В навечерието на евровота: Борисов - най-често споменаван в медиите, Бареков - с най-позитивен образ
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
ГЕРБ е най-споменаваната партия в медиите преди евроизборите, а Делян Пеевски е най-негативно отразяваният кандидат-евродепутат.
Николай Бареков пък се радва на най-много медиен позитивизъм. Това сочат междинните резултати от медийния мониторинг на Института за социална интеграция и Фондация за европейски прогресивни изследвания.
На пресконференция в БТА двете организации представиха досегашната си работа по проучване за периода 25 март - 26 май.
Изследването има няколко области и различни типове проучвания.
Общо 20 са наблюдаваните медии - всички водещи телевизии, вестници и онлайн новинарски платформи. За периода от 45 дни изследователите са открили 11 200 информационни единици, съдържащи един или повече от „героите на нашето време" - партии и коалиции, водачи на листи, лидери на партии.
Най-често в медиите попадат ГЕРБ, като водят убедително с 5218 споменавания в медиите. Втора позиция заема БСП с 4371. Следват ДПС - 2882, ББЦ - 1792, Атака - 1553, АБВ - 1131, РБ - 880. Най-рядко отразявани са НФСБ - 408, и ПП „Зелените" - 94. Повечето водещи партии обаче се споменават по-скоро в негативния емоционален спектър, а с частично положително отношение се ползват само ББЦ, АБВ и НФСБ.
Със сериозно предимство от общо над 2300 споменавания в медиите присъства лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов. С почти 1000 споменавания назад е основният му опонент Сергей Станишев. Около бройката на червеният лидер гравитират и Николай Бареков и Пламен Орешарски. Далеч назад с под 1000 споменавания остават водещи политически фигури като Лютви Местан, Георги Първанов и Волен Сидеров. На дъното по този показател остават пък основните лица на Реформаторския блок Меглена Кунева и Радан Кънев. И тук големите политически лидери стават обект на предимно негативни коментари, а с позитивизъм се ползват само Бареков и донякъде президентът Първанов.
От хората в евролистите ГЕРБ отново е шампион по медийно внимание и изборът на партията Томислав Дончев печели най-много споменавания, следван от Ивайло Калфин, Делян Пеевски и Илияна Йотова. Очаквано Пеевски е най-отрицателно отразяваният кандидат-евродепутат. Дончев и Калфин пък получават относително позитивно отразяване.
11 медии - единствено вестници и новинарски агенции, са били наблюдавани по друг показател - присъствие на посланията на отделните партии. БСП - 27% от посланията са свързани със социалната проблематика, 9% са за борбата с монополите, темата за Украйна и Русия пък заема 26% от текстовете на БСП. Мартин Шулц се радва на 12% от посланията на левицата в медиите.
20% от общите послания в медиите се падат на ГЕРБ. Те наблягат основно на това, че изборът на ЕНП ще даде на България влияние в Европа. Централно място в посланията на бившите управляващи заемат обещанията, че ще осигуряват европейско финансиране за строителство и инфраструктура. Герберите говорят много и за енергийна независимост и за „Южен поток". Кампанията на Борисов обаче почти не се занимава с кандидата на ЕНП Жан-Клод Юнкер, авторитетът му не се използва и кампанията у нас не се води в негова полза. На изследователите впечатление е направила и слабата анти-ДПС реторика при ГЕРБ.
През последните 10 дни кампанията на ДПС в медиите набира скорост. Обединена Европа е водещото послание на третата по сила партия в парламента, но не се регистрира конкретно говорене, както при останалите партии, смятат проучващите.
Реформаторите пък говорят предимно за свободата и за енергийната независимост.
При хората на Бареков се наблюдават ежедневно нови послания, които заглушават предишните. Първи позиции взимат обещанията за работни места, безплатно здравеопазване, реваншизъм с идеята за операция „Чисти ръце". Европейските проблеми остават периферни в кампания на ББЦ, отчитат от организациите.
Посланията на АБВ в медиите получават дял от едва 2%, предимно чрез интервюта на Първанов и Калфин. Двамата предлагат основно диалог и съгласие по национални проблеми, справедливо разпределение на данъчната тежест, държавни инвестиции в производство и равни работни условия между българи и граждани в другите страни членки на ЕС.
Според изследването "Атака" почти не присъства с послания в медиите. Посланията на националистите се виждали най-вече чрез партийните вестник и телевизия.
Общите изводи на двете организации са, че до момента предизборната кампания е по-скоро вяла, а изборите сякаш не са във фокуса на общественото внимание. Медиите пък предпочитат да говорят за скандали около новата ЦИК, кризата в Украйна, „Южен поток", бежанците у нас и битовата престъпност.
Източник: News.bg