ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Движенията на руските самолети Су-30С и Су-35 в небето над Сирия не могат да бъдат проследени от американските изтребители от 5-о поколение F-22 Raptor. Това заяви в интервю пред Aviation Week командирът на 95-а експедиционна изтребителна ескадрила на Военновъздушните сили на САЩ, базирана в авиобазата Ал Дарфа в Обединените арабски емирства (ОАЕ), пише руското издание „Правда“.
Неназованият американски полковник е разказал, че за американските пилоти появяването на руски изтребители до тях е става неприятна изненада. Колкото повече се затяга примката около терористите, толкова по-често се случват такива ситуации. Проблемът е, че F-22 нямат набора от датчици, необходими за идентификацията на самолети през нощта.
Пилотите на Raptor-ите са се сблъскали и с някои други неудобства. Например, F-22 е лишен от възможността да обменя данни чрез тактическата система Link 16. Затова на пилотите им се налага да описват по радиото „това, което виждат“. Още един проблем е това, че отсъства нашлемна система за указване на целите.
Първият в света сериен изтребител от пето поколение F-22 Raptor е разработен от компаниите Lockheed Martin, Boeing и General Dynamics и е приет на въоръжение през 2005-а година. В процеса на експлоатация на самолета се проявиха неговите слаби места: несъвършенство в електрониката и малък запас от гориво. А операцията в Сирия показа, че скъпите стелт-покрития на изтребителя изгарят на слънце и се захабяват сериозно от пясъка.
През 2011 година производството на F-22 беше прекратено в полза на F-35.
F-22 Raptor отстъпва на руския Су-35. Най-вече в това, че американският изтребител „не вижда“ целта в инфрачервен спектър. Освен това, той няма радар за странично следене. Той е необходим, за да се пускат ракети, изискващи корекция на курса с радари, след завиване на машината на 90 градуса по отношение към траекторията на изстреляния снаряд.
Отсъствието на тези системи е свързано с ограниченото финансиране. Бюджетът е съкратен почти двойно. Според информация от портала War Is Boring, компанията, която се е занимавала с проекта е искала 16 милиона долара за електроника, но ВВС на САЩ са въвели лимит от 9 милиона.
Фокус