Веселин Марешки ексклузивно пред ПИК за мръсните игри с цените на горивата
За мен е важно да има някакъв ефект от въпросите в референдума, който да е в полза на обществото, казва бизнесменът
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Бизнесменът Веселин Марешки вече откри няколко бензиностанции в страната, които поддържат много ниски цени на горивата. Преди дни той внесе в парламента и подписка с искане за свикване на референдум. Марешки обясни, че в него са заложени пет въпроса, които засягат депутатския имунитет, субсидията за политически партии и коалиции, намаляване наполовина броят на депутатите, регулацията на пазара на гориво, както и възможността едно лице да има повече от четири аптеки на негово име. Ето какво сподели той днес пред агенция ПИК и за референдума, и за цените на горивата.
Интервю на Калин КАМЕНОВ
- Г-н Марешки, как гледате на критиците, които ви казват, че въпросите за референдума, за които събрахте подписи, не са издържани и трудно ще влязат в допитването до народа?
- Няма как да ме засегне някой, ако има градивна критика. Все пак именно в това е спорът и всеки може да казва какво мисли. Въпросът е в това, че референдумът не е работа на определен съдия или конституционен съд да изпише точен текст, а да се зададе тема пред обществото и хората да си кажат мнението. Във всички спорове, които ще се оформят, ще се роди истината. Всеки ще може да каже дали е „за”, или „против”. Целта е да се намери точното решение. Нали така. Това ми е основната идея. Давам ви и пример. Единият от въпросите ни е свързан с това да се премахне субсидията за партиите. Ние сме „за”, но може да да надделее мнението да се намалят. Ок. Няма проблем. Питаме хората, те казват. Важното е от това да има ефект някакъв, нещо да се случи, което ще е в полза на обществото. А не да си седим и някой да ни мародерства с 55 стотинки на литър бензин. Не става въпрос за 5 стотинки, не за 10 стотинки, а за 55 стотинки.
- Какво очаквате да се случи с вашите въпроси и как ще влязат те в общонародното допитване, което ще се проведе заедно с президентските избори?
- Технически не знам как ставата нещата, но очаквам просто въпросите да бъдат обединени. При нас има въпроси, които съвпадат с тези от другото допитване, така че те могат отпаднат, а различните просто да се добавят. Очаквам да се обединят. Включват се в една бюлетина и хората да си кажат мнението.
- Колко подписа внесохте...
- Над 520 000 подписа сме внесли. Няма как да се направят, че ни няма. За нас е най-важен първият въпрос - за горивата. Дори само той да бъде добавен, това ще означава, че сме си свършили работата.
- Какво очаквате да се реши с него?
- Очаквам да се регулират нещата. Очаквам да се сложи максимална надценка, която може да слага всеки по веригата. Това е абсолютно елементарно решение. Просто се прави „копи” и „пейст” от Закона за лекарствата. Там пак имаме вносител, пак имаме дистрибутор, пак имаме аптека като продавач на дребно. Същото е и при горивата. Идеята е на всеки по веригата да се сложи максимална надценка и ще видите какъв ще е резултатът за хората. Примерно да имаме 3% вносител, 5% дистрибутор и нещо за бензиностанцията. Да кажем, че крайното оскъпяване стане 15%. Сега е 50-60%! С такава разлика днес, сега, в момента се продава газта в голяма част от страната. И най- вече в София, защото това е най-големият град. Това е пладнежки грабеж. Дано хората го чуят ясно. 50-60% е надценката на газа. Ако въведем закон, с който се регулира пазара на горивата, сметнете сами с колко ще падне цената на газа. В случая говорим за нея. Когато запишем в закона 15%, няма как някой да сложи 50%.
- В последно време давате за пример все газа. Как се внася, как се дистрибутира в България?
- Произвежда се в рафинерията в Бургас и част се внася.
- Това означава, че цената тръгва от рафинерията...
- Да, цената винаги тръгва от някаква рафинерия. После по веригата имаме вносител, дистрибутор и бензиностанция. Целта ни е тези по веригата да влязат в някакви норми и те да се конкурират. При 10-15% говорим за печалба от 20-25 стотинки. И вече всеки дребен търговец ще си прецени с каква надценка да продава. Някой може да пусне 5 стотинки, друг 20. Но нека не е 50-60%.
- В момента виждаме, че на пазара вече се отвори голяма разлика, след като пуснахте няколко обекта...
- Ефектът не е в разликата на няколко бензиностанции, а в това, че като цяло цените на горивата паднаха. Вижте сметката е проста. Цената на нефта през октомври и сега е около 46 долара за барел. През октомври дизелът струваше 2,12 лева. Сега е около 1,54 лева при нас. Масово по бензиностанциите е около 1,80 лева. При мен има над 50 стотинки разлика, като цяло над 30 стотинки спад. А цената на нефта е една и съща... За какво говорим. Това с думи прости означава, че през октомври месец някой ни е мародерствал. И какво се оказва. Поради факта, че във Варна ни има и не може да се поддържа такъв голям марж в печалбата, цените паднаха. Дизелът в София е 1,80 лев, но не е 2,12 лева. Това са фактите. Ако нас ни нямаше, в цялата държава горивата щяха да са над 2 лева. Нямаше да има промяна. Когато народът се изкаже, че иска да има максимални прагове на печалба в търговията с горива, нещата ще влязат в някакви рамки. Ако политиците не искат да го въведат това, народът трябва да ги принуди.
- От колко година я има тази регулация при лекарствата?
- От много години е. В този бранш винаги е имало максимална цена. Когато навлязох в този бизнес около 1992-93 година, преди това имаше само държавни аптечни дружества. Дали цената ще е фиксирана от производителя, както е при цигарите, където производителят дава отстъпки надолу. Дали ще е като при лекарства с цена на едро и ясни надценки по веригата, няма значение. Ефектът ще е един и същ. Няма как някой да има 50% печалба.