Важна новина от Брюксел! ЕК одобри държавна помощ за БДЖ, Ивайло Московски с извънреден брифинг (ВИДЕО)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Европейската комисия (ЕК) одобри мерките на България в помощ на БДЖ. Брюксел констатира, че мерките не нарушават правилата на Европейския съюз (ЕС) за държавните помощи. Това стана ясно днес от полученото официално съобщение от Комисията.
В тази връзка министърът на транспорта Ивайло Московски даде извънреден брифинг.
Одобрената от ЕК държавна помощ за БДЖ е доказателство за доверието в политиката, която реализираме. Това съобщи на живо в официалния си профил в социалната мрежа „Фейсбук“ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
„От днес имаме официално получена информация от ЕК за одобряване на държавната помощ за БДЖ в размер на 232 млн. Това беше изключително дълъг процес. Отне почти 2 години на екипа на БДЖ и на Министерство на транспорта, за да получим тази нотификация. Искам да благодаря на всички колеги. Това е едно доказателство, че всички експерти от ЕК, всички фактори, от които зависи оздравяването на Българските железници на европейско ниво, повярваха на мерките, които прилагаме, на политиката, която реализираме, на всички непопулярни действия, които бяха необходими, за да се стабилизира финансово дружеството в нивото, в което е в момента“, обясни министър Московски.
„Именно заради това те се съгласиха на тази нотификация. Това, разбира се, беше и задължителното условие, при което дори и от някъде да бяхме осигурили финансов ресурс без тази нотификация нямаше да имаме право да го предоставим на железниците, за да могат да погасят по-голямата час от задълженията си. Оттук нататък предстоят важни разговори с министъра на финансите, ще запозная и министър-председателя със ситуацията. Вероятно ще разчитаме да бъде осигурен този финансов ресурс. Но както сме заявявали за нас решението е през авансовото плащане за концесията на летище София“, коментира той.
„Молбата ми ще бъде към министъра на финансите да може да го осигури в кратки срокове, а след това да си го възстанови, когато концесията стане факт. В процеса нотификация са заложени абсолютно всички параметри, които извън погасяването на дълговете дават възможността БДЖ да бъде оздравено“, допълни Ивайло Московски. По думите му цялата концепция по бъдещето на БДЖ е в аргументите, които сме дали към ЕК, така че екипът, който управлява БДЖ трябва да продължи в същата посока.
„Тази сума не покрива изцяло задължението. Покрива например голямата тема с така наречените облигационери, където БДЖ плаща най-висока наказателна лихва. Ако този дълг бъде покрит вече с разрешената държавна помощ на БДЖ ще останат оперативен тип зами, които не би трябвало да е проблем компанията да погасява, а и ще имат реалната възможност на база бъдещи приходи от капиталов трансфер за 5 или 7 години да започнат и процедура за закупуване на нови влакове. Надявам се в рамките на края на лятото или есента такава процедура също да бъде факт“, каза още транспортният министър.
Мерките ще позволят на дружеството да намали дълга си без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния пазар. Министър Ивайло Московски заяви, че това е една изключително добра новина за българските железници. „Един от основните приоритети за мен и моя екип бе оздравяването на Холдинг „БДЖ“ ЕАД. И се радвам, че получихме така очакваното одобрение, за да подпомогнем дружеството с пари от държавния бюджет“, каза Московски, който участва в заключителната сесия на Дигиталната асамблея, която се провежда във Валета, Малта.
В съобщението си ЕК припомня, че през 2011 г. България представи план за преструктуриране на БДЖ, в който се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ, и следователно биха могли да включват държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС.
По време на проучването ЕК се е съсредоточила върху опрощаването на някои дългове на БДЖ от страна на държавата. Така се стига до извода, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 млн. лева е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавната помощ за железопътни предприятия, защото задълженията са възникнали преди присъединяването на България към ЕС.
ЕК посочва, че дълговете са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството. Размерът им, който подлежи на опрощаване, е съразмерен, а държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара.
Комисията подчертава също така, че БДЖ е единственото дружество за железопътни пътнически превози в България и неговата дейност е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната.
Изводът на Комисията е, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи. ЕК не открива проблем и при възстановяването на някои суми по ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга
Според Брюксел дружеството по принцип не дължи ДДС и възстановяването му не предоставя на държавните железници конкурентно предимство на пазара.
По повод погасяването на дълговете на БДЖ към Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) проверката на ЕК е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване съответстват на пазарните условия.