се очакват средства от ЕС. Така според коментаторите ще се възроди и историческият Път на коприната, и ще бъде даден тласък в развитието на регионите. Към железопътната артерия Халкалъ – Капъ куле ще се свържат и експресните влакове Сивас – Карс, Анкара – Сивас и Истанбул – Анкара, проектите за които също са готови.
Пътят от Истанбул до Одрин ще трае 1 час и ще минава през Текирдаг и Къркларели /Лозенград/. В някои участъци маршрутите, заложени от времето на първите години на установяването на Републиката, ще бъдат променени, отбелязва информационната агенция „Доган“. Влакът ще тръгва от жп гара Халкалъ в Истанбул и след 229 километра ще бъде при гарата на Капъ куле – една от входните точки за Европа, където линията трябва да се интегрира с тази на високо-скоростната композиция.
От общо планираните 11 спирки 4 от старите ще продължат да действат – тези на гарите Халкалъ /Истанбул/, Черкезкьой, Одрин и Капъ куле. Влакът ще се движи с 200 километра в час и ще се захранва с електричество. Кметът на Одрин Реджеп Гюркан не скри задоволството си от рестарта на проекта и отбеляза, че той ще окаже полезен ефект за търговията, туризма и движението на хора и стоки.
„Така Одрин ще стане дестинация за европейците, 3 млн. туристи посещават Одрин годишно и пускането на бързия влак ще увеличи потока им, освен това ще бъде намален и автомобилният трафик, а тези хора пътуват по магистралата. Капъ куле е вторият по големина сухоземен граничен пункт в света, за една година през него преминават 2, 5 млн. души. Откъдето и да бъде погледнат този проект, той е от изключително значение“, коментира Гюркан.